شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶

دیروز و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، یكی از اعضای شورای شهر تهران خبر از افزایش 20 درصدی نرخ كرایه سرویس‌های مدارس داد. شهربانو امانی با تاكید بر اینكه شورای شهر پنجم از همان ابتدای كار خود به ضابطه‌مندتر كردن شركت‌های تحت نظر تاكسیرانی تاكید داشته است درباره نرخ كرایه سرویس مدارس گفت:

30درصد رانندگان سرویس مدارس زن هستند

سلامت نیوز: دیروز و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، یكی از اعضای شورای شهر تهران خبر از افزایش 20 درصدی نرخ كرایه سرویس‌های مدارس داد. شهربانو امانی با تاكید بر اینكه شورای شهر پنجم از همان ابتدای كار خود به ضابطه‌مندتر كردن شركت‌های تحت نظر تاكسیرانی تاكید داشته است درباره نرخ كرایه سرویس مدارس گفت:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،این نرخ براساس ضوابط و چارچوب‌های قانونی و طبق مصوبه شورای شهر تعیین شده كه آن هم متناسب با افزایش تورم رسمی بوده كه همان 20 درصد است. این درحالی است كه از حدود یك میلیون و ششصد هزار دانش‌آموز ایرانی كه حدود 300 هزار نفر آنها نیز دانش‌آموزان روستایی هستند تنها چیزی حدود 10 درصد از سرویس‌های مدارس استفاده می‌كنند.

همین مساله باعث شده تا ناوگان سرویس‌های مدارس كشور، اهمیت خاص و ویژه‌ای داشته باشند چراكه در ساعت‌هایی از روز، جان و امنیت و سلامت بیش از 150 هزار دانش‌آموز و به زبانی 150 هزار خانواده در دستان همین رانندگان سرویس‌های مدارس است.

شاید برای همین هم هست كه معاون وزیر كشور در گفت‌وگو با اعتماد از تامین امنیت دانش‌آموزان به عنوان یكی از مهمترین محورها در ساماندهی سرویس‌های مدارس یاد می‌كند.

اما نكته جالب دیگر در موضوع سرویس‌های مدارس و ساماندهی آنها، زن بودن بخش قابل توجهی از این رانندگان است چنانچه به گفته شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران حدود ۳۰ درصد از رانندگان سرویس‌های مدارس خانم هستند.

 سپند و برچسب

از چند سال قبل سامانه‌ای با عنوان «سپند» از سوی آموزش و پرورش برای ساماندهی وضعیت سرویس‌های مدارس و نظارت بر آنها ایجاد شده كه رانندگان خودروهای سرویس مدارس باید در آن ثبت‌نام كنند و والدین دانش‌آموزان نیز می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه تردد فرزندان خود را رصد كنند. امسال اما نه تنها سخت‌گیری بیشتری برای الزام رانندگان خودرو به ثبت‌نام در سامانه سپند انجام می‌شود كه تبلیغات زیادی هم صورت گرفته تا والدین هم در این سامانه ثبت‌نام كنند. ضمن آنكه امسال برای نخستین ‌بار شهرهای استان تهران هم به این سامانه پیوسته‌اند.

به گفته محمد تقی‌زاده، معاون عمرانی استانداری تهران «بر اساس تكلیفی كه به همه شهرستان‌های استان تهران شد، مقرر شد كمیته‌ای با محوریت فرمانداران و پلیس راهور در شهرستان تشكیل و زمینه بهره‌گیری از سامانه «سپند» یا حمل‌ونقل دانش‌آموزی فراهم شود. به این ترتیب همه رانندگان پس از اخذ گواهی معاینه فنی، گواهینامه پایه ۲ و استعلامات لازم می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام كرده و اقدام به سرویس‌دهی به مدارس كنند.»

معاون عمرانی استاندار تهران همچنین گفته است: سرویس‌دهی به مدارس خارج از این روال تخلف است و مدارس و اولیای دانش‌آموزان باید دقت كنند كه در همین قالب نسبت به بهره‌گیری از خدمات حمل‌ونقل دانش‌آموزی اقدام كنند.

این مقام مسوول در استانداری تهران درباره نرخ سرویس مدارس برای سال جاری نیز گفت: موضوع نرخ‌گذاری با توجه به مسیرها و در هر یك از شهرستاهای استان تهران متفاوت است؛ لذا تصمیم‌گیری در مورد این موضوع به اختیار شهرستان‌ها و فرمانداران آنها سپرده شده است.

از سویی به نظر می‌رسد، والدین هم استقبال خوبی از این سامانه برای كنترل رفت و آمدهای فرزندانشان به مدرسه داشته‌اند كمااینكه به گفته مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی‌های شهری كشور تاكنون حدود 200 هزار نفر از والدین در سامانه سپند ثبت‌نام كرده‌اند. این آمار سوای والدینی است كه برای سرویس مدرسه در مدارس ثبت‌‌نام كرده بودند و دیگر لازم نیست مجددا در سامانه سپند ثبت‌نام كنند.

ایمنی خودروها

یكی از فاكتورهایی كه خودروهای ناوگان سرویس‌های مدارس باید داشته باشند، گرفتن برگه معاینه فنی است. سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران در همین زمینه از اختصاص چند خط از خطوط معاینه فنی در برخی از مراكز این ستاد برای معاینه فنی سرویس‌های مدارس خبر داد و گفت: خودروهایی كه برگه معاینه فنی دریافت نكنند، برچسب سرویس مدارس به آنها داده نمی‌شود؛ ما نیز تلاش می‌كنیم امكانات لازم را فراهم كرده تا در زمان كمتری این خودروها تست معاینه فنی داده و اولیا از لحاظ ایمنی خودروهای مورد استفاده در سرویس مدارس اطمینان داشته باشند.

علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاكسیرانی شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت ثبت‌نام رانندگان برای فعالیت در ناوگان سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید گفت: ثبت‌نام پیمانكاران و شركت‌های مجاز حمل و نقل برای حضور در ناوگان سرویس مدارس از ماه قبل آغاز شده و لیست نهایی آنها در سامانه سپند (سامانه پایش ناوگان مدارس) ثبت و در حال به روز‌رسانی است.

به گفته قنادان همچنین آن دسته از متقاضیانی كه برای اولین بار قصد حضور و فعالیت در ناوگان سرویس مدارس را دارند ملزم به شركت در دوره‌های آموزشی سازمان تاكسیرانی هستند.

اما سرویس‌های مدارس باید دارای چه ویژگی‌هایی باشند. سوالی كه مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش‌و‌پرورش شهر تهران با اشاره به اینكه خودروهای مورد استفاده با توجه به تمام مشخصه‌های مكانیكی و فیزیكی مورد بررسی قرار می‌گیرند، گفت:

تاكنون محدودیتی از نظر نوع خودرو نداشتیم و پراید هم می‌تواند جزو سرویس مدارس باشد. به گفته او از یك میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در سال گذشته ۱۴۱ هزار دانش‌آموز از سرویس مدرسه استفاده كرده‌اند، گفت:

برای سرویس‌دهی به این دانش‌آموزان حدود ۱۷ هزار خودرو استفاده می‌شود كه طبیعتا همه آنها ویژگی‌های مدنظر ما و پلیس راهور را نداشتند اما نهایت تلاش همه ما به این سمت بوده كه خودروها حائز استانداردهای حمل‌و‌نقلی لازم برای دانش‌آموزان باشند.

رییس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌و‌پرورش شهر تهران در ادامه به خصوصیات رانندگان نیز اشاره و اظهار كرد: رانندگان سرویس مدارس باید مشخصه‌هایی داشته باشند كه پلیس راهور نیز در احراز آن مشخصه‌ها به ما كمك می‌كند.

وقتی راننده‌ها آموزش دیده باشند و بدانند چگونه با دانش‌آموزان داخل خودرو برخورد كنند و چه رفتاری داشته باشند در مواقعی كه عصبانی هستند، خود را كنترل كنند و الفاظ منفی كه روی تربیت بچه‌ها اثر می‌گذارد به كار نبرند كمتر شاهد وقوع مشكلات هستیم. این موارد از سوی پلیس راهور به رانندگان آموزش داده می‌شود. همان‌گونه كه گفته شد كلا وظیفه مدیریت سایت سپند برعهده آموزش و پرورش است.


مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر كشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور در گفت‌وگو با «اعتماد» در خصوص فرآیند ساماندهی و نظارت بر ناوگان سرویس‌های مدارس در كشور گفت: همان‌گونه كه مطلعید بر اساس آیین‌نامه وزارت كشور، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها موظف به تامین و نظارت بر ناوگان و رانندگان در شهرها و روستاها هستند.

بر این اساس هر ساله شهردار‌ی‌ها در مورد تامین ناوگان سرویس‌های مدارس و تامین بسترهای لازم برای آنها از طریق شركت‌ها اقدام می‌كنند. در مورد حمل و نقل دانش‌آموزان از روستا به شهر نیز این وظیفه برعهده بخشداری‌ها و وزارت راه است.

معاون وزیر كشور به فعالیت یك‌ساله سامانه سپند اشاره كرده و با توجه به نواقصی كه این طرح داشته، گفت: سامانه حمل و نقل دانش‌آموزی (سپند) برای اولین بار توسط وزارت كشور در سال ٩٧ به بهره‌برداری رسید و شهرداری‌ها و آموزش و پرورش مكلفتد تمامی اطلاعات از قبیل: شركت‌ها، راننده، ناوگان، پروانه فعالیت‌ها، قراردادها و... را در سامانه ثبت كنند تا پلیس هم بتواند اعمال قانون كند.

اما سال گذشته با توجه به عدم بررسی و نهایی شدن تاییدیه سامانه سپند كار در بسیاری از شهرهای كشور یا به صورت جزیره‌ای انجام شد یا نیمه‌كاره انجام گرفت ولی امسال با توجه به تایید سامانه، كه با همكاری مستمر حراست وزارت كشور و آموزش و پرورش انجام شد، آموزش و پرورش وارد فرآیند اصلی شده و حدود یك ماه است كه به مجموعه‌های تابع خودش ابلاغ كرده تا در سامانه سپند ثبت‌نام كنند. هر چند كمی دیر اقدام شده اما از ناحیه شهرداری‌ها برای راننده و شركت‌های مجاز طبق دستورالعمل اقدامات لازم انجام شده است ضمن آنكه استقبال والدین از این طرح نیز به نظر می‌رسد، استقبال خوبی بوده است.

جمالی‌نژاد اشاره‌ای هم به شرایط رانندگان سرویس‌های مدارس داشته و گفت: كلیه اشخاص حقیقی و حقوقی هم طبق آیین‌نامه‌های در اختیار شهرداری‌ها و هم طبق آیین‌نامه و دستورالعمل سرویس مدارس برای ورود به حوزه حمل و نقل دانش‌آموزان باید حتما شرایط ویژه‌ای داشته باشند، یكی از مهم‌ترین موارد هم داشتن گواهی صحت سلامت بدنی و فكری، نداشتن سوءپیشینه و عدم اعتیاد است. یعنی تنها در صورت اخذ پروانه فعالیت است كه می‌توانند به این حوزه ورود كنند.

او اشاره‌ای هم به آمار ون‌ها و تاكسی‌ها در تهران و كل كشور دارد با ذكر اینكه در كل كشور حدود ١٥٠ هزار تاكسی ون و مینی‌بوس فعال داریم، گفت: در تهران نیز بیش از حدود ٤٠ هزار تاكسی و ون در این حوزه فعالند.

از جمله مهم‌ترین موضوعی كه در مورد ساماندهی سرویس‌های مدارس مطرح است، بحث تامین امنیت دانش‌آموزان است. اینكه باید بر عملكرد سرویس‌های مدارس نظارت كاملی صورت گیرد و والدین با طیب خاطر فرزندان‌شان را به دست آنها بسپارند. معاون وزیر كشور در این مورد به طراحی برچسب‌هایی برای كنترل سرویس‌های مدارس اشاره كرده و گفت:

یقینا بحث امنیت یكی از موضوعات محوری در سرویس مدارس بوده و رانندگان باید وظایف خود از قبیل داشتن مجوز قانونی معتبر، كارت و برچسب و بیمه شخص ثالث و سوار كردن دانش‌آموزان مطابق با ظرفیت قید شده در كارت و رعایت ادب اسلامی، نزاكت، متانت، حیا و اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی را به خوبی انجام دهند.

ضمن آنكه باید بهداشت شخصی و خودرو و تجهیز آن به وسایل ایمنی و اطمینان از سلامت خودرو و پرهیز از صحبت‌های غیرضروری و عدم استفاده از وسایل صوتی و تصویری را رعایت كنند. همچنین امسال با مصوبه شورای عالی ترافیك برای خودروهای سرویس مدرسه هم برچسب واحدی طراحی شده كه با همكاری پلیس فعالیت آزادبرها و خودروهای دارای مجوز از شهرداری‌ها كاملا قابل كنترل خواهد بود.

اما سوال اینجاست كه به جز پلیس هر یك از دستگاه‌های اصلی مرتبط با ساماندهی سرویس‌های مدارس چه وظیفه‌ای دارند؟ سوالی كه جمال‌نژاد در پاسخ به آن گفت: نظارت بر اینكه ناوگان و راننده حتما پروانه داشته باشند با پلیس است.

نظارت بر قیمت‌ها و قراردادها نیز با آموزش و پرورش است ضمن آنكه نظارت بر عملكرد شركت‌ها و ناوگان‌های دارای پروانه هم با شهرداری‌ها و بخشداری‌هاست. این یعنی یك نظارت چند بعدی و تركیبی. البته نهایتا سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عنوان ناظر عالیه با سامانه سپند در ارتباط هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کریم رسولی ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    0 0
    با سلام بنده راننده تاکسی در تبریز هستم از دهم شهریور در دفتر پیشخوان جهت سرویس مدارس ثبت نام کردم ومبلغ ۱۵تومن نیز هزینه ثبت نام پرادخت کردم ویک پیامک از اتو تاکسی برام آمده و با یک شماره پیگیری .والان که به مدرسه جهت سرویس مراجعه کردم از من برگه ثبت نام میخواهند و من ندارم به دفتر پیشخوان هم که مراجعه میکنم نه رسید ثبت نام و وهیچ برگه و حتی رسید مبلغ ثبت نمی دهند و میگن برید از شهرداری بگیرید و اونا میگن به ما ربطی ندارد و اینجوری بلا تکلیف موندم و نمی تونم از مدارس تبریز سرویس بگیرم و الانم تقریبا وقت سرویس تمام میشود لطفا بفرمایید تکلیف بنده چی هست وبه کجا باید مراجعه کنم ...!!!؟؟؟؟؟؟؟