سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 27908
سلامت نیوز : یك فوق تخصص مدیكال آنكولوژی بنیاد بیماری های خاص گفت: طرح غربالگری سرطان ها به منظور تشخیص بیماری در همان مراحل اولیه و سهولت درمان،باید جدی گرفته شود.
رضا ملایری،فوق تخصص مدیكال آنكولوژی بنیاد بیماری های خاص ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: 100 درصد سرطان ها درصورت تشخیص به موقع درمراحل اولیه بیماری قابل درمان بوده و بیمار به بهبودی كامل می رسد و البته این زمانی امكان پذیر است كه توجه به اجرای طرح های غربالگری در كشور بیشتر شود.

وی تأكید كرد:هم اكنون طرح غربالگری سرطان سینه،پروستات و برخی از سرطان های دستگاه گوارش اجرا می شود؛اما فراگیر و سراسری نیست و این درحالی است كه این امر توجه بیشتر مسئولان وزارت بهداشت را در خصوص اجرای تدابیر جدی تر و بیشتری درخصوص غربالگری همه سرطان های شایع می طلبد.

این فوق تخصص مدیكال آنكلوژی تصریح كرد:با اجرای طرح غربالگری سرطان های شایع می توان بسیاری از سرطان ها را در همان مراحل اولیه تشكیل بیماری،تشخیص داد كه درصد پاسخ دهی مطلوب به نتایج درمان ها به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینكه برنامه های غربالگری سرطان باید اطلاع رسانی شوند،اظهار داشت:در بسیاری از مواقع نیز اغلب افراد جامعه از وجود برخی از طرح های غربالگری صورت گرفته بی اطلاع هستند و از سوی دیگر نبود اطلاع رسانی و فرهنگ سازی كافی و محدود بودن اجرای طرح های غربالگری سرطان ها،به این وضعیت دامن می زند.

ملایری افزود:باید در تمام مراكز درمانی طرح های غربالگری سرطان و یا پیش آموزش سرطان برای عموم افراد و مراجعه كنندگان برگزار شود كه این امر خود موجب كاهش قابل ملاحظه هزینه درمان سرطان شده زیرا با تشخیص زودهنگام بیماری مراحل درمانی كمتر و با سهولت بیشتری انجام می شود.

وی خاطرنشان كرد:توجه به این امر بسیار مهم است كه افرادی كه اطلاعات كافی درخصوص سرطان ها ندارند؛بویژه در مراكز درمانی عمومی،در این خصوص هیچ بیماری را راهنمایی نكنند زیرا در بسیاری از موارد این عامل موجب تشخیص اشتباه و یا دیرهنگام بیماری شده است كه جان بیمار را به خطر می اندازد./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha