پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 278817

یک فوق‌ تخصص گوارش و کبد مهم‌ترین علت بروز سیروز یا تنبلی کبد را تشریح کرد.

مهم‌ترین علل بروز «تنبلی کبد» چیست؟

سلامت نیوز:یک فوق‌ تخصص گوارش و کبد مهم‌ترین علت بروز سیروز یا تنبلی کبد را تشریح کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر سیدموید علویان  با اشاره به علل بروز سیروز کبدی یا تنبلی کبد، گفت: عوامل متعددی در بروز سیروز کبدی نقش دارند. یکی از علل مهم بروز این بیماری، ابتلا به هپاتیت ویروسی نوع B و C است. همچنین در کشورهایی که مصرف الکل در آنها رواج دارد، یکی از علل بروز تنبلی کبد، مصرف الکل است.


وی افزود: برخی بیماری‌ها نظیر دیابت قندی نیز می‌توانند موجب بروز سیروز کبدی شوند. همچنین مصرف برخی داروها و برخی سموم آفات نباتی از علل بروز بیماری تنبلی کبد شناخته شده‌اند. برخی بیماری‌های مادرزادی کبدی و همچنین اختلالات ایمنی نظیر هپاتیت خود ایمنی نیز می‌توانند عامل بروز این بیماری باشند.


علویان ادامه داد: باید توجه کرد که بیشترین علت بروز بیماری سیروز کبدی در اروپا مصرف بیش از حد و طولانی مدت الکل است. در ایران و منطقه خاورمیانه اما بیشترین علت ابتلاء به این بیماری ابتلا به هپاتیت مزمن B است. باید توجه کرد که از هر ۱۰۰ نفر بیمار مبتلا به هپاتیت B از نوع حاد، دو تا چهار نفر به هپاتیت مزمن مبتلا می‌شوند و در صورت عدم درمان و پیشرفت بیماری‌شان ممکن است بیماری آنها به سیروز کبدی تبدیل شود.


وی تاکید کرد: بعد از هپاتیت B،  ابتلا به هپاتیت مزمن C شایع‌ترین علت بروز سیروز کبدی به شمار می‌آید.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha