یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 278951

زنان در کنار مردان در بسیاری از خانواده‌های ایرانی مشغول به کار هستند. اگر شما به عنوان مرد در خانه دست به سیاه و سفید نمی‌زنید، بی‌انصافی می‌کنید و از بخش مهمی از مسئولیت خود فرار می‌کنید!

مرد و زن شاغل؛ تکلیف کارهای خانه چه می‌شود؟

سلامت نیوز:زنان در کنار مردان در بسیاری از خانواده‌های ایرانی مشغول به کار هستند. اگر شما به عنوان مرد در خانه دست به سیاه و سفید نمی‌زنید، بی‌انصافی می‌کنید و از بخش مهمی از مسئولیت خود فرار می‌کنید!

شرایط شغلی گرچه هنوز در ایران تا رسیدن به یک توازن جنسیتی و رفع محدودیت‌های سنتی و فرهنگی برای اشتغال زنان فاصله دارد اما زنان زیادی در ایران مشغول به کار هستند. طبق آمارهای رسمی حدود ۴ میلیون زن در ایران مشغول به کار هستند.
در این شرایط یک سوال بزرگ پیش می‌آید، وقتی زن و مرد شاغل هستند تکلیف کارهای خانه چه می‌شود؟

مردان در ایران عموما بنا بر رسمی سنتی بخش زیادی از فعالیت‌ها در خانه مسئولیت زنان می‌دانند. آشپزی، مدیریت کارهای آشپزخانه، نظافت منزل، مراقبت از کودکان و انجام کارهای آنها و... .
اما یک واقعیتی که در ایران عموما مورد توجه قرار نمی‌گیرد این است که مردان به اندازه زنان، نه کمتر و نه بیشتر در انجام فعالیت‌های خانه مسئولیت دارند. در واقع کار در خانه مسئولیت زن و مرد به یک اندازه است، نه لطف است نه کمک اضافه.
برهمین اساس اگر زن و مرد شاغل باشند و مردان در خانه دست به سیاه و سفید نزنند، دچار یک بی‌مسئولیتی بزرگ هستند.

برای رسیدن به توازنی در تقسیم کار خانه میان زنان و مردان شاغل به موارد پیشنهادی ایرنا زندگی توجه کنید:

۱. تقسیم کار کنید

ممکن است آقایان آشپزی و غذا درست کردن بلد نباشد. در حالت اول باید گفت که یادگیری آشپزی کار پیچیده‌ای نیست و با تمرین و تکرار می‌توان به این مهارت دست یافت. اما اگر به هر دلیل قصدی یادگیری آشپزی ندارید باید با همسر شاغل خود تقسیم کار کنید. برای مثال اگر زنان در خانه آشپزی می‌کنند شما به عنوان مرد خانه بخشی از این فرآیند را به عهده بگیرید. مانند شستن ظرف‌ها پس از صرف غذا، چیدمان میز و جمع کردن آن، غذا دادن به کودکان و... . توجه داشته باشید استمرار در این تقسیم کار است که می‌تواند حس یک فعالیت مشترک را به طرفین القا کند.

۲. باهم خرید کنید

اگر زن و مرد شاغل هستند می‌توان وظیفه خریدهای منزل را تقسیم کرد. به عنوان مثال اگر آشپزی در خانه و رسیدگی به امور کودکان را زن خانه به عهده گرفته است، مرد خانه با قبول مسئولیت خیال همسر خود را از خریدهای خانه و تهیه به موقع آنها راحت کند. اما یکی از راه‌های میان‌بر این است که خریدهای خانه را خصوصا خریدهای ماهانه یا هفتگی را باهم انجام دهید و دو طرف خود را در این مسئولیت سهیم بدانند.

 

۳. نظافت خانه یک مسئولیت است

کلیشه‌های جنسیتی که در رسانه‌های عمومی و تلویزیون القا می‌کند که نظافت منزل فقط کار زنان است را دور بریزید. نظافت منزل، شستن ظروف، شستن و پهن کردن لباس‌ها، گردگیری و... صرفا وظیفه زنان نیست. کارهای نظافت خانه را لیست کنید و آنها را بین خود تقسیم کنید. برای زنان و مردان شاغل بهترین زمان برای نظافت منزل روزهای تعطیل خصوصا ساعات اولیه روز است.

۴. در خانه دستور ندهید، درخواست کنید

وقتی از سر کار به خانه برمی‌گردید، دو طرف ممکن است به یک اندازه خسته باشند. دستور دادن و طلب آب، چای، میوه، شارژر موبایل، لباس و... رفتار درستی نیست. عدالت جنسیتی را باید از خانه‌های خود شروع کنید.

۵. در مهمانی‌ها مسئولیت‌پذیر باشید

بازهم باید کلیشه‌های رایج در فیلم‌ها و سریال‌ها را کنار بگذارید. قرار نیست در مهمانی‌ها زنان صرفا مشغول پذیرایی و مهمان‌داری در آشپزخانه باشند و مردان پا روی پا بگذارند و معاشرت کند. از قبل از برکزاری مهمانی و جشن‌های خانوادگی تقسیم کار کنید تا دو طرف فرصت لذت بردن از معاشرت را داشته باشند. مطمئن باشید با تقسیم کار پیش از مهمانی‌ها،‌ می‌توانید میزبان بهتری باشید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha