بازار دارویی کشور این روزها اوضاع و احوال خوشی ندارد، در حالی که تحریم ها باعث شده شرکت های داخلی برای تامین مواد اولیه دچار مشکل نقل و انتقال ارز شوند، این سودجویان هستند که جولان می دهند.

بازار دارو نشتی دارد/به اسم «ناصرخسرو» سود می برند

سلامت نیوز:بازار دارویی کشور این روزها اوضاع و احوال خوشی ندارد، در حالی که تحریم ها باعث شده شرکت های داخلی برای تامین مواد اولیه دچار مشکل نقل و انتقال ارز شوند، این سودجویان هستند که جولان می دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دارو به عنوان یک کالای استراتژیک و حیاتی، از اهمیت ویژه ای در همه کشورها برخوردار است. به طوری که کمبود چند قلم دارو، می تواند اوضاع و احوال دولت های درگیر چنین مشکلاتی را به هم بریزد. این در حالی است که ایران به واسط تکیه بر توان صنعت دارویی کشور، توانسته از فشارها کمبودهای دارویی، تا حدودی کم کند. اما، همان سه درصد داروهای وارداتی و همچنین مواد اولیه دارویی برای تولید داخل، باعث شده تا عده ای سودجو از تحریم ها برای خود کسب درآمد کنند. 


شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، موضوع وضعیت بازار دارویی کشور با حضور چند نفر از دست اندرکاران حوزه سلامت، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت که نکته قابل توجه این گفتگو، کوچک بودن بازار «ناصرخسرو» بود که غلامحسین مهرعلیان مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو، به آن اشاره کرد.
آن گونه که این مدیر دارویی عنوان داشت، بازار ناصرخسرو آنقدر بزرگ نیست که بخواهیم آن را در بوق و کرنا کنیم. بنابراین، سئوالی که باقی می ماند، این است که چرا بازار دارویی کشور همواره از سمت و سوی دلالان و سودجویانی که در ناصر خسرو نیستند، آسیب می بیند. این افراد چه کسانی هستند که به نام ناصرخسرو، جیب خود را از درآمدهای هنگفت فروش غیر رسمی دارو، پر می کنند.


جعل مهر پزشکان، اجاره دفترچه بیمه، زد و بند برخی وارد کنندگان دارو، لابی افراد با نفوذ، و البته برخی داروخانه ها، از جمله مواردی است که گفته می شود منجر به فروش داروها در مجاری غیر رسمی می شود. اینکه چگونه داروها از بازار رسمی خارج شده و توسط نفوذی ها با چند برابر قیمت به بیماران فروخته می شود، سئوالی است که متولیان حوزه سلامت یعنی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، باید پاسخ بدهند.


این در حالی است که مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو، در برنامه گفتگوی ویژه خبری که شب گذشته از شبکه دو سیما روی آنتن رفت، عنوان داشت که رصد بازار دوم دارو، وظیفه وزارت بهداشت نیست. اما، به نظر می رسد، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، می بایست در برخورد با ایجاد چنین بازارهای غیر رسمی دارویی در کشور، قدرتمندتر عمل کنند و اجازه ندهند در بازار رسمی دارویی کشور، نشتی ایجاد شود.


محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، با عنوان این مطلب که برخی پزشکان بعضی از داروهای وارداتی گران قیمت را نسخه می‌کنند، گفت: تقریبا هر روز ۳ الی ۴ نامه از پزشکان داریم که به ما اطلاع رسانی کردند که از مهر آنها سوءاستفاده شده است.
وی با بیان این مطلب که ساخت یک مُهر کار دشواری نیست و کسانی که بخواهند سوء استفاده کنند، قطعاً از مهر پزشکان هم سوء استفاده می‌کنند، افزود: برای جلوگیری از جعل مهر پزشکان اقدام به ایجاد امضای الکترونیک برای همه پزشکان کرده‌ایم که این موضوع در حال انجام است و تا پایان سال تمام پزشکان به امضای الکترونیک دسترسی خواهند داشت.


با این توضیحات معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، به نظر می رسد که بازار رسمی دارویی کشور تنها از یک جا نشتی ندارد و سودجویان توانسته اند با به کار بستن روش های مختلف، دارو را از مسیر قانونی توزیع خارج کنند. 


موضوع اجاره دفترچه های بیمه نیز یکی دیگر از مباحث مطرح شده پیرامون خروج دارو از بازار رسمی کشور است که البته مدیران بیمه ای چنین موضوعی را قبول ندارند. اما، به نظر می رسد که این احتمال دور از ذهن نیست که سودجویان از این روش نیز برای خروج دارو از مسیر قانونی توزیع، اقدام کنند.
بازار چند هزار میلیاردی دارو در کشور، باعث شکل گیری «مافیایی» شده که البته وزیر بهداشت معتقد است این مافیا خارج از زنجیره شرکت های دارویی است. اما، هر چه هست، این مافیا وجود خارجی دارد و همواره بازار دارویی کشور را تحت الشعاع سودجویی های خود قرار داده و باعث شده تا بیماران، برای تهیه داروهای خاص و گران قیمت، دچار مشکل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha