شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 278882

دمای اتاق خواب موضوعی است كه بسیاری از زوج‌ها در مورد آن اختلاف نظر پیدا می‌كنند، اما حق با كسی است كه خواهان دمای پایین‌تر است.

خوابیدن در اتاق سرد چه فوایدی دارد؟

سلامت نیوز: دمای اتاق خواب موضوعی است كه بسیاری از زوج‌ها در مورد آن اختلاف نظر پیدا می‌كنند، اما حق با كسی است كه خواهان دمای پایین‌تر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، دكتر كریستوفر وینتر از مركز عصب‌شناسی و خواب شارلوتویل آمریكا می‌گوید مناسب‌ترین دما برای اتاق خواب در طول شب دمای بین 15 تا 19 درجه سانتی‌گراد است. دماهای بالاتر یا پایین‌تر از این میزان باعث بی‌تابی و بدخوابی در طول شب می‌شود. دمای بدن انسان یك چرخه طبیعی 24ساعته دارد كه در طول آن هنگام بعدازظهر به بالاترین میزان و درحدود ساعت 5 صبح به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. وقتی دمای بدن پایین است ما توانایی بیشتری برای به خواب رفتن داریم. بنابراین دمای پایین اتاق باعث می‌شود راحت‌تر به خواب برویم و خواب با كیفیت‌تری داشته باشیم.


محققان دانشگاه استرالیای جنوبی نیز تایید می‌كنند كه پایین بودن دمای اتاق خواب، به خواب آرام‌تر ما كمك می‌كند. این محققان همچنین تنظیم نامناسب دمای بدن را با اشكال خاصی از بی‌خوابی مرتبط می‌دانند. افزون بر این خوابیدن در اتاق سردتر باعث می‌شود جوان‌تر بمانیم زیرا دمای بالاتر از 21‌درجه سانتی‌گراد تولید ملاتونین را در بدن متوقف می‌كند. از آنجا كه ملاتونین یك آنتی‌اكسیدان قوی است كه توانایی عبور از سد خونی مغز را داراست، می‌تواند به پیشگیری از آلزایمر و پیری مغز كمك كند. خوابیدن در اتاق سردتر همچنین به تقویت روحیه كمك می‌كند. دلیلش این است كه میان ملاتونین و سروتونین ارتباط وجود دارد. سروتونین یا هورمون حال خوب، پیش‌ماده ساخت ملاتونین است. بنابراین افزایش میزان آن در مغز باعث احساس شادی و خواب راحت‌تر ما می‌شود.


به گفته ناتاشا ترنر، پزشك متخصص طب سوزنی، الگوهای خواب سالم و پایین بودن دما در ترشح هورمون رشد و پایین آمدن سطح هورمون استرس نقش دارد. این دو عامل در تركیب با یكدیگر به كاهش وزن كمك می‌كند و خطر بیماری‌های متابولیك مثل دیابت را نیز كاهش می‌دهد. علاوه بر افزایش روند سوختن كالری، خوابیدن در اتاق سرد با افزایش حساسیت به انسولین، خطر دیابت نوع 2 را كاهش می‌دهد.
منبع: healthyfoodhouse.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha