سلامت نیوز : كارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت بر لزوم توجه به بهداشت و سلامت در مواجهه با میدان‌های الكترومغناطیسی و عوارض ناشی از این میدان‌ها در بدن، تاكید كرد.

مهندس علی گورانی در گفت‌وگو با ایسنا، تاكید كرد: افراد باید همواره به این موضوع توجه داشته باشند كه تا حد امكان خود را در معرض هیچ میدان مغناطیسی حتی میدان‌های مغناطیسی كوچك قرار ندهند. بر این اساس در مورد انواع پرتوها و میدان‌های مغناطیسی باید سه اصل زمان، فاصله و حفاظ رعایت شود.

وی ادامه داد: هر جا كه الكترون در حركت باشد دو میدان الكتریكی و مغناطیسی در اطراف خود ایجاد می‌كند كه بسته به ولتاژ، آمپراژ و نحوه حركت الكترون، شدت این میدان‌ها متغیر است.

كارشناس بهداشت كاربری انرژی‌های هسته‌ای و امواج الكترومغناطیس (پرتوهای) وزارت بهداشت تاكید كرد: میدان‌های الكترومغناطیس حاوی انرژی هستند و با قرار گرفتن در این میدان‌ها، انرژی‌ آن به بدن منتقل می‌شود. شدت انرژی و مدت زمان قرار گرفتن در معرض این انرژی‌ها نیز تعیین كننده آسیب به بدن هستند. هر چند كه بدن مقداری از این انرژی‌ها بویژه در پرتوهای غیریونیزان را تحلیل می‌برد، اما نخستین عارضه این انرژی‌ها افزایش دمای بدن است.

وی در این باره ادامه داد: طبعا بدن با شیوه‌های دفاعی مقداری از این انرژی‌ها را زایل می‌كند و مانع از ایجاد آسیب می‌شود، اما اگر مقدار انرژی و مدت زمان قرار گرفتن در معرض انرژی زیاد باشد، تمام آسیب‌های محتمل در بحث پرتوها، ممكن است اتفاق افتد.

كارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت تاكید كرد: بر این اساس شیوه زندگی و مكان زندگی باید طوری باشد كه حتی الامكان در معرض میدان‌های الكترومغناطیس قرار نگیریم. این نكته تاكیدی است بر بحث «آلارا» اصلی كه در مواجهه با تشعشعات مورد استناد قرار می‌گیرد. طبیعتا به دلیل استفاده گسترده از تكنولوژی كه عموما بیس آنها الكترونیك است، در عدم مواجهه با تشعشعات محدودیت وجود دارد، اما باید سعی شود مواجهه با این تشعشعات را به حداقل موجه شدنی، كاهش داد.

وی خطوط پرفشار یا خطوط با ولتاژ بالا را از جمله خط قرمزهایی عنوان كرد كه باید به آنها توجه شود و گفت: در این زمینه می‌توان خطوط انتقال برق، دكل‌ها و پست‌های برق، ریل‌های مترو، مونوریل و هر جایی كه با برق فشار قوی در ارتباط است را نام برد. این مكان‌ها باید كاملا مورد توجه قرار گیرند و باید در رفت‌ و آمدها به ویژه برای گروه‌های در معرض خطر مانند زنان باردار، كهنسالان، كودكان و ... به آنها توجه شود.

كارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت تاكید كرد: مردم باید در مورد بهداشت و سلامت میدان‌های الكترومغناطیس آموزش‌های لازم را دریافت كرده، منابع مولد اشعه را بشناسند و فاصله‌های خود با این خطوط و منابع تولید اشعه را حفظ كنند.

وی به میدان‌های الكترومغناطیس در سایر وسایل الكتریكی مانند اتو، سشوار، تلویزیون و ... اشاره كرد و ادامه داد: در تاسیساتی كه برق فشار قوی دارند، شدت میدان‌های الكتریكی و مغناطیسی بالا است كه باید سه اصل زمان، فاصله و حفاظ در مورد آنها رعایت شود. وزارت نیرو متولی این امر است و باید برابر این تاسیسات و در فاصله مناسب، حفاظ لازم نصب شود تا دریافت انرژی بدن از این تاسیسات به حداقل ممكن كاهش یابد.

گورانی به تدابیر آژانس بین‌المللی حفاظت در مقابل انرژی‌ اتمی غیریونیزان ( ICNIRP) برای حفاظت در مقابل میدان‌های الكترومغناطیسی اشاره كرد و گفت: به این منظور محاسبه شدت میدان‌های الكتریكی و مغناطیسی شغلی و همچنین شدت میدان‌های الكتریكی و مغناطیسی جنرال (عمومی) تعریف شده است. بر این اساس شدت میدان الكتریكی در مشاغل 3/8 كیلوولت/متر و در حالت عمومی 4200 میلی گوس (G) تعریف شده است. شدت میدان الكتریكی كه در حالت عمومی اعلام خطر می‌شود 2/4 كیلوولت/متر و شدت میدان مغناطیسی آن 833 میلی گوس تعریف شده است. به این ترتیب باید حفاظ اطراف ترانس‌های برق در محدوده‌ای كه این اعداد حاصل می‌شود، نصب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha