چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 278809

در برخی مناطق لرستان که زمین‌های کشاورزی و به ویژه برنج نزدیک منازل مسکونی قرار دارد، همواره این شایعه شنیده می‌شود که زمین‌ها را با فاضلاب آبیاری می‌کنند.

غذا با طعم فاضلاب

سلامت نیوز:در برخی مناطق لرستان که زمین‌های کشاورزی و به ویژه برنج نزدیک منازل مسکونی قرار دارد، همواره این شایعه شنیده می‌شود که زمین‌ها را با فاضلاب آبیاری می‌کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، برنج‌کاران همواره این صحبت را رد و تاکید می‌کنند که از آب سالم برای آبیاری استفاده کرده و از سلامت آن مطمئن هستند. 
 حالا با پخش یک فیلم که متعلق به شهرستان دورود است، مشخص شده که برخی زمین‌های کشاورزی و به ویژه برنج‌ از فاضلاب مناطق مسکونی سیراب می‌شوند. 
 البته این کار در شهرستان دورود موضوع تازه‌ای نیست و فاضلاب شهری به رودخانه تیره می‌ریزد که از آب آن نیز برای آبیاری مزارع کشاورزی استفاده می‌شود. 


برنامه‌های بدون تاثیر... 
 در این خصوص محسن اکبری، مدیر جهاد کشاورزی دورود به ایسنا گفت: کار ما بیشتر آموزش و ترویج است و در بحث برنج کارگاه‌های زیادی برگزار کرده‌ایم. 
 وی ادامه داد: در این زمینه حتی اخطار کتبی داده‌ایم که اگر برای آبیاری از فاضلاب استفاده کنند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. 
 اکبری با اشاره به اینکه آبیاری با فاضلاب را چهار نفر انجام داده‌اند، افزود: جهاد کشاورزی نمی‌تواند در این زمینه شاکی باشد و باید محیط زیست و شبکه بهداشت شاکی شوند. 


 وی تاکید کرد: وظیفه  جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی است و در این خصوص کارگاه‌های زیادی برگزار می‌کنیم و به کشاورزان آموزش می‌دهیم اما اگر کسی با فاضلاب آبیاری کند دیگر متولی برخورد با آن ما نیستیم. 


 مدیر جهاد کشاورزی دورود با اشاره به اینکه این زمین‌ها که بیش از 10 هکتار است وسط شهر قرار دارد، اضافه کرد: برنج از لحاظ اقتصادی خیلی به صرفه است و شهرداری باید برای تعیین تکلیف این زمین‌ها اقدام کند. 
 این صحبت‌ها در حالی هم‌اکنون مطرح می‌شود که همواره برخی مزارع کشاورزی دورود با فاضلاب آبیاری شده و معلوم نیست چرا جلوی این کار گرفته نشده و همچنان ادامه دارد. 


دورود تصفیه‌خانه فاضلاب ندارد 
 عباس ورمزیاری، مدیر اداره امور آب ‌و فاضلاب دورود نیز گفت: به علت نبود تصفیه‌خانه فاضلاب در این شهرستان، فاضلاب به‌صورت خام و تصفیه‌نشده وارد رودخانه تیره می‌شود. 
 وی ادامه داد: کشاورزان از آب این رودخانه برای آبیاری استفاده می‌کنند که مشکلات زیادی در پی دارد. 
 ورمزیاری یادآور شد: تصفیه‌خانه دورود در حال حاضر حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و معلوم نیست چه زمانی تکمیل می‌شود. 
 مدیر اداره امور آب ‌و فاضلاب دورود بیان کرد: با توجه به نبود تصفیه‌خانه در این شهرستان، فاضلاب همانند سال‌های پیش از طریق رودخانه دفع می‌شود. 


فاضلابی سرطان‌زا... 
 امین ثروتی، رئیس شبکه بهداشت دورود در این خصوص گفت: موادی که در آب‌های فاضلاب وجود دارد می‌تواند جذب محصولات زراعی و وارد چرخه غذایی انسان شود. 
 وی تصریح کرد: از این طریق مواد انگلی، بیولوژیک، شیمیایی و فلزات سنگینی مثل سرب وارد چرخه غذایی انسان می‌شود. 
 ثروتی اضافه کرد: در این شرایط طبیعی است که انسان دچار بیماری‌های انگلی و روده‌ای و حتی سرطان شود.رئیس شبکه بهداشت دورود خاطرنشان کرد: ما ناظر و گزارش‌دهنده‌ هستیم و قدرت اجرایی نداریم و دستگاه‌های متولی باید با خاطیان به طور جد برخورد کنند. 


کشت غیرقانونی برنج در محدوده شهری 
 فریبا بهاری، سرپرست فرمانداری دورود نیز به ایسنا گفت: برخی از این زمین‌ها به طور غیر قانونی در محدوده شهری ایجاد و با فاضلاب آبیاری شده است. 
 وی با اشاره به اینکه تعداد معدودی دست به این اقدام زده‌اند، اضافه کرد: آبیاری با فاضلاب مشکلات زیادی دارد و تهدیدی برای امنیت و سلامت غذایی مردم است. 
 بهاری یادآور شد: در جلسه کمیسیون امنیت و سلامت غذایی با توجه به گزارش شبکه بهداشت در این خصوص، موارد را به حوزه قضایی ابلاغ کردیم و دادستان شهرستان به طور جدی پیگیر این موضوع است. 


 سرپرست فرمانداری دورود با بیان اینکه باید به شدت با خاطیان برخورد شود، اضافه کرد: هر زمان حکم اجرا شود از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد. 

 برخی سودجویان از هر طریقی به فکر درآمدزایی هستند و سلامت مردم برای آنان ارزشی ندارد و با توجه به افزایش قیمت برنج محلی، سطح زیر کشت این محصول نیز در بیشتر شهرستان‌های استان رشد داشته و انتظار می‌رود شبکه بهداشت نظارت بیشتری روی آبیاری با فاضلاب داشته باشد و از طرفی دستگاه قضا نیز مجازات سنگینی برای خاطیان درنظر بگیرد تا دیگر شاهد تکرار چنین مواردی نباشیم.


گفتنی است ایسنا مستندات مورد نیاز که نشان‌دهنده آبیاری مزارع عنوان شده با فاضلاب است را در اختیار دارد و در صورت لزوم می‌تواند ارائه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha