شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳

10 سپتامبر (19 شهریور) روز جهانی مبارزه با خودکشی است. خودکشی یا مرگ خودخواسته، که طی آن فرد در اوج ناامیدی تصمیم به پایان‌دادن زندگی خود می‌گیرد، پدیده‌ای است که در تمام کشورهای جهان رخ می‌دهد و آمارها نشان می‌دهند که میزان خودکشی در ایران در سال‌های اخیر روبه افزایش گذاشته است.

آمار خودكشی در مرز هشدار

سلامت نیوز: 10 سپتامبر (19 شهریور) روز جهانی مبارزه با خودکشی است. خودکشی یا مرگ خودخواسته، که طی آن فرد در اوج ناامیدی تصمیم به پایان‌دادن زندگی خود می‌گیرد، پدیده‌ای است که در تمام کشورهای جهان رخ می‌دهد و آمارها نشان می‌دهند که میزان خودکشی در ایران در سال‌های اخیر روبه افزایش گذاشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته‌ای چون آمریکا و جوامع اروپایی سطح خودکشی پایین‌تری دارد. بر اساس آمارهای منتشر شده، هر روز بیش از 13 نفر در کشور دست به خودکشی می‌زنند که اغلب آنها، افراد بین سنین 15تا 35 هستند.

مشکلات خانوادگی، فشارهای اجتماعی و اقتصادی، شکست‌های عاطفی، معضلات تحصیلی و شغلی، بیماری‌های جسمی‌ و اختلالات روانی چون افسردگی، اختلال دوقطبی، استرس و اعتیاد از جمله دلایل شایع در خودکشی است.

روانشناسان معتقدند که یکی از دلایل اصلی خودکشی، ضربات روحی انباشته شده در فرد است، به این معنا که هنگامی که فرد با مشکل عمیق و ریشه‌داری مواجه می‌شود که قادر به حل آن نیست و حمایتی هم از طرف خانواده، دوستان و اطرافیان دریافت نمی‌کند، به انزوا کشانده می‌شود و با احساس یأس شدید، تنها راه رهایی برای مشکل خود را در مرگ و خودکشی می‌یابد.

بیشترین آمار خودکشی در غرب کشور

در این رابطه مدیر برنامه پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر سال بیش از پنج‌درصد آمار خودکشی در کشور در حال رشد است. در این بین استان‌های غربی بیشترین آمار خودکشی را دارند. مریم عباسی نژاد همچنین اظهار کرد: وزارت بهداشت برای کاهش 10‌درصدی آمار خودکشی در کشور برنامه دارد.

ایجاد نظام ثبت دقیق رفتارهای خودکشی، برای مشاهده روندهای دموگرافیک، کاهش انگ اجتماعی مرتبط با خودکشی و افزایش آگاهی در مورد نشانه ها از راهبردهای موثر کاهش خودکشی است.

مدیر برنامه پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین مدیریت رسانه ها در خصوص نحوه صحیح انعکاس اخبار مرتبط با خودکشی را خواستار شد و بیان کرد: کاهش دسترسی به روش های مهلک از جمله سموم و اسلحه و ایجاد خدمات حمایتی و درمانی پایه برای خانواده قربانیان از راه های اثر بخش در کاهش خودکشی است.

آخرین آمار رسمی اعلام شده از طرف سازمان بهداشت جهانی گویای این است که در سال 2018 میانگین 10.6 فوت به ازای هر 100‌هزار جمعیت در جهان رخ داده و میزان اقدام به خودکشی 20 تا 30 برابر میزان فوت ناشی از آن (خودکشی موفق و منجر به مرگ) است.

میزان اقدام به خودکشی در زنان و میزان فوت در مردان بیشتر است البته در بیشتر مکان های جهان میزان خودکشی زنان پایین تر از مردان است به جز چین که زن و مرد برابر هستند و در ایران نیز فوت ناشی از خودکشی زنان با مردان با هم رقابت می کنند اما در مجموع میزان خودکشی مردان بالاتر است.

خودکشی افراد زیر دیپلم

عباسی نژاد با بیان اینکه روند خودکشی در همدان رو به رشد بوده اما اطمینان می دهم که در 2 تا سه سال آینده این آمار روند نزولی داشته باشد خاطرنشان کرد: سال 94 اقدام به خودکشی 94 در صد هزار، سال 95 این آمار 99.47 در صد هزار، سال 96 حدود 109.82 در صد‌هزار بوده که این آمار در سال گذشته به 125.24 در یکصد‌هزار رسیده است.

عباسی‌نژاد افزود: حدود 73‌درصد از موارد اقدام به خودکشی ساکن مناطق شهری و حاشیه شهر، 33‌درصد خانه دار، 11‌درصد دانش آموز و هشت‌درصد بیکار هستند و روش اقدام 82‌درصد از افراد با استفاده از دارو است.

استان های پرخطر که میزان فوت ناشی از خودکشی در آنها بالاتر از میانگین کشوری بود شامل ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، لرستان، گیلان، زنجان، همدان، فارس، آذربایجان شرقی، قزوین، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، خوزستان، مازندران، تهران، بوشهر، کردستان و مرکزی ثبت شده است.

فوت ناشی از خودکشی در استان همدان سال 97 پس از استان های ایلام، کرمانشاه و کهگیلویه و بویر احمد بوده که آمار آن سال گذشته 9.43 در یکصد‌هزار بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha