سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 27888
سلامت نیوز : متخصص پوست و مو گفت: ایجاد شبكه سفید رنگ در مخاط دهان موسوم به بیماری لیكن پلان زخمی شونده، خطرناك است و می تواند منجر به سرطان شود.
 
بهروز باریك بین در گفت و گو با ایرنا افزود: بیماری لیكن پلان نوعی بیماری پوستی خود ایمن است به این معنی كه بدن به دلایل نامشخص به برخی از سلول های پوست، حمله می كند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تهران اظهار داشت: شایع ترین علایم این بیماری، ایجاد دانه های قرمز و بنفش رنگ برجسته در نواحی مختلف پوست به ویژه مچ دست و پا و كمر است كه خارش بسیاری نیز دارد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد، این بیماری در مخاط دهان به شكل شبكه سفید رنگی بروز می كند كه برخلاف آفت های دهانی، درد ندارد.
باریك بین گفت: اگر موهای فردی به این بیماری دچار شود به ریزش دایمی مو مبتلا می شود بنابر این تشخیص به موقع این بیماری از اهمیت فراوانی برخوردار است.
وی افزود: متخصصان پوست در 90 درصد موارد، از روی علایم بروز این بیماری را تشخیص می دهند اما گاهی نیز باید پوست نمونه برداری شده و به آزمایشگاه ارسال شود.
این متخصص پوست و مو اظهار داشت: اغلب بیماری های لیكن پلان پس از یك سال، خود بخود درمان می شود اما استفاده از داروهای موضعی كورتن دار، روند درمان را تسریع می كند.
باریك بین افزود: در موارد شدید بیماری نیز از داروهای كورتن خوراكی به مدت شش هفته استفاده می شود.
وی گفت: بیماری لیكن پلان به طور معمول در سنین میانسالی بروز می كند و یك درصد مردم به این بیماری مبتلا می شوند.
باریك بین خاطرنشان كرد، به نظر می رسد ابتلا به این بیماری در كشور در حال افزایش است كه شاید استرس یكی از دلایل آن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha