کمتر از دو هفته دیگر سال تحصیلی در سراسر کشور آغاز می‌شود و حدود 14 میلیون دانش‌آموز، بیش از 5/1 میلیون معلم و تمام خانواده‌‌های این دو قشر با برنامه‌‌ریزی جدیدی به زندگی خود ادامه خواهند داد.

آرامش در مسیر مدرسه تا خانه

سلامت نیوز:کمتر از دو هفته دیگر سال تحصیلی در سراسر کشور آغاز می‌شود و حدود 14 میلیون دانش‌آموز، بیش از 5/1 میلیون معلم و تمام خانواده‌‌های این دو قشر با برنامه‌‌ریزی جدیدی به زندگی خود ادامه خواهند داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،برنامه‌ریزی برای رفت و آمد این افراد در ساعت خاصی از شبانه‌روز در شهرها یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید قبل از سال تحصیلی انجام شود. این در حالی است که در تهران تا امروز ستاد استقبال از مهر که هر ساله با هماهنگی شهرداری و نهادهای دیگری چون پلیس راهور برگزار می‌شود، جلسه‌ای تشکیل نداده است.


آغاز فصل مدارس تغییرات عمده ترافیکی و ترددی را در شهر به‌دنبال دارد. دلیل این مساله هم خیلی ساده است. از ابتدای مهر هر روز صبح قشر عظیمی از دانش‌آموزان با استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، سرویس مدرسه یا حتی خودروی والدین‌شان راهی مدارس می‌شوند. البته به این جمعیت کثیر باید دانشجویان و طلاب حوزه‌های علمیه را هم اضافه کنید.

به همین دلیل است که هر سال ستاد استقبال از مهر در پایتخت و بسیاری از شهرهای بزرگ کشور به ریاست شهرداری‌های هر شهر تشکیل جلسه می‌دهند تا امکانات خود را مرور کرده و برای استقبال از ماه مهر و کاهش مشکلات ترافیکی و غیره چاره‌اندیشی کنند.

این اتفاق هر سال در تهران از اوایل شهریور روی می‌داد اما تا امروز خبری از این ستاد نیست و احتمالاً با توجه به تعطیلی‌های این هفته اگر قرار باشد جلسه‌ای هم برگزار شود باید منتظر هفته آینده بود. این مساله البته با انتقاد برخی از اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در روزهای گذشته نیز مواجه شده بود.

سپند ایمنی را رصد می‌کند
یکی از اصلی‌ترین اقدامات ستاد استقبال از مهر هماهنگی‌های لازم برای تردد دانش‌آموزان و به‌خصوص سرویس مدارس است. سرویس مدارس از آن جهت اهمیت دارد که خانواده‌ها برای تردد ایمن و امن فرزندان‌شان به افرادی با صلاحیت تاییدشده اخلاقی و فرهنگی و نیز خودروهای ایمن و سالم احتیاج دارند. اگرچه ستاد استقبال از مهر تاکنون تشکیل جلسه نداده است اما استانداری تهران، آموزش‌و‌پرورش و اتحادیه تاکسیرانی کشوری در این ارتباط اقداماتی را انجام داده‌اند.

آن‌طور که آقای محمد تقی‌زاده، معاون عمرانی استانداری تهران خبر داده، با اپلیکیشن رصد زمان سوار و پیاده‌شدن دانش‌آموزان توسط والدین در استان تهران راه‌اندازی می‌شود. بر این اساس سامان‌دهی سرویس مدارس در قالب سامانه «سپند» در شهرستان‌های استان تهران پیگیری شده است. این سامانه برای شهر تهران از سنوات گذشته وجود داشته و امسال نیز برای سایر شهرستان‌های استان به‌کار گرفته می‌شود.


به گفته آقای تقی‌زاده «بر اساس تکلیفی که به همه شهرستان‌های استان تهران شد، مقرر شد کمیته‌ای با محوریت فرمانداران و پلیس راهور در شهرستان، تشکیل و زمینه بهره‌گیری از سامانه «سپند» یا حمل‌ونقل دانش‌آموزی فراهم شود. به این ترتیب همه رانندگان پس از اخذ گواهی معاینه فنی، گواهینامه پایه ۲ و استعلامات لازم می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کرده و اقدام به سرویس‌دهی به مدارس کنند.»


معاون عمرانی استاندار تهران همچنین گفته است: سرویس‌دهی به مدارس خارج از این روال تخلف است و مدارس و اولیای دانش‌آموزان باید دقت کنند که در همین قالب نسبت به بهره‌گیری از خدمات حمل‌ونقل دانش‌آموزی اقدام کنند. این مقام مسوول در استانداری تهران درباره نرخ سرویس مدارس برای سال جاری نیز گفت: موضوع نرخ‌گذاری با توجه به مسیرها و در هریک از شهرستاهای استان تهران متفاوت است؛ لذا تصمیم‌گیری در مورد این موضوع به اختیار شهرستان‌ها و فرمانداران آن‌ها سپرده شده است.

آموزش‌های پلیس به رانندگان
آقای مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش‌و‌پرورش شهر تهران هم درباره ویژگی‌های خودروهایی که می‌توانند برای سرویس مدارس به کار گرفته شوند، اطلاعاتی ارائه کرده است.

وی با اشاره به اینکه خودروهای مورداستفاده با توجه به تمام مشخصه‌های مکانیکی و فیزیکی مورد بررسی قرار می‌گیرند، گفت: تاکنون محدودیتی از نظر نوع خودرو نداشتیم و پراید هم می‌تواند جزء سرویس مدارس باشد. ثقفی با بیان اینکه تعداد استفاده‌کنندگان از سرویس مدرسه به نسبت کل دانش‌آموزان محدود و کمتر از ۱۰ درصد است، اظهار کرد:

یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز داریم که از این تعداد در سال گذشته ۱۴۱ هزار دانش‌آموز از سرویس مدرسه استفاده کردند. وی افزود: در این طرح از ۱۷ هزار خودرو استفاده می‌شود که طبیعتاً همه آن‌ها ویژگی‌های مد نظر ما و پلیس راهور را نداشتند اما نهایت تلاش همه ما به این سمت بوده که خودروها حائز استانداردهای حمل‌و‌نقلی لازم برای دانش‌آموزان باشند.


رییس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌و‌پرورش شهر تهران در ادامه به خصوصیات رانندگان نیز اشاره و اظهار کرد: رانندگان سرویس مدارس باید مشخصه‌هایی داشته باشند که پلیس راهور نیز در احراز آن مشخصه‌ها به ما کمک می‌کند. وقتی راننده‌ها آموزش دیده باشند و بدانند چگونه با دانش‌آموزان داخل خودرو برخورد کنند و چه رفتاری داشته باشند، در مواقعی که عصبانی هستند خود را کنترل کنند و الفاظ منفی که روی تربیت بچه‌ها اثر می‌گذارد به کار نبرند، کمتر شاهد وقوع مشکلات هستیم. این موارد از سوی پلیس راهور به رانندگان آموزش داده می‌شود.

ناوگان استاندارد، رانندگان متخصص
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور هم اطلاعات دیگری درباره شیوه فعالیت سرویس‌ها در شهرها ارائه کرده است. به گفته آقای مرتضی ضامنی، «برای کل شهرها دسترسی به برچسب مخصوص سرویس مدارس فراهم شده است و هر شهرداری نیز باید متناسب با تعداد ناوگان ثبت‌نامی، این برچسب‌ها را چاپ و بر ناوگان فعال در حوزه سرویس مدارس نصب کنند.»

وی درباره آخرین وضعیت سامانه سپند (سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی) نیز گفته است: بعد از همکاری خوبی که وزارت آموزش‌و‌پرورش با اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور داشت، مدارس کل کشور در حال ورود اطلاعات خود به سامانه سپند هستند. در شهرهای مختلف نیز شهرداری‌ها و آموزش‌و‌پرورش در قالب کارگروه ماده 18 به صورت مستمر جلساتی را برگزار می‌کنند.

همچنین شهرداری‌ها شرکت‌های مجاز و دارای صلاحیت را شناسایی و برای خدمات‌رسانی، از طریق سامانه در اختیار مدارس برای عقد قرارداد قرار داده‌اند. وی ادامه داد: رانندگان ثبت‌نام‌شده در این حوزه توسط شهرداری‌ها مورد سنجش قرار گرفته و اطلاعات آن‌ها در سامانه سپند ثبت شده است.


مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اضافه کرد: برچسب واحدی در کشور توسط شورای عالی ترافیک شهرهای کشور به تصویب رسید که دسترسی به آن در سامانه برای همه شهرداری‌ها امکان‌پذیر است. امیدواریم با فعال شدن این برچسب واحد در سراسر کشور و مشخصه کد QR و استعلام آنلاینی که می‌توان به وسیله این کد انجام داد، امنیت حوزه حمل‌ونقل دانش‌آموزی بالا رود.

به گفته وی، هر ناوگانی که از طریق سامانه سپند در اختیار مدارس گذاشته می‌شود، مورد سنجش فنی قرار گرفته و حتماً گواهی فنی سلامت دارد. همچنین رانندگان این ناوگان نیز دارای گواهینامه‌های سوءپیشینه و عدم اعتیاد هستند. به عبارت دیگر این ناوگان حتماً استانداردهای اولیه خودرو و رانندگان را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha