سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 27895
سلامت نیوز : رئیس انجمن دیابت ایران گفت: ‌حدود 8 درصد جمعیت ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند كه نیمی از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند.

اسدالله رجب در گفت‌وگو با فارس  اظهار داشت: در حال حاضر آمارهای اعلامی در خصوص مبتلایان به دیابت، تخمینی است و آخرین آمار تحقیقی مربوط به 15 سال پیش است كه در شهر اصفهان و از 4 هزار فرد مبتلا به دیابت گرفته شده است البته آمارهای اعلامی با آمارهای جهانی همخوانی دارد.

وی در خصوص شیوع خاموش بیماری دیایت هشدار داد و گفت: به دلیل آنكه در كشور ما دیابت دیر تشخیص داده شده و صحیح درمان نمی‌شود، سن كسانی كه به این بیماری مبتلا می‌شوند، پایین‌تر از كشورهای پیشرفته و بالطبع سن اشخاصی كه دچار عوارض دیابت می‌شوند، نیز پایین‌تر است. ‌حدود 8 درصد جمعیت ایران مبتلا به دیابت هستند كه نیمی از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند.

رئیس انجمن دیابت ایران با اشاره به تحقیق انجام‌شده توسط این انجمن كه نشان می‌دهد در شهر تهران نزدیك به 13 درصد جمعیت بالای 20 سال به دیابت مبتلا هستند، تصریح كرد:‌ اشخاصی كه بیش از 4 سال، قند خون بیش از حد طبیعی دارند، حداقل بعد از چهار سال باید منتظر عوارض آن باشند.

رجب ادامه داد:‌ البته ژنتیك افراد هم می‌تواند در تغییر این مدت مؤثر باشد؛ به عنوان مثال در خانواده‌ای مشاهده می‌كنیم كه اكثر افراد دچار سكته‌های قلبی می‌شوند یعنی مشكلات عروقی در آن خانواده زیاد است بدون اینكه بیماری دیابت داشته باشند؛ حال با اضافه شدن بیماری دیابت به مشكل قلبی و عروقی امكان ظهور زودتر عوارض، دور از ذهن نیست.

وی تأكید كرد: بیماران در صورت عدم كنترل بیماری تا حدود 90 درصد دچار مشكلات چشمی، حدود 30 تا 40 درصد دچار عوارض كلیوی و تقریباً‌ بیش از 50 درصد آنها دچار عوارض عصبی این بیماری می‌شوند كه این عوارض می‌تواند تا نابینایی، پیوند كلیه، دیالیز، قطع عضو و مشكلات گوارشی پیش رود.

رئیس انجمن دیابت ایران پیشگیری را بهترین و كم‌هزینه‌ترین راه برای دیابت دانست و اظهار داشت: با پیشگیری اولیه می‌توان از ابتلای نزدیك به 80 درصد افرادی كه زمینه ابتلا به این بیماری را دارند، جلوگیری كرد كه این امر نیز با تغییر شیوه‌ زندگی با توجه به فعالیت جسمی و تغذیه مناسب امكان‌پذیر است.

وی افزود: در مرحله دوم اگر فرد به دیابت مبتلا شد، كنترل روزانه قند خون و قند ادرار، ورزش، تغذیه مناسب و آموزش توصیه می‌شود و باید حمایت‌های روان‌شناختی و اجتماعی برای فرد صورت گیرد، در مرحله سوم اگر فرد دچار عوارض این بیماری شد با برخی آموزش‌ها مانند كاهش وزن در افراد چاق و قطع سیگار در افرادی كه دخانیات مصرف می‌كنند و راه‌های دیگر می‌توانیم این عوارض را كنترل كنیم تا عوارض این بیماری به نابینایی، قطع‌عضو، دیالیز و پیوند كلیه ختم نشود.

رجب درباره عوارض این بیماری در صورت كنترل نكردن و درمان صحیح و به موقع هشدار داد و گفت: در حال حاضر بیش از 50 درصد از تخت‌های بیمارستان قلب شهید رجایی در اختیار بیماران دیابتی است همچنین در بیمارستان فارابی اكثر بیمارانی كه نابینا شده‌اند، بیماران دیابتی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha