شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 279092

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد گفت: آزمایشات ارسالی DNA به خارج از کشور کوچ و بازگشت دوباره میش مرغ ها به دشت اسدآباد را تأیید کرد.

چرا میش مرغ از استان همدان کوچ کرده بود؟

سلامت نیوز:رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد گفت: آزمایشات ارسالی DNA به خارج از کشور کوچ و بازگشت دوباره میش مرغ ها به دشت اسدآباد را تأیید کرد.

یه گزارش سلامت نیوز، روح الله زال پور در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: اوایل زمستان سال 95 چندین مورد گزارش مردمی مبنی بر مشاهده میش‌مرغ در دشت اسدآباد اعلام شد و این درحالیست که بیش از 8 سال بود هیچ موردی از میش‌مرغ در دشت اسدآباد گزارش نشده بود.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور شواهد و مدارک لازم چون آثاری از پر و مدفوع این پرنده کمیاب در محل زیستگاه و محل خواب این پرنده نمونه‌برداری شد تا با این آزمایشات و بررسی‌ها زمان حضور این پرنده نادر در دشت اسدآباد مشخص شود.

زال‌پور افزود: آزمایشات داخل و خارج کشور کوچ و بازگشت دوباره میش‌مرغ به اسدآباد را تأیید کرده و در صورت مشاهده عینی خود گونه میش مرغ در دشت این منطقه با برنامه‌های حفاظتی لازم توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان نسبت به احیای زیستگاه این پرنده نادر در دشت اسدآباد اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیش از این در دشت اسدآباد بین روستاهای مزرعه‌بید و سیف‌آباد و زمین‌های شهرک صنعتی بیشترین نقطه‌ای بود که میش‌مرغ مشاهده می‌شد، تصریح کرد: در حال حاضر براساس یک دستورالعمل سازمانی شهرستان اسدآباد نیز جزء مناطقی معرفی شده که در صورت وجود هر گونه آثار قطعی در رابطه با میش‌مرغ برای احیای زیستگاه این پرنده نادر باید برنامه‌ریزی و اقدام شود.

زال پور با بیان اینکه سال‌هاست میش‌مرغ به علت عدم امنیت از دشت اسدآباد کوچ کرده بود، عنوان کرد: طی سال‌های اخیر استفاده از سموم، وجود شهرک صنعتی در نزدیکی دشت اسدآباد، توسعه کشاورزی و صنعتی، ورود عشایر به دشت و زیستگاه میش‌مرغ، تردد مختلف افراد در دشت، خشکسالی و کمبود بارندگی و شکار غیرمجاز از مهمترین دلایل کوچ و انقراض این پرنده کمیاب در دشت اسدآباد بوده است.

وی با اشاره به اینکه میش‌مرغ در هر منطقه‌ای وجود ندارد، یادآور شد: این پرنده زیبا تنها در سه منطقه دشت اسدآباد و بوکان و دشت کردستان دیده شده که از 8 سال پیش تا کنون نیز منطقه اسدآباد را ترک کرده و بازنگشته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد در پایان گفت: آزمایشات داخل کشور کوچ و بازگشت دوباره میش‌مرغ به دشت اسدآباد را تأیید کرده بود اما برای قطعیت این امر، مجددا نمونه‌برداری‌ها و آزمایشات بیشتر به مراکز دیگر در خارج از کشور ارسال شد که آزمایشات ارسالی DNA به خارج از کشور نیز کوچ و بازگشت دوباره میش مرغ ها به دشت اسدآباد را مورد تأیید قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha