الف نوشت:
مصاحبه هفته گذشته سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی كه در آن رقم بدهی نجومی چند بدهكار به بانك‌های دولتی اعلام و سپس این افراد به طور ضمنی تطهیر شدند، اعتراض و حتی تمسخر محافل سیاسی – رسانه ای كشور را برانگیخته است.

عمق زشتی این مصاحبه وقتی روشن شد كه سخنگوی قوه قضائیه و دادستان كل كشور ادعای سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را تكذیب و اعلام كرد تاكنون هیچ مفسدی از سوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به قوه قضائیه معرفی نشده است. سخنگوی قوه قضائیه همچنین به طعنه یادآوری كرد كه چطور اول اعلام می كنند 65 ابر بدهكار یافتیم بعد از 4روز می‌گویند نشستیم و با آنها به تفاهم رسیدیم و تعدادشان به 20 نفر كاهش یافت...؟!

هرچند اعتراض عموم عدالتخواهان به مصاحبه سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی قابل تقدیر است اما نباید فراموش كرد كه مساله اصلی این مصاحبه و عملكرد این ستاد، فقط «نشستن» با ابر بدهكاران بانكی و یا ارایه اطلاعات نادرست از معرفی مفسدان قوه قضائیه نیست. در پس مصاحبه علی آقا محمدی پیامی فوق‌العاده خطرناك وجود دارد.

وقتی سخنگوی ستاد مبارزه با فساد می گوید 65نفر ابر بدهكار را شناسایی كرده‌ایم كه 6هزار میلیارد تومان بدهكارند بعد تلویحاً ایشان را تطهیر می‌كند، با این بیان خواسته یا ناخواسته آب را گل آلود و فضا را برای فعالیت مفسدان بزرگ مهیاتر و تشخیص مفسد از سالم را مشكل‌تر می‌كند.

این رویه، همان رویه اشتباه آقای احمدی‌نژاد از 6سال پیش به این سو است كه دایماً از باندهای بزرگ، مافیاهای عظیم حرف می زد اما كار مشخصی برای شناسایی و سپردن این مافیاها به دست قانون انجام نمی داد. یكی دوبار هم تلویحاً به نامهایی از مفسدان اشاره كرد كه هر بار اشتباه از آب درآمد (عزل مدیر عامل بیمه ایران و ریختن آبروی وی یا اتهام غیر دقیق و اشتباه به مدیر عامل سابق بانك پارسیان)

این نوع اطلاع رسانی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، به سه نوع مخاطب، سه پیام جداگانه می دهد:

1-  به مفسدین جزء و افراد در معرض فسادهای كوچك و متوسط می‌گوید مفسدین بزرگ آنقدر زیاد و فعال هستند كه كسی به فسادهای كوچك شما كاری ندارد. الان دنبال فسادهای فلان میلیاردی هستند و این خلاف جزیی شما در بخوربخورهای كلان اینها به حساب نمی‌آید.

2-   به كارآفرینان سالم پیام می دهد كه در این كشور، تلاش و كارآفرینی و جهاد اقتصادی نكن چون فردا ممكن است یك آقا محمدی نامی پیدا شود و كار تو را فساد بخواند بعد تو را دعوت كند، با توبنشیند(!) و پس فردا بگوید، نه! بررسی كردیم و فساد نبود. تو می‌مانی و آبروی رفته و نگرانی دایمی كه دوباره كی سراغت خواهند آمد.

3-  و اما بدترین پیام این نوع اطلاع رسانی غیر دقیق و مبارزه سردرگم با فساد، به مردم عادی و تشنه مبارزه با فساد می رسد. چرا كه عموم مردم را از مبارزه با فساد مأیوس می‌كند و به همه پیام می‌دهد كه اوضاع مبارزه با فساد شیرتوشیر است و مفسدهای فلان میلیاردی كاری ندارند و شاید زورشان به آنها نمی رسد و شاید هم ...

* *  *

چه باید كرد؟

در شرایطی كه آقای محمدرضا رحیمی رئیس ستاد مبارزه با فساد است و سخنگوی این ستاد، چنین پیام‌های خطرناكی به جامعه منتقل می‌كند، چه باید كرد؟ وظیفه نخبگان، رسانه ها و گروه های مرجع چیست؟

هر چند امر مبارزه با فساد، تعلل و غفلت زیادی صورت گرفته، اما برای تحقق این هدف، خوشبختانه مسیر روشن است. فرمان 8ماده‌ای رهبر انقلاب كه اخیراً سالگرد دهمین سال صدورش را یادآوری كردند، كاملاً صریح و شفاف است و جای تعلل و تفسیر  باقی نمی‌گذارد این دولت‌ها هستند كه تعلل و تغافل می‌كنند. با این تفاوت كه رئیس جمهور قبلی شعار مبارزه با فساد نمی داد ولی رئیس جمهور فعلی اساساً با شعار مبارزه با فساد از مردم رأی گرفت...

در این شرایط، تكلیف و كاری كه از دست نخبگان و صاحبان بیان و تریبون بر می‌آید این است كه بطور مستمر و خستگی ناپذیر فرمان 8ماده‌ای را از مسوولان سه قوه مطالبه كنند، تجربیات جهانی در مبارزه با فساد را ترجمه و منتشر كنند، با پیگیری سرنخ های فساد و علنی كردنش، تا می‌توانند فضا را برای مفسدان ناامن كنند و در این راه، آماده رفتن به دادگاه هم باشند و از طعنه مفسدان و بعضاً همكاران رسانه‌ای كه مبارزه با فساد را «سیاسی كاری و باند بازی سیاسی» عنوان می‌كنند، نه مایوس شوند و نه بگذارند مردم مایوس گردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha