استفاده از کمپرس سرد بلافاصله پس از ورزش می تواند روند التهاب را کند کرده و درد را کاهش دهد. به طور خاص، سرمادرمانی به نظر می رسد در بهبود مفاصل متورم یا ملتهب موثر عمل می کند.

گرما یا سرما؛ کدام یک برای تسکین درد عضلات بهتر است؟

سلامت نیوز:استفاده از کمپرس سرد بلافاصله پس از ورزش می تواند روند التهاب را کند کرده و درد را کاهش دهد. به طور خاص، سرمادرمانی به نظر می رسد در بهبود مفاصل متورم یا ملتهب موثر عمل می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ،در شرایطی که افراد اغلب از گرما و سرما برای تسکین درد و تسریع روند بهبودی آسیب دیدگی ها استفاده می کنند، باید توجه داشت که این دو روش درمانی برعکس یکدیگر عمل می کنند زیرا گرما جریان خون را افزایش می دهد، در شرایطی که سرما موجب کاهش آن می شود.


به گزارش "سی‌نت"، استفاده از گرما و سرما برای تسکین دردهای عضلانی روشی رایج است، اما این که چه زمانی از کدام یک از آنها باید استفاده کرد، اهمیت دارد.


چه زمانی از سرمادرمانی استفاده کنیم؟

سرمادرمانی که به نام کرایوتراپی نیز شناخته می شود، جریان خون به بخش آسیب دیده را کاهش می دهد. بر همین اساس است که افراد از بسته های یخ استفاده می کنند. بسته یخ جریان خون به محل تحت تاثیر قرار گرفته را کاهش می دهد و شدت کبودی اجتناب ناپذیر ناشی از آسیب دیدگی را کاهش می دهد.

اما سرما چگونه بر درد عضله تاثیر می گذارد؟


سرمادرمانی با کاهش جریان خون موجب کاهش التهاب، تورم و آسیب بافتی می شود. زمانی که ورزش می کنید، عضلات شما آسیب دیدگی ها و پارگی های ریز را تجربه می کنند که به بروز التهاب، انباشت مایع و برخی موارد دیگر منجر شده و احساس درد در عضله را به همراه دارد.
استفاده از کمپرس سرد بلافاصله پس از ورزش می تواند روند التهاب را کند کرده و درد را کاهش دهد. به طور خاص، سرمادرمانی به نظر می رسد در بهبود مفاصل متورم یا ملتهب موثر عمل می کند.


بدون در نظر گرفتن نوع آسیب دیدگی - پارگی های ریز یا موارد دیگر - سرمادرمانی بهتر است طی 48 ساعت پس از یک آسیب دیدگی به کار گرفته شود.
از اقداماتی که می توانید مد نظر قرار دهید: یک بسته یخ یا کمپرس سرد را در یک پارچه نازک پیچیده و روی موضع قرار دهید تا از سرمازدگی موضعی پیشگیری شود، یخ را به صورت مستقیم روی پوست قرار ندهید؛ از وان حاوی یخ استفاده کنید. کرایوتراپی تمام بدن را امتحان کنید.


چه زمانی از گرمادرمانی استفاده کنیم؟

  گرمادرمانی به گشاد شدن رگ های خونی و افزایش جریان خون کمک می کند. این به شل و باز شدن عضلات دردناک و به آرامش رسیدن آنها کمک می کند. با افزایش جریان خون، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری در اختیار عضلات قرار می گیرد و به طور همزمان اسید لاکتیک حذف می شود که برای بهبودی عضله ضروری است.


پژوهش ها نشان داده اند که گرمادرمانی می تواند درد با تاخیر عضله (DOMS) را طی 24 ساعت پس از ورزش 47 درصد کاهش می دهد.
همانند سرمادرمانی، بهتر است گرمادرمانی نیز بلافاصله پس از انجام ورزش انجام شود.


در برخی موارد باید مراقبت استفاده از گرما باشید: گرما بهترین گزینه برای درمان دردهای با تاخیر عضله به نظر می رسد، اما معمولا برای درمان آسیب دیدگی ها خوب نیست. اعمال گرما بر یک آسیب دیدگی تازه می تواند روند التهاب را تسریع کرده و حتی به درد بیشتر منجر شود.
از اقداماتی که می توانید مد نظر قرار دهید: از وان حاوی آب گرم استفاده کنید؛ از پدهای گرمایی الکتریکی استفاده کنید؛ به سونا یا اتاق بخار بروید؛ ماساژ سنگ داغ دریافت کنید.


سرما و گرمای متناوب

بسیاری از ورزشکاران از متضاد درمانی (contrasting therapy) - استفاده از سرما و گرما به طور متناوب - برای کاهش درد عضلات استفاده می کنند. روش کار این گونه است که ابتدا جریان خون در بخش تحت تاثیر قرار گرفته با سرما کاهش می یابد و بلافاصله پس از آن با اعمال گرما جریان خون افزایش می یابد. پژوهش ها نشان داده اند که متضاد درمانی در کاهش درد عضلانی موثر است، اما کارایی بیشتری نسبت به دیگر تکنیک های ریکاوری ندارد.
به خاطر داشته باشید که اگرچه علم از استفاده از سرما و گرما برای تسکین درد عضلانی پشتیبانی می کند، اما هیچ کدام از آنها روش درمانی قدرتمندی نیستند که به تنهایی کارایی لازم را داشته باشند، از این رو، آنها را نباید به عنوان گزینه درمان اصلی برای درد در نظر گرفت. در عوض، گرما و سرما باید بخشی از رژیم بهبودی چند جانبه شما باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha