بیماری حرکت در زمان سفر امکان دارد با انواع وسایل نقلیه روی دهد اما راهکار‌های فراوانی برای رفع آن وجود دارد.

درمان فوری بیماری حرکت در مسافرت‌های طولانی با ماشین

سلامت نیوز:بیماری حرکت در زمان سفر امکان دارد با انواع وسایل نقلیه روی دهد اما راهکار‌های فراوانی برای رفع آن وجود دارد.


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، بیماری حرکت یک اختلال بسیارمتداول در گوش داخلی است؛ این اختلال بر اثر حرکت مکرر و مداوم وسیله نقلیه یا هر وسیله حرکتی دیگر، چون کشتی یا قطار به وجود می‌آید و سبب دگرگونی در عملکرد گوش داخلی می‌شود. 

برخی افراد هنگام سوار شدن درهواپیما، اتومبیل یا حتی تاب درون پارک‌ها دچار حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه و افت قند و فشار خون می‌شوند.
بنا بر مطالعه‌های انجام شده که درسال ۲۰۱۳ درمجله PLoS منتشر شد تماشای فیلم‌های سه بعدی با عینک مخصوص هم می‌تواند سبب ایجاد سرگیجه و بروز حالت تهوع در افراد شود. 


بیماری دریازدگی هم که بر اثر مسافرت‌های دریایی در برخی افراد ایجاد می‌شود گونه‌ای از بیماری حرکت است؛ بنا برمطالعه‌های انجام شده این بیماری به دلیل ایجاد سیگنال‌های متضاد درگوش داخلی، چشم‌ها و گیرنده‌های حسی ایجاد می‌شود.


حرکت اجسام به وسیله مغز و از راه مسیر‌های مختلف سیستم عصبی، چون گوش داخلی، چشم‌ها و بافت‌های سطحی بدن احساس می‌شود.
زمانی افراد دچار بیماری حرکت می‌شوند که سیستم عصبی مرکزی پیام‌های متضادی از سیستم‌های حسی دریافت می‌کند.
به طور مثال زمانی که فردی روی قایق یا درون خودرو نشسته است، گوش‌های داخلی او حرکت بالا و پایین، چپ و راست را احساس می‌کنند، اما به دلیل تماشای منظره ایستایی از راه چشم نوعی اختلال به وجود می‌آید که در نتیجه آن فرد دچار احساس سرگیجه، تهوع، تعریق، رنگ پریدگی، تنفس کوتاه، بی قراری، خواب آلودگی، سردرد و مواردی از این دست می‌شود. 

برای شناسایی این بیماری نیاز به آزمایش خاصی نیست و تنها بررسی حالات بالینی افراد به ویژه زمانی که سوار بر اتومبیل، هواپیما یا قایق شده اند برای تشخیص بیماری کافی است.
علامت‌های بیماری حرکت تنها در زمان مسافرت و حرکت با هواپیما و اتومبیل روی نمی‌دهد بلکه می‌تواند تا چندین روز پس از پایان سفر ادامه پیدا کند.
برای جلوگیری از بروز دوباره آن درزمان سفرکارشناسان راهکار‌های مختلفی را به افراد توصیه می‌کنند که از آن جمله می‌توان موارد زیر را نام برد.
از پنجره اتومبیل یا هواپیما یا قایق به افق و منظره‌ای خالی و بدون هیچ گونه شی نگاه کنید؛ این کار سبب ایجاد حس درونی تعادل و رفع احساس سرگیجه و تهوع می‌شود.
در صورتی که راننده نیستید و در طول سفر نیاز به انجام کار خاص یا مراقبت از افراد و کودکان ندارید با بسته نگه داشتن چشم‌ها می‌توانید مانع از بروز علامت‌های بیماری حرکت شوید.
جویدن آدامس یک راهکار منحصربه فرد و فوق العاده کارساز برای کاهش علامت‌های بیماری حرکت است. افزون بر جویدن آدامس، مصرف برخی تنقلات سالم و به طور کلی جویدن خوراکی سبب بهبود وضعیت عملکرد گوش داخلی و جلوگیری از بروز تداخل بین چشم و مغز می‌شود.
استشمام هوای تازه و خنک هم می‌تواند سبب بهبود وضعیت افراد شود برعکس استشمام هوای آلوده و بوی نامطبوع می‌تواند سبب ایجاد حالت تهوع و تشدید بیماری حرکت شود.
بنابر مطالعه‌های انجام شده جویدن زنجبیل و خوراکی‌های حاوی این ماده خوراکی می‌تواند در بهبود وضعیت افراد مبتلا به بیماری حرکت اثر گذار باشد. 
برخی افراد به دلیل وجود عفونت گوش میان و گوش داخلی خود در زمان مسافرت با وسایل نقلیه دچار بیماری حرکت می‌شوند؛ اگر دچار درد گوش، وجود ترشحات درگوش، احساس کم شنوایی و مواردی از این دست هستید به متخصص مراجعه کنید؛ بروز عفونت گوش یکی از دلایل ایجاد بیماری حرکت و یکی از موارد منع پرواز مهماندران و کادر پروازی هواپیماهاست.
کارشناسان به افرادی که دارای سابقه بیماری حرکت هستند توصیه می‌کنند درصورت لزوم مسافرت برای جلوگیری از بروز این اختلال در صندلی جلو بنشینند، زیرا چشمان آنها قادر به مشاهده مناظر بیشتری است و به این ترتیب احساس سرگیجه در آنها برطرف می‌شود. در مسافرت‌های هوایی در هواپیما کنار پنجره بنشینید تا بتوانید به مناظر اطراف نگاه کنید، برای احساس کمتر لرزش و تکان هواپیما، صندلی‌های روی بال هواپیما را انتخاب کنید، زیرا در آن قسمت میزان احساس حرکت حداقل است.
از مطالعه و کار با تلفن همراه درزمان مسافرت و حرکت خودداری کنید، زیرا به دلیل نیاز به تمرکز بالای چشم احساس سرگیجه به وجود می‌آید.


پیش از مسافرت و یا درزمان سفر از مصرف مواد خوراکی پرچرب و پرادویه یا استفاده از عطر و اودکلن‌های تند خودداری کنید.
از جمله دارو‌هایی که می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت افراد کمک کند برچسب اسکوپولامین را می‌توان نام برد. این برچسب پوستی باید ۶ الی ۸ ساعت پیش از شروع مسافرت پشت گوش قرارگیرد.
پرومتازین هم یکی دیگر از دارو‌ها برای کمک به کنترل علامت‌های بیماری حرکت است که باید دو ساعت پیش از شروع سفر مصرف شود و اثرآن بین ۶ الی ۸ ساعت ادامه دارد.
به گفته متخصصان برای استفاده از هرگونه دارو برای رفع مشکل بیماری حرکت مجوز پزشک باید وجود داشته باشد و سابقه بیماری افراد و حساسیت‌های دارویی مورد بررسی قرار گیرد. 

باند‌های طب سوزنی هم ازجمله روش‌های درمانی جدید برای رفع این مشکل هستند؛ این باند‌ها از نوار‌های کششی تولید شده اند که دراطراف مچ دست افراد قرار می‌گیرد و سبب ایجاد فشار روی یک نقطه خاص در قسمت داخلی مچ بین دو تاندون روی بازوی داخلی افراد می‌شود.


بنا بر مطالعه‌های آماری بیش از یک سوم افراد بیماری حرکت را درمسافرت‌های تجربه می‌کنند؛ این بیماری در زنان، کودکان، افراد مبتلا به بیماری میگرن و برخی مبتلایان به بیماری‌های خاص که دارو مصرف می‌کنند بیشترمشاهده می‌شود.
افرادی که دیر به دیر به مسافرت می‌روند و از تحرک کمتری بهره‌مند هستند بیشتر امکان دارد در زمان مسافرت با وسایل نقلیه دچار بیماری حرکت شوند. 

منبع:Medicalnewstoday

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha