بازار کاغذ از سال گذشته با بالا رفتن قیمت ارز روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشت چراکه سالانه حجم زیادی کاغذ به کشور وارد می‌شود. در چنین شرایطی، خبر حذف ارز 4200 تومانی از واردات کاغذ هم باعث شد تا بازار ملتهب کاغذ بازهم ملتهب‌تر شود.

افزایش سه برابری قیمت لوازم التحریر

سلامت نیوز:بازار کاغذ از سال گذشته با بالا رفتن قیمت ارز روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشت چراکه سالانه حجم زیادی کاغذ به کشور وارد می‌شود. در چنین شرایطی، خبر حذف ارز 4200 تومانی از واردات کاغذ هم باعث شد تا بازار ملتهب کاغذ بازهم ملتهب‌تر شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه رسالت ،بازار کاغذ از سال گذشته با بالا رفتن قیمت ارز روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشت چراکه سالانه حجم زیادی کاغذ به کشور وارد می‌شود. در چنین شرایطی، خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کاغذ هم باعث شد تا بازار ملتهب کاغذ بازهم ملتهب‌تر شود.

این التهاب در آستانه بازگشایی مدارس در بازار لوازم‌التحریر سایه انداخته و شاهد افزایش سه برابری در قیمت لوازم‌التحریر هستیم. درآشفته بازار فروش نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر، بیشترین سهم گرانی به دفتر می‌رسد زیرا ارتباط مستقیم با واردات کاغذ دارد. طبق گفته مسئولان هیچ کمبودی در عرضه لوازم التحریر وجود نخواهد داشت اما شاید با توجه به تورم نوشت افزار، محصولات با قیمت مناسب با استقبال زیاد مردم و کمبود روبه رو شود.


موسی فرزانیان رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی با اشاره به بالا رفتن قیمت لوازم‌التحریر گفت: «قیمت لوازم‌التحریر از زمان بالا رفتن ارز از سال گذشته تغییر کرد و دارای افزایش سه برابری شد. اما از ابتدای امسال افزایش قیمتی در این اقلام نداشته‌ایم و قیمت‌ها به‌طور تقریبی ثابت مانده‌اند.»


فرزانیان افزود: «کاغذ ابتدای سال گذشته بندی ۸۰ هزار تومان بود و در شهریور همان سال به بندی ۱۵۰ هزار تومان رسید درحالی‌که اکنون هر بند کاغذ به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. بیشترین افزایش قیمت نوشت‌افزار متعلق به دفتر است زیرابه کاغذ ارز دولتی تعلق نگرفت و فقط به دو کارخانه که در حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون جلد دفتر تولید کنند، ارز دولتی داده شد تا محصول خود را از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دولتی توزیع کنند. مابقی دفترها با نرخ آزاد تهیه‌شده و تفاوت آن برای خانواده‌ها محسوس است.»


رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تصریح کرد: «قیمت دفتر به دلیل تنوع در جلد و نوع کاغذ متفاوت است. اکنون دفتر ۴۰ برگ در بازار عمده‌فروش از ۲۷۰۰ تومان تا ۴ هزار تومان به فروش می‌رسد. همه نوع دفتر از جلد ساده تا فانتزی و با کاغذ کم کیفیت یا کیفیت عالی در بازار وجود دارد.»


فرزانیان ظرفیت تولید داخلی لوازم‌التحریر را بالا عنوان کرد و گفت: «برای اقلامی مانند مداد، خودکار، تراش و پاک‌کن توان تولید واحدهای داخلی بالاست. ورود مداد از سال گذشته ممنوع شده است و از تولیدات داخل استفاده می‌شود اما چون از گذشته مدادهای وارداتی هنوز در انبارها باقی‌مانده است، در بازار به فروش می‌رسند.

طی سال‌های اخیر تولید خودکار بسیار بالا رفته و حدود ۶۰ درصد بازار را تأمین می‌کنند. تولید پاک‌کن و تراش هم زیاد است. بنابراین در تأمین اقلام اصلی لوازم‌التحریر مشکلی وجود ندارد اما واردات لوازم اداری مانند منگنه و سوزن بیشتر است.»


وی با تأکید بر ضرورت حمایت از تولیدات داخلی افزود: «اگر حمایت از تولیدات داخلی مستمر شود ظرفیت تولید بیشتر می‌شود. اکنون جلوی واردات لوازم‌التحریر گرفته‌شده تا از تولیدات داخلی بیشتر استفاده شود.

در این فرآیند مدیریت خوبی صورت می‌گیرد اما واحدهای تولیدی ما با مسائلی مانند بیمه، مالیات و عدم تأمین نقدینگی مواجه هستند. سرمایه‌ای که پارسال برای تولید نیاز بود امسال دو برابر شده است. تولید بیشتر به نقدینگی بیشتر نیاز دارد و دولت باید برای تأمین سرمایه از تولیدکننده حمایت کند.»


* عدم کمبود لوازم‌التحریر
فرزانیان با اشاره به عدم کمبود لوازم‌التحریر در بازار ادامه داد: «کمبود نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر وجود ندارد و جنس به میزان کافی در انبارها و بنکداری‌ها انباشته‌شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.»


وی با اشاره به امکان رقابت تولیدات داخلی لوازم‌التحریر با نمونه خارجی آن گفت: «کیفیت تولیدات داخلی در حدود ۷۰ درصد قابل‌قبول است. نمی‌توان کیفیت نوشت‌افزار داخلی را عالی عنوان کرد اما بی کیفیت هم نیست.»


فرزانیان درباره فروش لوازم‌التحریر لاکچری گفت: «لوازم‌التحریر لاکچری اقلام آنتیکی هستند که در بعضی از مغازه‌های لوکس و بالا شهر به فروش می‌رسند تا افرادی که دنبال کالاهای خاص هستند آن‌ها را خریداری کنند و در غیر این صورت عمومیت ندارد. لوازم‌التحریرفروشان این اقلام گران را نمی‌فروشند زیرا خریدار ندارد.»


فرزانیان با اشاره به استقبال خانواده‌ها از نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی – اسلامی گفت: « برای تولید نوشت‌افزار ایرانی در سال‌های اخیر کار کارشناسی انجام‌شده و برای انجام این کار با اتحادیه، بسیج اصناف، اداره اماکن و تولیدکنندگان جلسه‌های طولانی برگزار شد و به نتیجه رسیده‌ایم.

ما سعی کردیم نوشت‌افزار برای سنین مختلف و سلایق کودکان را مناسب‌سازی کنیم تا کاراکتر محصولات قابل‌فهم باشند. اکنون نیز کاراکترهای ایرانی بیشتری خلق‌شده‌اند و از تولید و ورود کاراکترهای خارجی ممانعت به‌عمل‌آمده است.»


وی با تأکید بر نقش صداوسیما در اشاعه فرهنگ استفاده از نوشت‌افزار ایرانی گفت: «مخاطبان ما کودکان هستند که با صداوسیما ارتباط دارند. صداوسیما باید شخصیت‌هایی مانند دارا و سارا خلق کرده و بر آن‌ها سرمایه‌گذاری کند تا کودکان آن‌ها را بشناسند و این امکان به وجود آید در سال‌های آینده استقبال مردم از این لوازم‌التحریرها بیشتر شود.»


*دولت مقصر اصلی بالا رفتن قیمت کاغذ
بی شک در صورتی که در کشور در تولید کاغذ به خودکفایی رسیده بودیم و یا سهم عمده ای از کاغذ در داخل به تولید می رسید، بالا رفتن نرخ ارز تاثیر کمتری بر قیمت لوازم التحریر، کتاب و روزنامه می گذاشت؛ نکته ای که سال‌هاست درباره آن چاره‌ای اندیشیده نشده است.جهان‌بخش بهزادی دبیر سابق انجمن تولیدکنندگان لوازم‌التحریر  بابیان اینکه خانواده‌ها در تأمین بودجه خرید لوازم‌التحریر دچار مشکل می‌شوند، گفت:

«افزایش قیمت‌ها توجیه عقلی و قانونی دارد زیرا با توجه به افزایش چند برابری نرخ ارز، قیمت مواد اولیه هم افزایش پیداکرده است. بالا رفتن فاحش قیمت کاغذ طبیعی بود زیرا عمده کاغذی که در تولید نوشت‌افزار استفاده می‌شود، وارداتی است. وقتی ارز از ۳۷۰۰ تومان به بالای ۱۲هزار تومان رسید به‌طورقطع قیمت کاغذ چند برابر می‌شود. قیمت مداد و خودکار نیز افزایش داشته اما به‌اندازه دفتر نبود زیرا بعضی از مواد اولیه این اقلام در داخل تولید می‌شود.»


وی دولت را مقصر اصلی بالا رفتن قیمت کاغذ عنوان کرد و افزود: «تولیدکننده با مواد اولیه ارزان‌قیمت، کالای ارزان به دست مصرف‌کننده می‌رساند اما با مواد اولیه گران‌قیمت کالا هم افزایش پیدا می‌کند. طبق قانون اساسی مسئولان باید به مردم پاسخگو باشند ولی ما مسئولان پاسخگو نداریم. کسانی که باید به مردم توضیح دهند در برج عاج و شیشه‌ای نشسته‌اند.»


این تولیدکننده لوازم‌التحریر با اشاره به واردات زیاد کاغذ به کشور، گفت: «باید از سالها پیش تمهیداتی برای تولید کاغذ اندیشیده می‌شد تا کارخانه‌های تولید کاغذ بیشتر تولید کنند. درگذشته چند کارخانه چوب و کاغذ در کشور وجود داشت که یکی پس از دیگری دچار مشکل شدند و ریشه آن در تعلق داشتن به نهادی خاص یا دولت بود. دولت و نهادها فربه پروری کردند و مدیریت کارخانه‌ها بر اساس تخصص انتخاب نشد درنتیجه کارخانه‌های تولید کاغذ به زیان دهی رسیدند و به بخش خصوصی واگذار شدند.»


بهزادی تصریح کرد: «خصوصی‌سازی در ایران نیز واقعی نبود و افراد یقه‌سفید از نهادهای مختلف به ثمن بخس این کارخانه‌ها را خریداری کردند و از بین بردند. کارخانه‌ها به افراد غیرمتخصص سپرده شد و نتیجه‌ای جز تعطیلی در پی نداشت و همان چند کارخانه تولید کاغذ نیز که برای کشور کافی نبودند، تعطیل شدند.»

کشوری مانند ایران دارای بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز است که در مقاطع مختلف تحصیلی به مدرسه می روند، دارای بازار مصرف زیاد لوازم التحریر و نوشت افزار است که در صورت وابستگی به نرخ ارز خانواده دانش آموزان را با مشکل مواجه می کند و اکنون این اتفاق افتاده و معضل سه برابر شدن قیمت لوازم التحریر دامن خانواده ها را گرفته است.

بدیهی است در صورت تامین کاغذ کشور و عدم نیاز به واردات زیاد این محصول فرهنگی، با افزایش قیمت افسار گسیخته آن مواجه نبوده و در آُستانه سال جدید آرامش بیشتری را در این بازار شاهد می بودیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha