دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 278644

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک روز در میان روزه گرفتن سفت و سخت می‌تواند جایگزینی معتبر برای رژیم شمارش کالری بوده و ممکن است نتایجی مشابه داشته باشد و در عین حال برای فرایندهای مختلف بیولوژیکی نیز مفید باشد.

مزایای رژیم روزه‌داری برای افراد سالم

سلامت نیوز:یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک روز در میان روزه گرفتن سفت و سخت می‌تواند جایگزینی معتبر برای رژیم شمارش کالری بوده و ممکن است نتایجی مشابه داشته باشد و در عین حال برای فرایندهای مختلف بیولوژیکی نیز مفید باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، افراد اغلب رژیم‌های غذایی خود را به منظور کاهش وزن، بهبود سلامت قلب و عروق و سلامت عمومی بهتر تغییر می‌دهند که برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد.
یک مطالعه اخیر روی روزه‌های یک روز درمیان صورت گرفته تا تاثیر آن را سنجیده و آن را با انواع دیگر رژیم‌ها مانند محدود کردن کالری‌های دریافتی یا روزه گرفتن به طور دوره‌ای مقایسه کرده است.


متخصصان دریافتند که روزه‌های یک روز درمیان مزایای سلامتی مختلفی از جمله کاهش وزن را برای افراد به همراه دارد.
نتایج این تحقیقات در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.


متخصصان دانشگاه پزشکی "گراتس" اتریش یک آزمایش کنترل شده تصادفی ترتیب دادند. آن‌ها ۶۰ شرکت کننده را در این آزمایش ۶۰ روزه شرکت داده و به طور تصادفی آن‌ها را به دو گروه روزه‌های یک روز درمیان و گروه کنترل تقسیم کردند.
شرکت کنندگان در گروه کنترل هر زمان که می‌خواستند مجاز به خوردن هر چیزی بودند و گروه روزه‌های یک روز درمیان، دوره‌ای شامل ۳۶ ساعت روزه‌داری و عدم دریافت کالری و ۱۲ ساعت خوردن نامحدود را می‌گذراندند. 


متخصصان، گروه روزه‌های یک روز درمیان را به طور مداوم تحت نظارت گلوکز قرار دادند تا از عدم دریافت هر گونه کالری توسط آن‌ها در طول دوره روزه‌شان مطمئن شوند. این شرکت‌ کنندگان هم‌چنین در طول دوره‌های روزه‌داری خاطرات خود را ثبت می‌کردند.


این تیم تحقیقاتی هم‌چنین یک گروه ۳۰ نفره که در شش ماه گذشته یا بیشتر از روزه‌های یک روز درمیان پیروی کرده‌ بودند را بررسی کردند تا از سلامت و امنیت این گونه رژیم‌ها در طولانی مدت اطمینان حاصل کنند. همه شرکت کنندگان از وزن سالم و سلامت عمومی خوبی برخوردار بودند.


اگر چه افراد روزه‌دار مجاز بودند در طول دوره نامحدود بودن غذا خوردن، تمام کالری از دست رفته خود را جبران کنند اما به طور معمول همه این کالری‌ها را جبران نمی‌کردند.  به طور کلی آن‌ها متوسط محدودیت کالری ۳۵ درصدی را تجربه کرده و در طول این آزمایش چهار هفته‌ای متوسط ۳.۵ کیلوگرم وزن از دست دادند.
این نوع رژیم مزایای سلامتی نیز به همراه داشت، به طوری که افراد پیروی کننده از این رژیم، شاهد کاهش سطوح یک نشانگر مرتبط با التهاب و بیماری‌های وابسته به سن بوده و بدون ایجاد اختلال در عملکرد تیروئید خود با کاهش سطوح هورمون تیروئیدی تری‌یدوتیرونین مواجه شدند. تحقیقات قبلی ارتباط کاهش سطوح این هورمون را با افزایش طول عمر نشان داده‌اند.


علاوه بر این افرادی که به طور یک روز درمیان روزه گرفته بودند، دارای کلسترول کمتری بوده که چربی تنه یا شکم را در آن‌ها کاهش داد. هم‌چنین محدودیت‌هایی در آمینواسیدهای این افراد ایجاد شد که طبق مطالعات صورت گرفته بر موش‌ها ممکن است طول عمر را افزایش دهد.


این افراد  نوعی تنظیم مجدد را در "اجسام کتونیِ" ( سه ترکیب شیمیایی محلول در آب هستند که محصول بینابینی و فرعی متابولیسم و شکست اسیدهای چرب در بدن محسوب می‌شوند) بدن خود، هم در روزهای روزه‌داری و هم در روزهای غیر روزه‌داری تجربه کردند که متخصصان آن را از مزایای سلامتی می‌دانند. 
متخصصان اذعان داشته‌اند که دلیل این همه مزایای سلامتی محدود کردن کالری دریافتی و روزه‌داری هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. 


مطالعات قبلی نشان می‌داد که روزه‌داری در درازمدت و خیلی طولانی می‌تواند منجر به سوءتغذیه و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن افراد شود.  با این حال متخصصان هیچ مشکلی در عملکرد سیستم ایمنی در گروه فعلی که به مدت شش ماه یا بیشتر به روزه‌داری یک روز درمیان پرداختند، مشاهده نکردند.
بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، البته متخصصان هنوز هم روزه‌داری طولانی مدت را به همه افراد توصیه نکرده و تاکید دارند این نوع رژیم باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شده و افراد مبتلا به عفونت‌ها به هیچ وجه نباید از این رژیم پیروی کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha