سلامت نیوز :  زخم معده، نوعی زخم گوارشی و یكی از بیماری های شایع قرن است كه افراد زیادی در جوامع پیشرفته و حتی كمتر توسعه یافته درجات مختلفی از این بیماری را تجربه كرده اند.
 
به گزارش ایرنا، بر اساس تحقیقات و مطالعات بین المللی، در جوامع پیشرفته عمده ترین علت بروز زخم معده، استرس های عصبی است در حالی كه در جوامع كمتر توسعه یافته، علت اصلی ایجاد این بیماری، نداشتن رژیم غذایی كامل و منظم بیان شده است.
بر اساس آمارهای موجود، 10 درصد افراد جامعه در طول عمر خود حداقل یك بار مبتلا به زخم معده یا اثنی عشر می شوند.
زخم معده در آستر مخاط معده یا اثنی عشر ایجاد می شود، اثنی عشر قسمت ابتدایی روده كوچك است و اگر زخم در معده باشد، به آن زخم معده و چنانچه در اثنی عشر باشد به آن زخم اثنی عشر می گویند.
زخم های معده و اثنی عشر از نظر شدت، درجات متفاوتی دارند اما در مجموع، ترشح بیش از حد اسید معده نیز به هر دلیلی می تواند منجر به ایجاد زخم گوارشی شود.
درد سوزشی در شكم شایع ترین نشانه زخم معده است، ‌گاهی شبیه یك درد مبهم احساس می شود و ‌زمانی برای روزها و هفته ها به طورمرتب تكرار می شود.
همچنین اگر تعادل بین اسید معده و سد دفاعی مخاط معده به هم خورد، زخم معده ایجاد می شود.
همچنین سابقه فامیلی و ‌ سن بالای 50 سال می تواند خطر ابتلا به زخم های گوارشی را افزایش دهد و در نتیجه افراد سیگاری باید این عادت را جهت بهبود زخم معده خود ترك كنند.
از دست دادن وزن، بی اشتهایی، داشتن درد هنگام غذا خوردن،‌ احساس ناراحتی در معده و استفراغ از دیگر علایم بیماری زخم معده به شمار می رود.
چنانچه افراد مبتلا به این بیماری، عادت به نوشیدن قهوه دارند، باید آن را پس از غذا و به مقدار كم مصرف كنند.
البته زخم های گوارشی قابل درمان هستند و داروهای مهار كننده های تولید اسید و آنتی بیوتیك هایی برای كشتن باكتری از مهمترین داروهای مصرفی برای بهبود زخم های گوارشی هستند.
یك فوق تخصص جراحی گوارش با اشاره به اینكه زخم معده، شبیه زخمی است كه در بقیه بخش‌های بدن ایجاد می شود، می گوید: زخم معده نوعی آسیب دیدگی سطحی یا عمقی است كه در بافت یا مخاط معده ایجاد می‌شود و ممكن است به لایه عضلانی نیز برسد.
دكتر شهرام آگاه می افزاید: افرادی كه از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده می‌كنند، باید مراقب ابتلا به زخم معده باشند.
وی با بیان اینكه اغلب مردم از خطرات جدی داروهای التهابی غیر استروئیدی مطلع نیستند، اضافه می كند: استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی در ابتلا به زخم معده موثر است.
این متخصص جراحی عمومی با بیان این مطلب كه دومین علت ایجاد زخم‌های معده و اثنی عشر داروهای پروفن و دیكلوفناك هستند، تصریح می كند: زخم‌هایی كه به علت داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ایجاد می‌شوند، زخم‌هایی هستند كه احتمال خونریزی، ایجاد پارگی یا عارضه دار شدن آنها بیشتر است و باید به آن توجه ویژه كرد.
وی در ارتباط با علل ایجادكننده زخم معده در افراد می گوید: این زخم به علت به هم خوردن سیستم محافظت معده در برابر سیستم آسیب رسان كه شامل اسید و آنزیم هضم‌ كننده است، ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینكه مصرف خودسرانه داروهای ضد درد از مهمترین علل ابتلا به زخم معده است، می افزاید: مصرف داروهای آسپیرین و داروهایی از این نوع، نقش موثری در بروز این بیماری دارند.
وی اضافه می كند: اغلب زخم‌های معده بدون علامت هستند و فرد تا زمانی كه اندوسكوپی یا عكسبرداری انجام ندهد، متوجه آنها نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha