سلامت نیوز : به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، بیماری پی.كی.یو در حقیقت، نوعی اختلال ارثی است كه از پدر و مادر به فرزند منتقل می شود.
به عقیده پزشكان، این بیماری در بدو تولد هیچگونه نشانه ای ندارد و نوزاد در دو تا سه ماه نخست زندگی ظاهرا سالم به نظر می رسد. ظهور نشانه هایی مانند تمایل نداشتن نوزاد به خوردن شیر، استفراغ بعد از خوردن شیر، بروز اگزاما و جوش در سطح بدن و بور شدن موهای سر، بدون سابقه ارثی مشاهده می شود.
پزشكان می گویند، این كودكان با علائم عقب ماندگی ذهنی، اغلب نا آرام و پر جنب و جوش بوده و تعادل عصبی خوبی ندارند، قدرت تكلم آنان ضعیف و راه رفتنشان دچار مشكل می شود كه ممكن است برای همیشه باقی بماند.
والدین باید بدانند كه بهترین زمان تشخیص این بیماری هفته نخست تا دوم تولد نوزاد است.
در صورتی كه نوزاد در همان روزهای نخست تولد، مورد آزمایش خون قرار گیرد، ‌بیماری او به موقع تشخیص داده می شود و در این صورت با رژیم غذایی مناسب و با مراقبت های لازم، كاملا كنترل خواهد شد.
یك متخصص مغز و اعصاب در این زمینه به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: بیماری پی.ك.یو در اوایل تولد نوزاد، ظاهر شده و منجر به عقب ماندگی ذهنی در آنان می شود.
دكتر امر رضا برومند افزود: پی.كی.یو، یك بیماری با اختلالات متابولیك در میان نوزادان شناخته شده است. این آنزیم خاص در خون نوزادان افزایش پیدا كرده و كم كم در ادرار نمودار می شود.
این استاد دانشگاه درباره روش درمان نوزادان مبتلا به پی.كی.یو نیز گفت: اگر این بیماری در نوزادان به موقع تشخیص داده شود، باید از شیرخشك های فاقد فنیل آلانین برای درمان استفاده كرد، اما در بیشتر مواقع، پزشكان خیلی دیر این بیماری را تشخیص می دهند و در نتیجه موفقیت درمانی چشمگیری ندارد.
برومند به خانواده هایی كه زمینه ارثی این بیماری را دارند توصیه كرد تا از انجام آزمایش ژنتیك پیش از بارداری غافل نشوند.
وی افزود: البته برخی از خانواده ها پس از تولد نخستین نوزاد خود كه عقب مانده است، اقدام به انجام آزمایش ژنتیك می كنند تا این مساله در بارداری های بعدی تكرار نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha