دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 278652

در طول سال های گذشته و بویژه سی سال اخیر واژ های - رانت خوار ، زمین خوار ، کوه خوار ، ریز خوار و درشت خوار ، آدمخوار ، بانک خوار و... زیاد شنیده می شود.

از زمین‌خواری تا ایران‌خواری

سلامت نیوز-*مرتضی بهشتی: در طول سال های گذشته و بویژه سی سال اخیر واژ های - رانت خوار ، زمین خوار ، کوه خوار ، ریز خوار و درشت خوار ، آدمخوار ، بانک خوار و... زیاد شنیده می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، هر یک و هر دسته از این خوارمستان؛ از اعتماد و حمایت های گروه ها و اصحاب قدرت و جناح های سیاسی  برخوردار بوده اند و در زمینه خوارش زمین ومعدن و کوه و جنگل و ... تمامی گروه ها و جریانات سیاسی و دینی سهمی داشته اند و رد پای هر یک از ایشان در پرونده های قضایی و وجدان عمومی مشاهده می شود.
اینان جملگی دارای پیشینه آلوده  هستند و اگر محاکمه ای هم در سطح محاکم قضایی صورت گرفته و می گیرد محاکمه متهمین نیست بلکه محاکمه بخشی از ساختار کشور است که باعث پیدایش و تقویت مفسدان شده است و نمی توان فساد این دست از مفسدان را خارج از بایسته ها و نبایسته های  قبل و بعد از انقلاب اسلامی  ایران جستجو کرد.
زیرا میانگین سنی عموم متهمان و مجرمان گویای این است که انقلاب در بخشی از خروجی خود دچار آفت بوده و محاکمه  چند متهم در دادگاه ها و بی اعتمادی به بسیاری از جریانات و اصحاب قدرت در افکار عمومی   به معنای   دادگاهی شدن بخشی از ساختار انقلاب توسط بخش راستین و پایدار انقلاب  است و الا اگر برخوردها محدود به چند بانکدار و صراف و... بشود و علت العلل مشکلات در پس پرده باقی می ماند ، هر روز خطرناک تر از پیش می گردد .

رانت خوارها و زمین خواری ها و... را می توان با دو جلسه دادرسی و صدور احکام قضایی از بین برد و کشور را از آسیب آنها ایمن ساخت لکن مشکل رو به رشد «ایران خواری» است که بسان موریانه ای ایران عزیزمان را از درون می جود و تهی می کند و صدای جویده شدن ایران را دلسوزان به دیروز و فردای ایران می شنوند و آثار آنرا در روابط حاکمیت و مردم و چهره نازیبای زندگی شهروندان می بینند اما دریغ از هیئت حاکمه که نیم نگاهی به دلایل بروز این همه زشتی ها ندارد و با طبیعی خواندن اختلاس و سایرجرائم ؛ نمی خواهد قبول کند که باید خویشتن را ازدرون محاکمه کند و به اصلاح امور بپردازد وبا جدیت راه را برای سالم سازی و درمان کجی ها و سستی ها که این همه هزینه برای کشور بوجود آورده میسر کند .

اگر خورندگان ؛ فقط به خوردن  زمین و پول و کوه و... اکتفا می کردند غصه ای نبود بلکه ایران و ایرانی در این یورش ناجوانمردانه مورد حمله گرگان قرارگرفته است . بی اعتمادی به رسانه ملی ، عموم گزارشات منتشره از سوی مسئولین ،فاصله گرفتن از اخلاق ملی و اسلامی ، ازدست رفتن پایه های دوستی بین حاکمیت و مردم ، کاهش رغبت و علاقه به حضور ملی در بحران ها و سختی ها ، گسترش روزافزون مهاجرت و پناهندگی و دهها مورد دیگر که  از یادآوری آن اجتناب می کنم ، نشانه های وحشتناکی از ایران خواری دارد که اگر بیش از این بی توجهی شود و اصلاح ساختار های پایه ای به تاخیر بیفتد سرنوشت سیاهی درانتظار ایران عزیزمان می باشد که در چنین موقعی ، حسرت از دست دادن فرصت های اصلاحی بر دل خواهد ماند .

قطعا خوانندگان این سطور انتظارداشتند از « دین خواری » هم به عنوان یک خطر بزرگ یاد می کرد لکن از آنجایی که باور دارم « خورشید دین هرگز غروب نمی کند » دل نگران افول دین نیستم زیرا از جمله کجی ها ی برجای مانده از روزهای اول پیروزی انقلاب ، گره زدن بقای اسلام به پایداری قدرت حاکمه است درحالیکه چنین ادعایی توهمی بیش نیست و با وجود مفاسدی چون ربا و رشوه و دروغ و ... بین ادعا و واقعیت تفاورت از زمین تا آسمان است .

دین و مسلمانی میماند  ، دل نگران ایران و ایرانی باشیم.

* حقوقدان و استاد دانشگاه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha