چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 278813

محققان انگلیسی در جریان مطالعه‌ای متوجه شدند که دهان شویه‌های ضد باکتری موجب از بین بردن باکتری‌های مفید دهان می‌شوند و در نتیجه اثرات مفید ورزش بر قلب و عروق را کاهش می‌دهند.

دهان شویه‌ها اثرات مفید ورزش را کاهش می‌دهند

سلامت نیوز:محققان انگلیسی در جریان مطالعه‌ای متوجه شدند که دهان شویه‌های ضد باکتری موجب از بین بردن باکتری‌های مفید دهان می‌شوند و در نتیجه اثرات مفید ورزش بر قلب و عروق را کاهش می‌دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محققان دانشگاه پلیموث در انگلیس در جریان مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده است، متوجه شدند که کاهش مفید فشار خون پس از ورزش توسط مولکول‌هایی صورت می‌گیرد که به وسیله باکتری‌های موجود در دهان آزاد می‌شوند. این تحقیق نشان داد که دهان‌شویه‌های ضد باکتری می‌توانند باکتری‌های مفید دهان را از بین ببرند و در نتیجه اثرات مفید ورزش بر قلب و عروق را کاهش دهند.


به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس،«رائول بسکوس» نویسنده ارشد این مطالعه گفت: محققان می‌دانند که رگ‌های خونی در هنگام ورزش باز می‌شوند زیرا تولید نیتریک اکسید، قطر رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد و باعث افزایش گردش خون در عضلات فعال می‌شود. اما چیزی که همچنان به صورت یک معما باقی مانده بود، این بود که چگونه گردش خون بعد از ورزش همچنان افزایش دارد و به نوبه خود موجب ایجاد واکنشی برای کاهش فشار خون می شود که به «افت فشار خون پس از ورزش» معروف است.


هنگامیکه نیتریک اکسید در بدن انسان تخریب می‌شود به ترکیبی به نام نیترات تبدیل می‌شود. تحقیق قبلی نشان داده است که گونه‌های خاصی از باکتری‌های دهان بطور فعالانه نیترات را به مولکولی به نام «نیتریت» تبدیل می‌کنند. این فرایند از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا نیتریت در دستگاه گوارش جذب شده، وارد جریان خون می‌شود و در نهایت دوباره به نیتریک اکسید تبدیل می‌شود. بنابراین محققان در این تحقیق جدید تصمیم گرفتند تا فرضیه ای را بررسی کنند که آیا این نیترات دهانی همان چیزی است که ساعت‌ها پس از ورزش موجب کاهش فشار خون می‌شود یا خیر.


بسکوس در ادامه افزود: ما می‌خواستیم متوجه شویم که آیا مسدود کردن توانایی نیترات در تبدیل به نیتریت با مهار باکتری‌های دهان می‌تواند بر فشار خون بعد از تمرین تأثیر بگذارد یا خیر.


محققان در این مطالعه ۲۳ فرد بالغ سالم را مورد بررسی قرار دادند. این افراد می‌بایست به مدت یک ساعت و نیم روی تردمیل می‌دویدند. پس از ورزش، شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند و به یک گروه دهان‌شویه ضدباکتری و به گروه دیگر دارونما داده شد و آنها می‌بایست دهان خود را هر دو ساعت یک بار با آن‌ها شستشو می‌دادند. محققان همچنین فشار خون این افراد را قبل از ورزش و یک و دو ساعت بعد از ورزش اندازه گرفته و نمونه های بزاق و خون آن‌ها را نیز گرفتند.
نتایج نشان داد که اندازه‌گیری فشار خون سیستولیک یک ساعت پس از ورزش در گروهی که دارونما استفاده کرده بودند، به طور قابل توجهی پایین بود.
محققان با بررسی گروهی که دهان شویه ضدباکتری استفاده کرده بودند، متوجه شدند که دهان شویه اثر کاهش فشار خون پس از ورزش را ۶۰ درصد کاهش داده و سطح نیتریت خون فقط در گروهی نمایان شد که دارونما مصرف کرده بودند؛ این موضوع نشان می‌دهد که وجود این مولکول برای ایجاد واکنش افت فشار خون پس از ورزش مهم است و ایجاد این واکنش را با مختل کردن فعالیت باکتری‌های دهان می‌توان بطور مستقیم مهار کرد.
یافته‌های این مطالعه در مجله Free Radical Biology and Medicineمنتشر شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha