شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 279071

محققان دانشگاه ایالتی میشیگان دریافتند سلول‌های سالم بدن حباب‌هایی در ابعاد نانو تولید می‌کنند که مواد ژنتیکی مانند دی ان ای و آر ان ای را به سایر سلول‌ها منتقل می‌کند.

سلامت نیوز:  محققان دانشگاه ایالتی میشیگان دریافتند سلول‌های سالم بدن حباب‌هایی در ابعاد نانو تولید می‌کنند که مواد ژنتیکی مانند دی ان ای و آر ان ای را به سایر سلول‌ها منتقل می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، دی ان ای اطلاعات مهم و ضروری موردنیاز  آر ان ای (ریبونوکلئیک اسید) را برای عملکرد صحیح و تولید پروتئین‌ها تامین می‌کند و این حباب‌ها وسایل نقلیه فراسلولی هستند که برای انتقال اطلاعات مذکور مورد استفاده قرار می‌گیرند.
محققان نشان دادند که می‌توان این حباب‌ها را به ابزارهایی تبدیل کرد تا داروها، ترکیبات درمانی و ژن‌هایی را حمل ‌کنند که سلول‌های سرطانی را هدف گرفته و نابود سازند. در واقع محققان از این حباب‌ها برای انتقال ژن‌هایی استفاده کردند که با تولید آنزیم‌ها قادرند داروهای خاصی را به ترکیبات سمی تبدیل کرده و تومورهای سرطان سینه را هدف بگیرند.
این داروها به عنوان ترکیبات غیرفعال وارد بدن می‌شوند اما زمانی که وارد چرخه سوخت و ساز می‌شوند، به سرعت فعال شده و با انواع امراض از سردرد گرفته تا سرطان مبارزه می‌کنند. آسپرین یک از این نوع داروها محسوب می‌شود.
به گفته محققان این شیوه جدید برای درمان سرطان به‌طور بالقوه تاثیر بیشتری از شیمی‌درمانی دارد. در واقع شیمی درمانی قابلیت تشخیص تومورها و بافت طبیعی را ندارد و به همه چیز حمله می‌کند و این وضعیت عوارض جانبی شدیدی را برای بیمار ایجاد می‌کند و مانع تجمع میزان کافی از دارو درون سلول‌های سرطانی می‌شود. در حالی که نانو حباب‌ها علاوه بر سازگاری با بدن انسان، امکان دارورسانی هدفمند به تومورها را فراهم کرده و ریسک واکنش ایمنی ناخواسته را به حداقل می‌رساند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Molecular Cancer Therapeutics منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha