در چهار ماه نخست امسال، 1443 نفر بر اثر سوءمصرف انواع مواد مخدر فوت کرده‌اند. این آمار را روز گذشته معاون قوه‌قضاییه و رییس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است.

میزان تلفات مواد مخدر در کشور

سلامت نیوز:در چهار ماه نخست امسال، 1443 نفر بر اثر سوءمصرف انواع مواد مخدر فوت کرده‌اند. این آمار را روز گذشته معاون قوه‌قضاییه و رییس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،مواد مخدر یکی از اصلی‌ترین معضلاتی است که در کشور وجود دارد و اگرچه ماموران انتظامی و امنیتی تلاش خود را برای کشف مواد و انهدام باندهای وابسته به کار بسته‌اند اما مقدار تولید در کشور افغانستان به‌قدری بالا رفته که با وجود افزایش کشفیات مواد در کشور اما باز هم مواد مخدر به‌وفور در کشور وجود دارد.


آقای دکتر عباس مسجدی‌آرانی، روز گذشته در حاشیه بازدید از ساختمان در حال احداث پزشکی‌قانونی گنبدکاووس و افتتاح ساختمان اداره پزشکی‌قانونی کلاله درباره میزان تلفات مواد مخدر در کشور از ابتدای امسال آماری ارائه کرده است.

بر اساس گفته‌های معاون قوه‌قضاییه از 1443 نفری که در چهار ماهه نخست امسال بر اثر سوءمصرف مواد مخدر فوت کرده‌اند، 1241 نفر مرد و بقیه خانم بوده‌اند. وی همچنین در ادامه این مساله هم گفته است که فوت این تعداد بر اثر سوء‌مصرف موادمخدر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۳/۷ درصد بیشتر شده است.

این مقام قضایی کشور به استان‌های مختلف کشور هم اشاره کرده و با بیان اینکه فوت بر اثر سوء‌مصرف انواع موادمخدر امسال در استان‌های تهران، فارس و خراسان رضوی افزایش داشته، گفته است: از مجموع فوتی‌های امسال در این بخش، ۳۸۷ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر، ۹۰ نفر بر اثر مصرف ترامادول، ۳۹۸ نفر بر اثر مصرف متادون، ۳۹۸ نفر بر اثر مصرف همزمان چند دارو و مواد مخدر و ۶۵ نفر براثر مصرف مواد محرک فوت کرده‌اند.


این آمار در حالی ارائه شده است که بر اساس اظهار نظر کارشناسان جامعه‌شناس، خانواده‌ها در صورت نظارت دقیق بر رفتار اعضای خانواده و به‌خصوص جوانان می‌توانند تا حد زیادی مانع اشاعه اعتیاد در جامعه و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن در کشور شوند. مسجدی‌آرانی در این‌باره نیز گفته است: باید تلاش کرد با انجام اقدامات فرهنگی، نگرش جوانان را نسبت به مواد مخدر و برخی لذت‌های زودگذر آن تغییر دهیم زیرا مصرف چندباره مواد مخدر، اعتیاد و عواقب زیان‌بار آن را برای فرد، خانواده و جامعه به همراه می‌آورد.

بی‌خیالی همسایه در برخورد
مواد مخدر از مرزهای شرقی وارد کشور می‌شوند. این در حالی است که کشور افغانستان نیز تقریباً گامی برای مبارزه با این اقدام برنمی‌دارد و همین امر موجب افزایش تولید مواد در این کشور شده است. بر اساس آنچه چندی قبل سردار اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد، ۵/۴ درصد جمعیت فعال کشور درگیر مصرف مواد مخدر هستند.

از این تعداد دو میلیون و ۸۰۰ هزار مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر و بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار مصرف‌کننده تفننی در کشور وجود دارد. این مقام مسوول در ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اقدام‌های کشورهای حاضر در افغانستان در برابر تولید مواد مخدر در این کشور را نمایشی دانسته و گفته بود:

در حالی که در سال ۲۰۱۷ کل تولیدات مواد مخدر در افغانستان به بیش از ۹ هزار تن افزایش یافته، مجموع کشفیات مواد مخدر توسط سازمان ملل و کشورهای حاضر در افغانستان فقط کمتر از ۳۰۰ تن بوده و این در حالی است که جمهوری اسلامی به‌تنهایی در آن سال بیش از ۸۰۰ تن انواع مواد مخدر را کشف و ضبط کرده است.


از سوی دیگر، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا هم خواستار تشدید مجازات خرده‌فروشان مواد مخدر شده است. سردار مسعود زاهدیان درباره مجازات‌های فعلی خرده‌فروشان موادمخدر و بازگشت چندباره آنان به خرده‌فروشی گفته است: در این زمینه اصلاح قانون در حال پیگیری است، چراکه در قانون فعلی مجازات خرده‌فروشان، مجازاتی قوی نیست و برخورد با این افراد با توجه به وزن‌های مختلفی که مواد را توزیع می‌کنند، ضعیف است.

وی نقش خرده‌فروشان در بازار مصرف مواد مخدر را کلیدی و اساسی دانست و گفت: گرچه پلیس با دانه‌درشت‌ها و قاچاقچیان عمده برخورد می‌کند، اما خرده‌فروشان نیز سهم زیادی در توزیع مواد مخدر و به‌خصوص در دسترس قرارگرفتن آن دارند که باید جلویشان گرفته شود. زاهدیان با تاکید بر اینکه باید بتوانیم امنیت را در جامعه ارتقا دهیم، ادامه داد: در همین راستا نیز باید با خرده‌فروشان برخورد جدی‌تری صورت بگیرد و به همین دلیل درخواست کردیم که افزایش مدت حبس این افراد و نیز تغییر محل نگهداری آنان در قانون پیش‌بینی شود.

خرده‌فروشان تغییر شغل می‌دهند
رییس‌پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا همچنین پیشنهادهایی برای جلوگیری از فعالیت دوباره خرده‌فروشان مواد مخدر داده است. سردار زاهدیان در مورد تغییر محل نگهداری خرده‌فروشان نیز گفته: درخواست ما این است که محل نگهداری خرده‌فروشان از زندان به اردوگاه منتقل شود، چراکه در اردوگاه هم دسترسی این افراد محدودتر است و هم می‌توان یک‌سری آموزش‌های خاص را به این افراد ارائه داد تا دیگر سراغ چنین اعمالی نروند.

از طرف دیگر در اردوگاه می‌توان از ظرفیت این افراد برای کارآفرینی استفاده کرد که همین امر سبب می‌شود پس از آزادی افراد بتوانند دست به کارهای دیگری بزنند. وی در مورد اینکه آیا امکان نگهداری خرده‌فروشان در اردوگاه وجود دارد یا خیر، گفت:

در ماده ۴۲ قانون مبارزه با مواد مخدر آمده که به قوه‌قضاییه اجازه داده می‌شود بخشی از محکومان مواد مخدر را به جای زندان در اردوگاه‌های خاص (با شرایط سخت و عادی) نگهداری کند؛ بنابراین با توجه به‌عنوان محکومان موادمخدر می‌توان این افراد را نیز به اردوگاه انتقال داد و این محل صرفاً برای معتادان متجاهر نیست.

افزایش کشفیات مواد مخدر
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیز هفته گذشته آماری درباره کشفیات مواد مخدر در ماه‌های ابتدایی امسال داده و گفته بود: در چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 298 هزار و 172 کیلوگرم مواد مخدر کشف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد رشد داشته است.

سردار سعید منتظرالمهدی درباره مواد کشف‌شده هم گفته بود: ماده مخدر تریاک با 244 هزار و 117 کیلوگرم، 8 درصد افزایش نسبت به چهارماهه سال 98، حشیش با 27 هزار و 177 کیلوگرم، منفی 13 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال 97 و گروه هروئین شامل هروئین معمولی، کراک و کریستال بالغ بر 5 هزار و 710 کیلوگرم، 8 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال 97 داشته است.

وی ادامه داد: مورفین با 7 هزار و 118 کیلوگرم، 40 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال 97، شیشه با پنج هزار و272 کیلوگرم، 785 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال 97 داشته است. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: سایر مواد نیز با هشت هزار و 779 کیلوگرم، 396 درصد رشد نسبت به مدت مشابه چهار ماهه سال 97 داشته‌اند. وی ادامه داد:

تریاک 82 درصد از مجموع مواد مخدر مکشوفه را شامل می‌شود. حشیش 9 درصد، هروئین 2 درصد، مورفین 2 درصد، شیشه 2 درصد و سایر مواد نیز 3 درصد. نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سازمان بسیج مستضعفین، گمرک و سازمان زندان‌ها به ترتیب بیش از  85درصد، 10 درصد، 3 درصد، یک دهم درصد و یک‌صدم درصد کشفیات مواد مخدر را در چهارماهه 98 داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha