چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲

جنبش‌های مبارزه علیه نابرابری زنان و مردان همواره به‌دنبال یک حق مسلم فعالیت می‌کنند؛ ایجاد برابری. این جنبش‌ها مدام در پی زدودن خشونت علیه زنان، خصوصا خشونت‌های خانگی هستند.

خشونت خاموش علیه مردان

سلامت نیوز:جنبش‌های مبارزه علیه نابرابری زنان و مردان همواره به‌دنبال یک حق مسلم فعالیت می‌کنند؛ ایجاد برابری. این جنبش‌ها مدام در پی زدودن خشونت علیه زنان، خصوصا خشونت‌های خانگی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،برخی از این فعالان تا آنجا پیش می‌روند که از مبارزه علیه «خشونت» عبور کرده و خشونت علیه مرد‌ان را برابر زنان می‌بینند. این نگاه آغاز روندی انحرافی است که ممکن است به تغییر توازن خشونت بدل شود.

شاید از همین باشد که این روزها می‌شنویم در جامعه ایرانی خشونت علیه مردان رشد فزاینده پیدا کرده است. خشونت انواع مختلف دارد، اولین چیزی که از این واژه به خاطر می‌رسد تنها چارچوب موجود در مورد خشونت نیست.

گاهی این جریان، در کلام و رفتار و سلسله مراتب کاری و شغلی نیز بروز پیدا می‌کند. برخی از تحلیلگران و روان‌شناسان که به‌صورت تخصصی در رابطه با خشونت، ابعاد آن و رابطه‌اش با جنسیت مطالعه می‌کنند به این نتیجه رسیده‌اند که گاهی پرداختن به خشونت‌های خانگی علیه زنان موجب شده تا نگاه‌ها از سوی دیگر این سکه، یعنی جنس دیگر منحرف شود.

خشونت زنان علیه مردان یک پدیده نوظهور محسوب می‌گردد که در گذشته به شیوه خاصی مورد توجه نبوده است، شاید بتوان گفت که مطرح کردن این عامل در جامعه مردمسالار امری غیرواقعی به‌نظر برسد، چراکه عقیده بر این است که بیشتر خشونت مردان علیه زنان وجود دارد و عکس آن ملموس نیست.

بی‌توجهی به خشونت علیه مردان در جامعه ایرانی که در طول تاریخ خود با المان‌های مردانه، پدرسالارانه عجین بوده موجب شده این رشد روز افزون در بی‌خبری و به‌صورت مسکوت دنبال شود، چراکه بیان چنین ناهنجاری، ممکن است نگاه‌های تحقیرآمیز در پی داشته باشد و همین امر موجب شود که قربانیان از خیر پیگیری و در نهایت اقدامی برای حل بحران بگذرند. یکی از مهمترین شاهراه‌های اصلی که موجب می‌شود این خشونت از سوی زنان دنبال شود همان پیگیری حقوق است.

در گزارش‌های منتشر شده در مورد خشونت خانگی علیه مردان، آنها از سوی همسران و شرکای زندگی خود مدام تهدید شده‌اند که در صورت عدم تمکین از بسیاری از حقوق خود محروم می‌شوند.

یکی از این محرومیت‌ها در رابطه با فرزندان صورت می‌گیرد. اما راه‌حل چنین بحرانی چیست؟ گام نخست برای حل این بحران پذیرش واقعیت است. قبول این مسأله آن هم در جامعه‌ای که اقتدارگرایی مردانه همواره جزو ارزش‌های اساسی در نظر گرفته می‌شود، شجاعت مضاعفی نیاز دارد. از این رو گام نخست برای مردانی که قربانی خشونت‌، به‌صورت‌های مختلف هستند آن که بدانند در این میدان تنها نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha