دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 278647

ثابت شده افراد با رفت وآمد روزانه، ویتامین D مورد نیاز روزانه در پوست‌شان ساخته می‌شود، مگر این كه فرد در طول یك ماه بیرون نرفته یا منزل اصلا نور نداشته باشد.

آداب صحیح آفتاب گرفتن

سلامت نیوز-*دكتر هوشنگ احسانی: ثابت شده افراد با رفت وآمد روزانه، ویتامین D مورد نیاز روزانه در پوست‌شان ساخته می‌شود، مگر این كه فرد در طول یك ماه بیرون نرفته یا منزل اصلا نور نداشته باشد.


 آیا فرد مبتلا به پسوریازیس یا لك وپیس باید از رفتن به استخر منع شود؟
مسؤولان استخر به علت نداشتن آگاهی ممكن است این افراد را منع كنند. البته بقیه افراد ممكن است صاحبان استخر را از این نظر اذیت كنند. پوسته‌ریزی پسوریازیس باعث آلودگی آب نمی‌شود. ویتیلیگو (از دست دادن رنگدانه پوست) هم عفونی نیست. فرد مبتلا به ویتیلیگو آسیبی به دیگران نمی‌زند.

آیا فتوتراپی به مبتلایان به این دو بیماری توصیه می‌شود؟
فتوتراپی برای این بیماری درمان خوبی است. البته آفتاب در كوتاه مدت اشكال ندارد، اما در طولانی مدت اشكال دارد. برای ویتیلیگو نمی‌توانیم به فرد توصیه كنیم جلوی آفتاب بخوابدچون جایی كه رنگدانه پوست ندارد، ممكن است با اشعه آفتاب بسوزد و اسكار وتاول ایجاد شود. اما برای پسوریازیس استفاده كم و با دقت ممكن است كمك كند. اما فتوتراپی با اندازه مشخص و در شرایط مشخص برای هردو بیماری انجام می‌دهیم.
ما در درمان بیماری‌های پوستی مثل ویتیلیگو و پسوریازیس یا سرطان‌های پوست از اشعه فرا بنفش استفاده می‌كنیم. در این خصوص ما دوز تجمعی را حساب می‌كنیم. مرز آن تا عدد صد یا 120 است و بالاتر از این میزان خطر سرطان را چند برابر می‌كند.


آیا آفتاب گرفتن برای پیشگیری از كمبود ویتامین D به افراد توصیه می‌شود؟
ثابت شده افراد با رفت وآمد روزانه، ویتامین D مورد نیاز روزانه در پوست‌شان ساخته می‌شود، مگر این كه فرد در طول یك ماه بیرون نرفته یا منزل اصلا نور نداشته باشد.


آیا مواجهه بیشتر با نور آفتاب، ساخت ویتامین D را افزایش می‌دهد؟
خیر. همچنین ضدآفتاب ساخت ویتامین D را كاهش نمی‌دهد. آفتاب گرفتن باعث می‌شود شكل سرطان پوست در آینده تغییر كند. سرطان پوست از صورت و دست‌ها در آینده به تنه می‌رسد. استفاده از سولار در دنیا انجام نمی‌شود. در ایران هم ممنوع است. ولی متاسفانه متداول است.
سولار هشت تا ده برابر آفتاب پرتوفرابنفش دارد و برای برنزه كردن روش خیلی سریع تری است. خطرآفتاب دربرابر سولار كمتر است. خطر سولار قبل از 18‌سالگی بیشتراست. همچنین سولار، پیری زودرس پوست ایجاد می‌كند.  پرتوفرابنفش خورشید در درازمدت تغییرات سلولی و سرطان و همچنین پیری پوست و شلی پوست و چروك‌های سطحی پوست ایجاد می‌كند.

*متخصص پوست و مو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha