شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 279110

تحقیقات جدید نشان می دهند که فاکتور قد ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در افراد تحت تأثیر قرار دهد.

احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در افراد بلند قد کمتر است

سلامت نیوز: تحقیقات جدید نشان می دهند که فاکتور قد ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در افراد تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، طبق مطالعات صورت گرفته هر ۱۰ سانتی متر ارتفاع اضافی قد، ۴۱٪ خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در مردان و ۳۳٪ در زنان را کاهش می دهد.

به نظر محققان رابطه معکوس بین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲  و قد می تواند به دلیل کمبود چربی در کبد و عوامل خطرزای قلبی-متابولیک مطلوب تری باشد، به ویژه چربی های خون، آدیپونکتین و پروتئین واکنش C

 در بین افرادی که دارای شاخص توده بدنی (BMI) در محدوده اضافه وزن یا چاقی هستند، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در مردان ۳۶ درصد  و در زنان ۳۰ درصد به ازای هر ۱۰ سانتی متر اضافی قد کاهش می یابد.

به گفته مححقان ممکن است این مطلب نشان دهد که خطر بیشتر دیابت با دور کمر بیشتر اثرات مفید مربوط به قد را قطع می کند، صرف نظر از اینکه دور کمر بزرگتر ناشی از رشد است یا به دلیل عدم تعادل انرژی.

محققان پرونده های مربوط به ۲۷٫۵۴۸ شرکت کننده که در تحقیقات آینده نگر اروپا برای سرطان و تغذیه (EPIC) در آلمان ثبت نام کرده اند، طی سالهای ۱۹۹۴-۱۹۹۸ بررسی کرده اند. از این شرکت کنندگان ، ۱۶٫۶۴۴ زن ۳۵ تا۶۵ سال و ۱۰۹۰۴ نفر مرد ۴۰ تا۶۵ سال بودند. برای تجزیه و تحلیل آنها، محققان بطور تصادفی یک نمونه نماینده از حدود ۱۰٪ از گروه را انتخاب کردند.

یافته های جدید از تحقیقات قبلی پیروی می کند که قد کوتاه را با خطر بیشتر دیابت نوع ۲ مرتبط می کند.

این مطالعات همچنین ارتباط بین قد کوتاه و افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را نشان داده اند. چنین روابطی می تواند عوامل خطر در ارتباط با دیابت نوع ۲ را – از جمله فشار خون بالا ، التهاب و چربی های خون- شامل شود.

این یافته ها نشان داد که رشد قبل از بلوغ تأثیر چشمگیری در کاهش خطر دیابت نسبت به رشد بعد از بلوغ در مردان دارد.

منبع: www.medicalnewstoday.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha