سلامت نیوز : معاون فنی و كنترل كیفی سازمان انتقال خون ایران عنوان كرد: تاكنون هیچ موردی از آلودگی به ویروس ایدز و هپاتیت در نتایج حاصل از اجرای طرح تست مولكولی خون‌های اهدایی در كشور مشاهده نشده است.

دكتر صدیقه امینی، در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار كرد: عدم مشاهده آلودگی نشان می‌دهد آزمایشات غربالگری و انتخاب اهدا كنندگان در بدو اهدای خون توانسته است موارد مشكوك را به خوبی حذف كند و آزمایش‌ها و معاینات اولیه پزشكان اطمینان بخش است.

وی ادامه داد: بیماری ایدز، هپاتیتB و هپاتیت C دوره پنجره دارند. هر چقدر بتوانیم این دوره را با تشخیص‌های آزمایشگاهی كوتاهتر كنیم در جهت سلامت خون قدم بزرگتری برداشته‌ایم.

دكتر امینی درباره دوره «پنجره» بیماری هپاتیت و ایدز توضیح داد: وقتی كودكی به آبله مرغان یا بیماریهای عفونی دیگر مبتلا می‌شود می‌گویند این كودك 5 روز یا 10 روز پیش در تماس با یك كودك بیمار قرار گرفته است كه به این معناست  این بیماری دوره پنجر یا كمون خود را طی كرده و پس از این مدت خودش را نشان داده است، هپاتیت و ایدز نیز دوره پنجره دارند.

وی اضافه كرد: در حال حاضر آزمایش‌های غربالگری  در كشور به روش «الایزا» اجرا می‌شود كه كیت‌هایی در این روش تهیه می‌شود كه برای كوتاه‌تر كردن دوره كمون كمك كننده باشد. طرح تست مولكولی NAT نیز در همین راستا اجرا می‌شود. مهم این است كه مشخص شود با كاهش دوره پنجره، چند مورد از آلودگی كشف می‌شود كه ما در تست‌های غربالگری اولیه متوجه آن نبودیم.

معاون فنی و كنترل كیفی سازمان انتقال خون استان تهران اظهار امیدواری كرد پس از انجام مطالعات یكساله، نتایج این طرح ارائه و اعلام شود.

 گسترش مراكز اهدای سلولهای بنیادی درسال جاری

دكتر صدیقه امینی درباره تامین سلولهای بنیادی توسط سازمان انتقال خون عنوان كرد: در زمینه تامین سلولهای بنیادی برای بیماران، دو حوزه مشغول فعالیت هستند. نخست تهیه سلولهای بنیادی از خون بند ناف است كه در بانك خون بند ناف و در دمای بسیار پایین نگهداری می‌شود و در صورت تطابق ژنتیكی به پزشك معالج بیمار نیازمند تحویل داده می‌شود. در حوزه دوم بزرگسالانی قرار دارند كه سلولهای بنیادی خود را اهدا می‌كنند. البته این فرآیند به دلیل تقسیم سلولی مجدد، صدمه‌ای به اهداكننده وارد نمی‌كند.

وی ادامه داد: در حال حاضر چندین مركز برای اهدای سلولهای بنیادی در كشور وجود دارد. در سال جاری، این مركز را در استانهای دیگر گسترش می‌دهیم.

 توزیع كیسه‌های خون فیلتردار برای دریافت كنندگان مكرر خون

معاون فنی و كنترل كیفی سازمان انتقال خون ایران درباره كیسه‌های فیلتردار خون اظهار كرد: برای همه بیماران الزامی به دریافت خون فیلتر شده وجود ندارد. در درجه اول اهمیت، بیمارانی قرار دارند كه نیاز به دریافت مكرر خون دارند و بیش از 15 مرتبه در سال خون تزریق می‌كنند. بیماران تالاسمی در ردیف این بیماران قرار می‌گیرند. همچنین افرادی كه پیوند عضو انجام داده‌اند و در یك مقطع زمانی مشخص نیاز به دریافت مكرر خون دارند از خون فیلترشده برایشان استفاده می‌شود، اما برای فردی كه در طول عمرش یك عمل جراحی انجام می‌دهد و چند واحد خونی دریافت می‌كند اگر از خون فیلترشده استفاده نكند، مشكلی پیش نمی‌آید.

وی اضافه كرد: با این حال سازمان آمادگی ارائه این خدمت را دارد و قادر است در صورت نیاز كیسه‌های خون فیلتردار را در اختیار مراكز درمانی و بیماران قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha