خوشبینی با گسترش سطح فعالیت های فکری، از پیری زودهنگام مغز جلوگیری می کند و این در حالی است که بدبینی و سوءظن به علت معطوف کردن و محدود کردن تفکرات فرد به موضوعی خاص، مانع از آن می شود که مغز در مورد ایده ها و یا موضوعات مختلفی به تفکر بپردازد که این یکنواختی، از مهمترین عوامل پیری مغز بشمار می رود.

سلامت نیوز :دکتر محمود برجعلی، دکترای روانشناسی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی ایران، در با باشگاه خبرنگاران،  افزود: خوشبینی با گسترش سطح فعالیت های فکری، از پیری زودهنگام مغز جلوگیری می کند و این در حالی است که بدبینی و سوءظن به علت معطوف کردن و محدود کردن تفکرات فرد به موضوعی خاص، مانع از آن می شود که مغز در مورد ایده ها و یا موضوعات مختلفی به تفکر بپردازد که این یکنواختی، از مهمترین عوامل پیری مغز بشمار می رود.

وی گفت: روابط صمیمانه بویژه احساس امنیت در محیط خانواده و تقویت حس اعتماد بین افراد خانواده، به خصوص زوجهای جوان، موجب تازه نگهداشتن مغز و نورونها می شود.

برجعلی تصریح کرد: ضربه های روحی، بدبینی، استرس و افسردگی، فعالیتهای نورونها را در مغز کاهش داده که گاهی نیز می تواند موجب فراموشی فرد و یا عدم تمرکز وی بر مسایل روزمره شود.

وی در پایان با اشاره به تاثیر آلودگی هوا در کاهش فعالیت نورونهای مغزی، افزود: آلودگی هوا مانع از رسیدن اکسیژن سالم و کافی به مغز شده و از آنجا که این گاز حیاتی مهمترین غذای سلولهای مغزی است، اگر به طور کافی به مغز نرسد، موجب کند شدن فعالیت سلولهای مغزی و تضعیف آنها می شود.

گفتنی است؛ فعالیتهای هر فرد باید براساس سن ذهنی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی او شکل گیرد و تحت فشار قرار دادن شخص بویژه در دوران کودکی، می تواند کارکرد مغز را کاهش دهد.

فعالیت های فکری با افزایش کارکرد نورونهای مغز، مانع از پیری سلولهای مغزی می شود.
دکتر محمود برجعلی،  افزود: فعالیت های فکری با افزایش کارکرد نورونهای مغزی، مانع از پیری سلولهای مغزی در افراد شده و این در حالی است که کاهش این فعالیت ها، می تواند فرد را مستعد بروز آلزایمر و پیری مغز کند.

وی در خصوص نقش نورونها و یا سلولهای مغزی در مغز، اظهار داشت: تمام اطلاعات و داده های یادگیریهایی که فرد در طول زندگی کسب می کند، در همین سلولهای مغزی یا نورونها نهفته است که نقش یک منبع غنی اطلاعات را ایفا می کند.

این دکترا روانشناسی، با اشاره به اینکه نورونها در بین ماه های سوم و چهارم بارداری در جنین شکل می گیرند، تصریح کرد: این نورونها پس از تولد جنین توسط عوامل محرک محیطی همچون آموزش و یادگیری، تعاملات عاطفی و بویژه نوع تغذیه فعال شده و موجب رشد فکری و مغزی کودک می شود.

وی اظهار داشت: طبق آخرین مطالعات و تحقیقات انجام شده، باورهای دینی، رفتارهای مذهبی، رعایت مسایل دینی، ارتباط با قرآن و نهج البلاغه، موجب جوان ماندن مغز و تسریع عملکرد نورونها می شود.

برجعلی افزود: انجام ورزشهای فکری از جمله حل جدول، بازی های فکری و همچنین پرهیز از مصرف فست فودها، از عوامل مهم فعال نگهداشتن نورونهای مغزی و بهبود عملکرد آنها محسوب می شوند.

وی خاطرنشان کرد: فست فودها، غذاهای پرچرب و پر ادویه و یا غذاهای مانده، موجب تحریک سلولهای مغزی و کاهش روند کارکرد آنها در مغز می شود؛ زیرا با مصرف این مواد، نورونها دچار نوعی تنش شده که مانع از تسریع فعالیتهای مغزی می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha