مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با تاکید بر اینکه با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده در مورد تعیین تکلیف حدود ۵۰۰ تن برنج اروگوئه‌ای وارد شده به استان، تابع تصمیمات مسئولان کشوری هستیم، گفت: فعلا اجازه توزیع این برنج‌ها را در استان نداریم.

جوابیه/مشکل برنج‌های آلوده اروگوئه‌ای پابرجاست

سلامت نیوز: مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با تاکید بر اینکه با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده در مورد تعیین تکلیف حدود ۵۰۰ تن برنج اروگوئه‌ای وارد شده به استان، تابع تصمیمات مسئولان کشوری هستیم، گفت: فعلا اجازه توزیع این برنج‌ها را در استان نداریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صدای زنجان، محمد ایزدی در تور رسانه‌ای و نشست با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر تعیین تکلیف برنج‌های آلوده وارداتی انبار شده عنوان کرد: چند سال اخیر بیش از ۳۰ هزار تن برنج از اروگوئه وارد کشور شد. در آن زمان طبق مقررات و استانداردهای اعلامی به لحاظ فلزات سنگین مشکلی نداشته است اما به دلیل تغییرات ایجاد شده در استاندارد و ایجاد محدودیت در این زمینه، بخشی از این برنج‌ها در کل کشور غیرقابل مصرف اعلام شد.

ایزدی اضافه کرد: فلزات سنگین به خود مزرعه و خاک آن برمی‌گردد. در اکثر برنج‌ها شاید این میزان فلزات سنگین وجود داشته باشد ولی به عنوان کارشناس غله سئوالم این است آیا دستگاه‌های نظارتی به تمامی برنج‌های داخلی و خارجی که عمده آنها تاریخ انقضا هم ندارند و در تمامی مراکز فروش، عرضه می‌شوند نظارت می‌کنند؟

این مسئول با تاکید بر اینکه با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده، اداره کل غله و خدمات بازرگانی نیز در مورد تعیین تکلیف حدود ۵۰۰ تن برنج اروگوئه‌ای وارد شده به استان، تابع تصمیمات مسئولان کشوری است، افزود: فعلا اجازه توزیع این برنج‌ها را در استان نداریم.

وی با اشاره به اینکه مشکل برنج‌های اروگوئه‌ای در بعضی از استان‌ها برطرف شده است، عنوان کرد: البته مشکل برنج‌های اروگوئه‌ای در برخی از استان‌ها نیز هنوز حل نشده است.

جوابیه:
به گزارش سلامت نیوز، بعد از انتشار این خبر شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در واکنش به این خبر جوابیه ای منتشر کرد که به شرح زیر است:

مرکز پژوهش های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص گزارش خبری درج شده با تیتر "مشکل برنج های آلوده اروگوئه پابرجاست" اعلام می دارد، هیچ گونه برنج آلوده در انبارهای دولتی وجود ندارد و کلیه برنج های وارداتی توسط شرکت های بازرسی کنترل کیفیت مورد تایید سازمان ملی استاندارد در مبادی و در حین ورود به کشور کنترل و به صورت مستمر در انبارها پایش می شوند.


مقداری برنج وارداتی از سنوات قبل در انبار کالاهای اساسی دولت موجود بوده که مطابق استاندارد جهانی اروپا و امریکا از جمله (codex) مواد غذایی وارد کشور گردیده است لیکن نظر به استاندارد جدید بیشینه رواداری فلزات سنگین در کشور که نسبت به استانداردهای جهانی سخت گیرانه تر می باشد، اجازه مصرف در داخل داده نشده است و با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای سایر مصارف در داخل و یا خارج از کشور برنامه ریزی و در حال اجرا می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha