وزیر بهداشت گفت: تجهیزات پزشكی در وزارت بهداشت از اولویت بسیار بالایی برخوردار است، چرا كه با سلامت مردم گره می‌خورد.

سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: تجهیزات پزشكی در وزارت بهداشت از اولویت بسیار بالایی برخوردار است، چرا كه با سلامت مردم گره می‌خورد.

به گزارش  ایسنا، مرضیه وحید دستجردی در مراسم افتتاحیه‌ چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشكی، دندانپزشكی، آزمایشگاهی، صنایع دارویی و خدمات سلامت ایران (ایران هلث)، افزود: بدون تجهیزات پزشكی مطلوب نمی‌توانیم خدمات بهداشتی و درمانی مناسبی را به مردم ارائه دهیم. با توجه به اهمیت این تجهیزات درباره این مقوله در دو معاونت وزارت بهداشت به آن پرداخته‌ایم كه این كار نشان دهنده‌ توجه زیاد وزارت بهداشت به تجهیزات پزشكی است.

وی با اشاره به تاسیس سازمان غذا و دارو گفت: تجمیع دارو و تجهیزات پزشكی در این سازمان باعث شده است كه این دو مقوله در یك مسیر حركت كنند و با هم افزایی به شكوفایی بیشتر برسند.

وزیر بهداشت افزود: وزارت بهداشت بدون هیچ گونه چشم‌داشتی از هرگونه تولید داخلی كیفی در زمینه‌ تجهیزات پزشكی حمایت می‌كند و این وزارتخانه در زمینه‌ی دارو و تجهیزات پزشكی از جمله سالم‌ترین دستگاههاست. این در حالیست كه در برخی كشورها بخش تجهیزات پزشكی با رانت‌هایی همراه است.

وحید دستجردی در ادامه اظهار كرد: سال گذشته بخشنامه‌های متعددی را به دانشگاههای علوم پزشكی ابلاغ و آنان را ملزم به استفاده از تجهیزات استاندارد داخلی كردیم. حتی برخی مناقصات تجهیزات پزشكی خارجی را تعدیل كردیم تا از تولیدات داخلی حمایت كنیم.

وزیر بهداشت با بیان این كه تاكنون از تولیدات داخلی به این اندازه حمایت نشده است، اظهار كرد: بر اساس ماده 92 برنامه‌ی چهارم توسعه، دولت باید به طور رایگان به بیماران تصادفی در بیمارستانهای دولتی خدمات رسانی كند این كار نیازمند صرف تجهیزات پزشكی زیادی است با این حال در سال گذشته این موضوع را به دانشگاههای علوم پزشكی ابلاغ كردیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: چرخه‌ مالی تجهیزات پزشكی در دنیا 200 میلیارد دلا ر است كه سهم ایران از آن دو میلیارد دلار (یك صدم ) است. كشورمان یك صدم وسعت و جمعیت جهان را داراست و از این نظر سهم آن در زمینه‌ چرخه‌ی مالی تجهیزات پزشكی متناسب است.

وحید دستجردی با بیان اینكه با توجه به ظرفیتهای زیاد ایران، سهم كشورمان از چرخه‌ مالی تجهیزات پزشكی دردنیا ایده‌آل نیست، افزود: واردات ایران در این زمینه سالانه 850 میلیون دلار است.

وحید دستجردی با اشاره به وضعیت دارو در ایران اظهار كرد: 96 درصد داروها در داخل كشور تولید می‌شود و 70 درصد از مواد اولیه‌ مورد نیاز برای تولید آن‌ها نیز تولید داخل است.

وی با اشاره به وضعیت تجهیزات پزشكی در ایران گفت: در حال حاضر 218 شركت تولید كننده‌ تجهیزات پزشكی را در وزارت بهداشت به ثبت رسانده‌ایم و 2900 شركت نیز مجوز وزارت بهداشت را دارند.

حدود 19 هزار نیروی فنی نیز در زمینه‌ی تجهیزات پزشكی فعالیت می‌كنند كه 20 درصد از آنان دارای مدرك كارشناسی ارشد و بالاتر هستند.

وی افزود: بازار خوبی در داخل كشور در زمینه‌ تجهیزات پزشكی داریم. سالانه 100 میلیارد دلار دارو صادرات می‌كنیم ولی با وجود فعالیت شركتهای مختلف در ایران صادرات تجهیزات پزشكی 12 میلیارد دلار است البته این رقم در سال 84 فقط 4 میلیارد دلار بود و در سال 89 به 12 میلیارد دلار افزایش یافت.

وزیر بهداشت با بیان این كه در زمینه‌ی تولیدات از تحریم‌ها سود برده‌ایم، اظهار كرد: تحریم‌ها نه تنها تهدیدی برای ما محسوب نشد بلكه آن را به فرصت تبدیل كردیم. به گونه‌ای كه در حال حاضر در منطقه‌ خاورمیانه از نظر تولید دارو و تجهیزات پزشكی در رتبه‌ی اول قرار داریم و رتبه‌های بعدی قابل قیاس با ما نیستند.

وی با بیان اینكه تجهیزات پزشكی در وزارت بهداشت از اولویت بسیار زیادی برخوردار است، اظهار كرد:رقم بسیار زیادی از تجهیزات پزشكی را از خارج از كشور وارد می‌كنیم البته با وجود تحریم‌ها در بازار تجهیزات پزشكی منفعل نیستیم و باید به تولیدات خود بیفزاییم.

وی افزود: ما از شركت‌های خارجی كه در ایران تمایل به سرمایه‌گذاری در زمینه تجهیزات پزشكی هستند استقبال می‌كنیم.

وحید دستجردی با اشاره به بازار دارو در ایران اظهار كرد: بازار كنونی، كیفی و موثر بوده و قیمتهای آن مناسب است. البته سیستم بازاریابی ما ضعیف است و امیدواریم در این زمینه تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به تشكیل یك كمیته در وزارت بهداشت گفت: با كمك وزارتخانه‌ای كه از ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع تشكیل می‌شود، دفتر ریاست جمهوری و معاونت اول ریاست جمهور تلاش می‌كنیم كمیته‌ای را به منظور تسهیل صادرات تجهیزات پزشكی، دندانپزشكی و آزمایشگاهی تشكیل دهیم.

وحید دستجردی با اشاره به كیفیت تجهیزات پزشكی اظهار كرد: در زمینه دندانپزشكی كارهای بسیار خوبی انجام شده است به گونه‌ای كه كمتر دندانپزشكی از تجهیزات خارجی استفاده می‌كند، تاكنون 48 شركت ایرانی موفق به دریافت CE شده‌اند و 187 كشور نیز ایزو دریافت كردند، البته كیفیت تجهیزات ایرانی نه تنها باید با نمونه‌های خارجی برابری كنند بلكه لازم است از آنها بهتر باشد.

وی با بیان اینكه قیمت تجهیزات پزشكی و دارو برای ما بسیار مهم است، اظهار كرد: قیمت مناسب باعث می‌شود كه بهتر بتوانیم این اقلام را در اختیار مردم قرار دهیم.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: در معاونت درمان وزارت بهداشت واحدی به نام HDA فعالیت می‌كند كه در آن در زمینه فناوری‌های جدید كارهای بسیار خوبی شده است، سال گذشته هفت دستگاه مجوز گرفت. در حال حاضر نیز هشت دستگاه در حال بررسی به منظور صدور مجوز هستند.

وی با بیان اینكه در حال حاضر حدود 80 درصد از ملزومات یكبار مصرف در داخل كشور تولید می‌شود، اظهار كرد: ما می‌توانیم دستگاه‌های پیشرفته‌ای مانند دستگاه دیالیز را تولید كنیم، بنابراین باید بتوانیم میزان تولید ملزومات یكبار مصرف را به صد‌درصد برسانیم و از شركت‌های دارویی می‌خواهیم در این زمینه فعالیت كنند. بخش زیادی از واردات ما مربوط به تجهیزات پرمصرف است. در این شرایط تولیدكنندگان می‌توانند با كمك شركت‌های خارجی، این تجهیزات را در داخل تولید كنند.

وزیر بهداشت افزود: هر ماه یكی دو شركت خارجی ابراز علاقه می‌كنند كه خط تولید با همكاری شركت‌های داخلی در ایران راه‌اندازی كنند. امیدواریم سازمان غذا و دارو از تولیدكنندگان داخلی هر چه بیشتر حمایت می‌كنند.

وی با بیان اینكه دولت در سفرهای خارجی، تجهیزات پزشكی به مقامات كشورهای دیگر هدیه می‌دهد، اظهار كرد: سران كشورها در سفرها هدیه‌هایی را به همتایان خود می‌دهند كه رییس‌جمهور ایران تجهیزات پزشكی را برای این كار انتخاب كرده است و حتی از آنها خواستار پكیجی شدند كه در سفرهای خارجی به مقامات اهدا كنند.

وی با اشاره به بخش تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: مقدار قابل توجهی از داروها با حمایت وزارت بهداشت در داخل كشور تولید می‌شود و برخی از داروها نیز در مرحله كارآزمایی بالینی هستند. در زمینه تجهیزات پزشكی نیز دولت و وزارت بهداشت حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند.

وحید دستجردی در پایان با اشاره به چشم‌انداز 1404 اظهار كرد: تا سال 1404 باید سالم‌ترین كشور در منطقه خاورمیانه باشیم و در زمینه داروسازی نیز قدرت علمی اول منطقه باشیم و علاوه بر آن جزو 20 كشور ممتاز دنیا قرار بگیریم. علاوه بر آن 85 درصد از بازار داخلی در زمینه دارو و تجهیزات را در اختیار داشته و 2 درصد از خدمات سلامت جهان را به خود اختصاص دهیم كه برای این كار باید تلاش و برنامه‌ریزی كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha