چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 278775

متخصص پزشکی ورزشی گفت: افراد با انجام اقدامات صحیح هنگام مواجهه با آسیب‌دیدگی‌های ورزشی می‌توانند از تشدید آسیب‌ها جلوگیری کنند.

اقدامات فوری در مواجهه با آسیب‌دیدگی‌های ورزشی

سلامت نیوز:متخصص پزشکی ورزشی گفت: افراد با انجام اقدامات صحیح هنگام مواجهه با آسیب‌دیدگی‌های ورزشی می‌توانند از تشدید آسیب‌ها جلوگیری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، بهار حسن‌میرزایی متخصص پزشکی ورزشی درباره آسیب‌های ورزشی اظهار کرد: آسیب، جزئی از ورزش است، اگر اصول درست برخورد با آسیب را نشناسیم، ممکن است به علت نداشتن آگاهی، آسیب‌های ساده را به جدی تبدیل کنیم، یکی از بهترین روش‌های پیشنهاد شده در برخورد با آسیب به دلیل جلوگیری از التهاب و کنترل اولیه آسیب، استفاده از تکنیک P.OL.I.C.E است.


او بیان کرد: حرف P به معنای حفاظت از اندام آسیب دیده است، هدف حفاظت از اندام آسیب دیده جلوگیری از بروز آسیب‌دیدگی‌های بعدی است.


این متخصص پزشکی ورزشی افزود: تکنیک ذکر شده در بالا در درد‌های مفصلی، آسیب‌های عضلانی و بافت نرم بسیار مؤثرتر از یخ‌گذاری روی اندام آسیب دیده است، این تکنیک نقشی مؤثر در کاهش درد، التهاب، اسپاسم عضلانی، تورم و خون‌ریزی دارد، استفاده از این تکنیک به کاهش آسیب به بافت، جلوگیری از گسترش و تشدید آسیب و تسریع در آغاز ترمیم بافتی در منطقه آسیب دیده کمک می‌کند.


حسن‌میرزایی تأکید کرد: حروف OL به معنای وارد آوردن فشار به اندام در حد ایده‌آل است، در گذشته می‌گفتند که بر اثر آسیب‌دیدگی اندام باید به طور کامل آن را بی‌حرکت کرد و استراحت داد، اما امروزه مشخص شده است که می‌توان پس از استراحتی کوتاه اندام آسیب‌دیده را با تمرین‌های مختصر حرکت دهیم، این موضوع به تسریع بهبود آسیب‌دیدگی در اندام کمک می‌کند.


او تصریح کرد: حرف I به معنای یخ‌گذاری روی اندام آسیب‌دیده است، جهت کنترل درد، تورم و گسترش آسیب‌دیدگی، روی منطقه آسیب دیده باید مقداری یخ بگذاریم، برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به پوست باید یخ را درون پارچه‌ای قرار دهیم، بهترین فرم یخ، یخ خُرد شده است تا بتواند سطح مقطع منطقه آسیب را به خوبی پوشش دهد.


این متخصص پزشکی ورزشی گفت: حرف C به معنای بانداژ فشاری اندام آسیب دیده است، می‌توان به کمک یک بانداژ کشی میزان تورم را در منطقه آسیب دیده کاهش داد، البته بانداژ نباید سفت باشد که شما احساس درد کنید، هدف از بستن بانداژ کاهش تورم موضع درد است.
حسن‌میرزایی اظهار کرد: حرف E به معنای بالا قرار دادن اندام آسیب دیده بالاتر از قلب است، این کار به بازگشت خون وریدی از اندام آسیب دیده به قلب و کاهش تورم در منطقه کمک می‌کند، برای مثال در آسیب دیدگی اندام تحتانی باید روی زمین دراز بکشید و با گذاشتن یک بالشتک زیر پای خود اندام تحتانی را بالاتر از قلب قرار دهید.


مدت زمان قرار دادن یخ روی محل آسیب‌دیدگی چقدر است؟

 او با اشاره به متفاوت بودن مدت زمان قرار دادن یخ روی محل آسیب دیدگی بیان کرد: این مدت زمان بسته به محل آسیب و مشخصات فیزیکی بدن متفاوت است، بر اثر استفاده از یخ در منطقه آسیب دیده، سرما، سوزش یا گزگز، درد و بی‌حسی کامل را احساس می‌کنیم.


این متخصص پزشکی ورزشی افزود: قبل از یخ‌گذاری دوباره نخست لازم است که دمای منطقه آسیب دیده به دمای عادی بدن برسد، رسیدن به احساس بی‌حسی در افراد مختلف متفاوت است که به طور معمول این زمان بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد، پیشنهاد می‌شود که یخ‌گذاری بیش از ۳۰ دقیقه طول نکشد، زیرا در غیر این صورت ممکن است بافت‌های زیرین آسیب ببینند، در ۴۸ ساعت نخست هر چهار تا ۶ ساعت یکبار یخ‌گذاری را تکرار کنید.

 

حسن میرزایی تأکید کرد: گرما درمانی در برخی آسیب‌های ورزشی می‌تواند کمک کننده باشد، اما تا زمان برطرف شدن کامل التهاب و قبل از ۷۲ ساعت نخست نباید از آن استفاده کنیم، از جمله اقداماتی که در ۲۴ تا ۴۸ ساعت نخست باید از آنها پرهیز کنیم، می‌توان به گرما درمانی، مصرف مشروبات الکلی، ماساژ درمانی و ورزش کردن اشاره کرد.


او تصریح کرد: گرما درمانی عروق منطقه را گشاد و خون‌ریزی در محل آسیب را تشدید می‌کند، مصرف مشروبات الکلی هم با گشاد کردن عروق خون‌ریزی را افزایش می‌دهد، بنابراین آسیب‌دیدگی دیرتر بهبود پیدا می‌کند، ورزش دادن منطقه درد یا ماساژ موضع هم در افزایش جریان خون به محل آسیب، درد و تشدید ورم و خون‌ریزی مؤثر است، فرآیند ترمیم بافتی تا زمان برطرف شدن کامل التهاب، آغاز نمی‌شود.


حسن‌میرزایی یادآوری کرد: اگر آسیب دیدگی با انجام اقدامات ذکر شده بهتر نشد و در منطقه آسیب دیده با تغییر شکل اندام مواجه بودیم و نمی‌توانستیم از اندام آسیب دیده خود استفاده کنیم برای مثال نمی‌توانستیم روی پاهای خود راه برویم یا درد شدید داشتیم باید به پزشک مراجعه کنیم، اقدامات ذکر شده جایگزین نظر پزشک نمی‌شود، بنابراین باید پس از آسیب‌دیدگی‌های جدی با پزشک مشورت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha