یکی از استرس‌هایی که زوجین برای بچه‌دار شدن، دارند و حتی ممکن است این استرس و ذهنیت منجر به دیر اقدام کردن برای بچه‌دار شدن‌شان شود این است که می‌ترسند با آمدن بچه، آن عشق و علاقه‌ای که بین خود و همسرشان بوده، از بین رود.

چطور با وجود بچه دار شدن، همچنان عاشق همسرتان بمانید؟

سلامت نیوز-*عطیه میرزا امیری: یکی از استرس‌هایی که زوجین برای بچه‌دار شدن، دارند و حتی ممکن است این استرس و ذهنیت منجر به دیر اقدام کردن برای بچه‌دار شدن‌شان شود این است که می‌ترسند با آمدن بچه، آن عشق و علاقه‌ای که بین خود و همسرشان بوده، از بین رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، اکثر این افراد به این فکر می‌کنند که با آمدن بچه، آنقدر درگیر این عضو جدید خانواده می‌شوند که دیگر وقت نمی‌کنند به یکدیگر مثل سابق محبت و عشق خود را ابراز کنند. بیشتر مردم باور دارند با بچه‌دار شدن مشکلات زناشویی بیشتر از قبل می‌شود و رغبت زن و شوهر به یکدیگر کم.

البته که باید گفت متاسفانه این طرز فکر درست است. تحقیقات نشان می‌دهند میزان رضایت زوج‌ها از رابطه‌شان بعد از ورود بچه تقریبا نصف می‌شود. طبیعی هم هست؛ تمام انرژی و زمان‌هایی که صرف دو نفر می‌شده حالا باید صرف سه نفر شود.

آن هم نفر سومی که به خودی خود به اندازه سه نفر وقت و انرژی می‌خواهد. در این مقاله به شما می‌گوییم که چطور با وجود داشتن بچه همچنان عاشق همسرتان بمانید و شبیه قبل برای هم وقت بگذارید.

دست از کمال‌گرا بودن بردارید

یکی از بزرگترین مشکلاتی که می‌تواند یک نفر را عذاب دهد، گرایشش به ایده‌آل گرایی و کامل بودن همه چیز است. چه در زمینه تحصیل، چه در همسرداری و حتی فراتر از آن تربیت بچه. فرد کمال‌گرا دلش می‌خواهد بهترین فرزند را تربیت کند.

او در زمینه تربیت کودک خود خیلی رویایی و آرمانی فکر می‌کند. دوست دارند به فرزندشان بد نگذرد و بهترین روزها را سپری کند و از طرفی می‌خواهند بی‌تقص‌ترین تربیت را داشته باشند.

در این راستا هم به خودشان سخت می‌گیرند و هم به همسرشان. چراکه انرژی بیش از حدی را صرف این تربیت می‌کنند و حتی ممکن است با کوچکترین فقدانی به هم بریزند و همسرشان را مقصر جلوه دهند.

این مسئله دیر یا زود زندگی و روابط زناشویی را تحت سیطره خود قرار می‌دهد و ممکن است زن و شوهر اولین دعواهایشان بر سر بچه را از همین‌جا شروع کنند.

به خاطر داشته باشید اتفاقاتی که در دنیای واقعی می‌افتند، همیشه آن چیزی نیستند که ما را خوشحال و راضی نگه دارند.

لازم است کم کم به فرزندتان هم این مسئله را آموزش دهید؛ در غیر این صورت مهارت‌های لازم برای مبارزه با مشکلات را پیدا نخواهد کرد چون شما همیشه سعی کرده‌اید همه چیز را برایش عالی جلوه دهید. پس دست از ایده‌آل گرا بودن بردارید.

اولویت‌های خود را مشخص کنید

از اینکه دائم نگران و در خدمت فرزندتان باشید دست نگه دارید. شما به این نیاز دارید که مثل سابق با همسرتان به دور از دغدغه‌ها معاشرت کنید. پس یک برنامه‌ریزی درست انجام دهید و کمی از وقت خود را به همسرتان اختصاص دهید.

بیشتر خانم‌ها بعد از زایمان، شرایط روحی شکننده‌تری پیدا می‌کنند و لازم است که شوهرشان عشق و علاقه خود را به صورت واضح به او نشان دهد و برایش وقت بگذارد.

خیلی از مردان هم بعد از بچه‌دار شدن از این گله می‌کنند که همسرشان مثل گذشته وقتی برایشان نمی‌گذارد و دائم درگیر بچه شده است. لازم است گاهی میان دغدغه‌های بچه‌داری‌تان دست نگه دارید و کمی به خودتان برسید و جای وقتی را برای گپ زدن با همسرتان باز کنید.

از بقیه کمک بگیرید

در مورد بالا به این اشاره شد که باید زن و شوهر میان دغدغه و روزهای شلوغ بچه‌داری‌شان کمی هم برای خود وقت بگذارند. ممکن است گفته باشید که با وجود اینکه تمایل به چنین کاری دارید، هیچ وقتی برایتان خالی نمی‌شود که با همسرتان تنها شوید و با یکدیگر صحبت کنید.

اگر چنین اتفاقی می‌افتد لازم است از دیگران استفاده کنید. این دیگران می‌توانند پدر و مادر یا پرستاری باشد که برای چند دقیقه کودک شما را نگه می‌دارد تا شما بتوانید زمانی را به خودتان دو نفر اختصاص دهید. همین چند ساعت محدود هم برای محکم کردن رابطه عاشقانه شما مفید خواهد بود.

به هم محبت کنید

باز هم بهانه می‌آورید که هیچ وقتی برای خلوت و صحبت‌های دونفری خود ندارید؟ خب به سراغ معجزه اصلی بروید: در آغوش گرفتن همسرتان. موقع ورود و خروج از خانه همسرتان را در آغوش بگیرید و با او سلام و خداحافظی کنید.

حتی گاهی بی‌بهانه او را در آغوش بگیرید تا به او یادآور شوید که هنوز برایتان عزیز است. تحقیقات نشان داده‌اند در آغوش گرفتن همدیگر تاثیر خوبی روی ایجاد احساس امنیت و آرامش و حتی تسکین دردهای جسمانی دارد. این معجزه را از خودتان دریغ نکنید.

* کارشناس ارشد روانشناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha