رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت، نحوه اهدای سلول‌های بنیادین را تشریح کرد.

با ارایه نمونه بزاق‌تان به شبکه اهداکنندگان سلول‌های بنیادی بپیوندید

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت، نحوه اهدای سلول‌های بنیادین را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مهدی شادنوش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادین، ‌ گفت: بر همین اساس هفتم مهر ماه تلاش می‌کنیم که این پیام را به گوش مردم برسانیم که در دنیایی که پیوند مغز استخوان درمان بسیاری از بیماری‌هایی است که در گذشته در زمره بیماری‌های سخت و لاعلاج محسوب می‌شدند، ‌ امروز می‌تواند بیماران را درمان کند و برای برخی بیماری‌ها درمان قطعی محسوب می‌شود و می‌تواند فرد را سلامت کند.

وی افزود: باید توجه کرد که در هر یک میلیون نفر جمعیت، ممکن است بتوانیم سلول‌های مطابق سلول‌های فرد گیرنده پیدا کرده و پیوند مغز استخوان را انجام دهیم. بنابراین باید یک بانک غنی از اطلاعات سلول‌های اهداکنندگان را داشته باشیم که در مواقع مورد نیاز در آن جست‌وجو کنیم تا سلولی برای اهدا پیدا کنیم.

شادنوش ادامه داد: مردم می‌توانند صرفا با دادن یک نمونه بزاق دهانی، عضو ایثارگر شبکه اهداکنندگان سلول‌های بنیادین شوند تا اگر بعدها متوجه شدیم که سلول مناسبی برای یک بیمار نیازمند پیوند مغز استخوان وجود دارد، با فرد تماس گرفته و در صورت رضایت، میزانی از سلول‌های بنیادین وی را در اختیار بیمار نیازمند قرار دهیم.

وی با بیان اینکه شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادین در مجموعه وزارت بهداشت است، گفت: تاکنون ۶۳۰۰۰ نمونه در این شبکه وجود دارد و نیازمند نمونه‌های بیشتری هستیم. سالانه بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ پیوند مغز استخوان در کشور انجام می‌شود که بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان تا بیماری‌های متابولیک را می‌تواند درمان کند.

شادنوش تاکید کرد: ما حدود ۱۲ بانک سلول‌های بنیادین در سراسر کشور داریم که در استان‌های مختلف قرار دارند. همچنین دفاتر سازمان انتقال خون هم این نمونه‌گیری را انجام می‌دهند. امیدواریم با شبکه‌ای که در حال طراحی آن هستیم، امکان انجام این نمونه‌گیری در بیمارستان‌های سراسر کشور هم فراهم شود.

وی گفت: هدف‌گذاری ما این است که به ۱۵۰ هزار نمونه در حوزه سلول‌های بنیادین دست یابیم. هرچه این بانک غنی‌تر شود، ‌خدمات بهتر و بیشتری را می‌توانیم ارائه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha