دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۳
کد خبر: 27880
سلامت نیوز : عضو انجمن ژنتیك اروپا گفت: انجمن غیردولتی حمایت از پیشگیری بیماری‌های ژنتیكی در اصفهان تصویب و تشكیل شده است.

صادق ولیان بروجنی امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در حال حاضر درمان قطعی برای بیماران ژنتیكی شناخته شده نیست.
وی با بیان اینكه از سال 1382 تحقیقی در مركز ژنتیك اصفهان روی بیماران فنیل كتونوری آغاز شد كه هم‌اكنون نیز ادامه دارد، بیان داشت: بیماری فنیل كتونوری یك بیماری ژنتیكی نهفته است كه احتمال ایجاد این بیماری در هر بارداری 25 درصد است.
عضو انجمن ژنتیك اروپا با اشاره به اینكه تنها راه پیشگیری از رشد بیماری فنیل كتونوری تشخیص قبل از تولد است، تصریح كرد: از دو سه سال گذشته توجه مسئولان سلامت كشور به بیماری فنیل كتونوری جلب شده است.
وی افزود: بیماران مبتلا به فنیل كتونوری در ایران تنها باید از یك شیر مخصوص به عنوان رژیم غذایی خود استفاده كنند و این در حالی است كه در كشورهای اروپایی انواع غذاهای رژیمی برای این بیماران تهیه شده است.
ولیان بروجنی با اشاره به اینكه بیماری فنیل كتونوری هنوز در كشور جزو بیماری‌های صعب‌العلاج ثبت نشده است، افزود: این بیماری از نظر پزشكی قانونی صعب‌العلاج یا لاعلاج شناخته شده است.

* سرطان خون در كودكان شیوع بالایی دارد
وی گفت: در حال حاضر سرطان خون در كودكان شیوع دارد و بیشتر در كودكان هفت تا 12 سال قابل مشاهده است.
عضو پیوسته مركز سرطان‌شناسی ام دی اندرسن آمریكا اظهار داشت: سرطان پروستات در مردان و سرطان رحم و سینه در زنان آمار بالایی را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینكه اغلب سرطان از دهه دوم و سوم در افراد بروز می‌كند، ادامه داد: در حالی تمام سرطان‌ها ژنتیكی هستند كه حدود 10 درصد از این دسته بیماری‌ها زمینه ارثی دارند.
ولیان بروجنی با اشاره به اینكه سرطان یك پدیده ناگهانی نیست و در طول عمر فرد و در اثر تغییرات جهشی در بدن بیماران ایجاد می‌شود، تصریح كرد: سرطان در اثر تركیبی از عوامل محیطی و ارثی به وجود می‌آید و به صورت دقیق مشخص نشده است.
وی اضافه كرد: هیچ گاه غذای سالم سبب بروز سرطان در بیماران نمی‌شود بلكه با ورود آلودگی‌های صنعتی به این محصولات مانند رشد میوه‌جات و سبزیجات با آب فاضلاب یا هوای آلوده همانند سرب و فلزات سنگین در غذا، زمینه بروز سرطان را در افراد ایجاد می‌كند.
عضو پیوسته مركز سرطان‌شناسی ام دی اندرسن آمریكا با بیان اینكه عوامل محیطی روی ژن‌ها تاثیر می‌گذارد، اضافه كرد: در برخی از خانواده‌ها استعداد به سرطان وجود دارد و با بروز سرطان یك بهم‌ریختگی رشد سلولی در بدن به وجود می‌آید و سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha