سلامت نیوز : یك روانپزشك گفت: سازمان شخصیت افراد از جمله اعتماد به نفس آنان از ویژگی‌های وراثتی و رابطه فرد با محیط به‌ ویژه تا پایان نوجوانی تاثیر می‌پذیرد.

دكتر احمد جلیلی در گفت وگو با ایسنا، افزود: هر چقدر شخصیت فرد با توجه به عوامل وراثتی و محیطی بهتر شكل بگیرد ویژگیهای مثبت در او تقویت می‌شود.

رییس سابق انجمن روانپزشكان درباره تاثیر تربیت كودكان بر میزان اعتماد به نفس آنان در بزرگسالی گفت: نمی‌توان به همه پدران و مادران برای افزایش اعتماد به نفس كودكانشان توصیه‌های واحدی كرد چون افراد در موقعیت‌های استرس‌زا به گونه‌ متفاوتی واكنش نشان می‌دهند. به عنوان نمونه مرگ پدر باعث می‌شود كه یك كودك تلاش بیشتری برای كسب موفقیت بكند اما احتمال دارد موجب به زوال رفتن كودك دیگری شود.

جلیلی در عین حال توصیه كرد: خانواده‌ها از ابتدا به كودكان خود اجازه دهند كه برخی از امور را به طور مستقل انجام دهند، به آنها اجازه اشتباه كردن و تجربه‌اندوزی بدهند چون تسلط بیش از حد پدر و مادر بر كودك، باعث پرورش پیدا نكردن اعتماد به نفس او می‌شود.

محتوای كتا‌ب‌های روانشناسی غربی در ایران كارایی ندارد

نماینده انجمن جهانی روانپزشكی در آسیای میانه و غربی تاكید كرد: محتوای كتاب‌های روانشناسی غربی در ایران كارایی ندارد حتی نویسندگان برخی از این كتابها به كارآیی نداشتن توصیه‌هایشان حتی در كشورهای غربی اعتراف كرده‌اند.

این روانپزشك افزود: پدر و مادر باید اهل مطالعه باشند و از اصول ارتباط با كودك با توجه به فرهنگ ملی خود آگاهی داشته باشند اما باید حساب شده و دقیق در مقابل رفتارهای فرزند خود عكس العمل نشان دهند.

جلیلی درپایان گفت: تهدید و مقایسه كردن كودكان با یكدیگر تاثیر بسیار بدی بر شخصیت آنان می‌گذارد و باعث كاهش اعتماد به نفس آنان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha