مدیرکل دفتر حقوقی، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان غذا و دارو با اشاره به علل نشت متادون در بازار آزاد، گفت: برنامه ما این است که متادون را در داروخانه‌های معین توزیع کنیم.

علت نشت «متادون» در بازار آزاد / برنامه‌ریزی توزیع در داروخانه‌های معین

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر حقوقی، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان غذا و دارو با اشاره به علل نشت متادون در بازار آزاد، گفت: برنامه ما این است که متادون را در داروخانه‌های معین توزیع کنیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر شهریار اسلامی‌تبار  درباره نشت متادون در بازار آزاد نیز گفت: پیش از این، رویه به این صورت بود که داروهای ترک اعتیادی مانند متادون به مراکز ترک اعتیاد داده می‌شد. در اینجا گاهی مشکلاتی ایجاد و گفته می‌شد دارو یا از طریق شرکت تولیدکننده و یا از طریق مرکز ترک اعتیاد به بازار آزاد نشت پیدا می‌کند. بر همین اساس برای کاهش تخلف در این زمینه اعتقادمان بر استفاده از داروخانه‌های معین است. به این صورت که در هر منطقه و هر شهری چند داروخانه معین داشته باشیم که شرکت‌های تولیدکننده متادون، دارو را به این داروخانه‌ها تحویل دهند و بیماران هم از داروخانه‌های معین دارویشان را تهیه کنند.


اسلامی‌تبار تاکید کرد: در عین حال ما همه کالاهای سلامت‌محور را برچسب‌گذاری کردیم و مردم می‌توانند از طریق موبایل به سادگی غذا، دارو، مکمل و... را ردیابی کرده و به ما هم کمک کنند. بر این اساس متادونی هم که از سوی داروخانه معین پخش می‌شود، قابل ردیابی است

.
وی افزود: سامانه ما هم به گونه‌ای تعریف شده که اگر یک نفر یک کد و لیبل را سه بار چک کرد، در سامانه ما ثبت شده و مشخص می‌شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، یعنی در آن کد تخلف شده و ما آن را پیگیری می‌کنیم. اگر یک لیبل سه بار چک شود، به این معنی است که تولیدکننده‌ای که اجازه داشته مثلا ۱۰۰۰ متادون تولید کند و بر اساس همان برچسب دریافت کرده، تعداد بیشتری تولید کرده و لیبل تکرار شده است.


مدیرکل دفتر حقوقی، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مردم با داشتن نرم‌افزار TTAC می‌توانند این کنترل‌ها را انجام دهند، گفت: ممکن نیست که ما با تعداد محدود بازرسین‌مان بتوانیم تمام بازار را رصد کنیم. ما ۱۰۰ هزار شرکت در حوزه کالاهای سلامت‌محور داریم، چگونه می‌توانیم با تعداد محدود بازرسین آن‌ها را رصد کنیم؟ بنابراین سیستم‌های الکترونیک به کمک آمده‌اند و هر کسی می‌تواند بازرس ما باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha