وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نسبت به سال قبل وضعیت بهتری در زمینه کمبودهای دارویی داریم، اما جریانی به طور خاص در زمینه داروهای برند ایجاد شده و تلاش می‌کند که وزارت بهداشت را با جوسازی برای باز کردن مسیر واردات داروهای برند تحت فشار قرار دهد.

جریانی برای واردات داروهای برند جوسازی می‌کند

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نسبت به سال قبل وضعیت بهتری در زمینه کمبودهای دارویی داریم، اما جریانی به طور خاص در زمینه داروهای برند ایجاد شده و تلاش می‌کند که وزارت بهداشت را با جوسازی برای باز کردن مسیر واردات داروهای برند تحت فشار قرار دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سعید نمکی ا درباره جوسازی‌های انجام شده در زمینه واردات داروهای برند افزود: به سازمان غذا و دارو دستور دادیم که با انجمن‌های علمی و پزشکی جلسه‌هایی برگزار کنند و اگر دلایل قانع کننده‌ای برای واردات داروهای خاص از برند تجاری خاصی به خصوص در مورد بیماران خاص و صعب العلاج وجود دارد، آن دارو با دارویی که احتمالا مشکلی دارد، جایگزین شود.


وی ادامه داد: برای نمونه دارویی وجود داشت که قبل از ورود من به وزارت بهداشت، مواد اولیه آن از یک شرکت هندی تامین می‌شد و نارضایتی‌هایی در این زمینه وجود داشت که در جلسه‌ای با اساتید آنکولوژی اطفال، مستندات مربوطه را بررسی کردیم و مقرر شد که با مواد اولیه معتبر شرکت‌های شناخته شده اروپایی جایگزین شود.


نمکی بیان کرد: همچنین دستور بررسی چند داروی نورولوژی و اعصاب را هم صادر کردیم تا اگر به هر دلیل کیفیت آنها زیر سوال است، به سرعت جایگزین شوند.
وزیر بهداشت افزود: برخی از این موارد، ماده اولیه آسیایی داشته و یک یا دو مورد هم تولید داخلی دارند که بیماران شکایت‌هایی مطرح کردند و خواستیم همکاران ما در انجمن‌های علمی در این زمینه نظر بدهند تا اگر نظر انجمن‌های علمی و بیماران مبنی بر نارضایتی بود و تولیدکننده هم نتوانست استانداردها و انتظارات لازم را برآورده کند، این داروها نیز بدون تعارف با داروی وارداتی از جمله برند، جایگزین شوند، اما این موارد معدود و محدود هستند و قابل تعمیم به اغلب داروها نیست.
وی اظهار داشت: بارها تاکید کرده‌ام من وزیر بهداشت این مملکت هستم و وزارت بهداشت متولی سلامت این مردم است، بنابراین سلامت مردم برای ما اصل اولیه و خدشه ناپذیر است و اجازه نمی‌دهیم هیچ صرفه جویی به قیمت پایمال شدن یا خدشه بر سلامت مردم انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha