یک روانشناس کودک با بیان اینکه سپردن مسئولیت به کودک یکی دیگر از راه های افزایش اعتماد به نفس در کودک است، تاکید کرد:« از سنین کودکی، برخی مسئولیت های زندگی کودک را به آنان واگذار کنید. با مسئولیت دادن به بچه ها، پیامی قدرتمند به آنان ارسال می کنیم؛ " به توانمندیهای تو اعتماد داریم." همچنین در انجام مسئولیت ها، مهارت های لازم برای مراقبت از خود را فرا می گیرند.»

10 استراتژی برای ایجاد اعتماد به نفس واقعی در بچه ها

سلامت نیوز:یک روانشناس کودک با بیان اینکه سپردن مسئولیت به کودک یکی دیگر از راه های افزایش اعتماد به نفس در کودک است، تاکید کرد:« از سنین کودکی، برخی مسئولیت های زندگی کودک را به آنان واگذار کنید. با مسئولیت دادن به بچه ها، پیامی قدرتمند به آنان ارسال می کنیم؛ " به توانمندیهای تو اعتماد داریم." همچنین در انجام مسئولیت ها، مهارت های لازم برای مراقبت از خود را فرا می گیرند.»


دکتر نیره حاجی علیان در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره تاثیر اعتماد به نفس در سلامت روان کودک، گفت:« احساس اعتماد به نفس با موفقیت در زندگی مرتبط بوده و نقش مهمی در رشد توانایی های اجتماعی، جسمی و دانشگاهی کودکان دارد. تحقیقات نشان می دهد که اعتماد به نفس پایین با افزایش خطر تنهایی، نارضایتی، تحریک پذیری، اضطراب، افسردگی و اختلالات غذا خوردن همراه است. والدین بیش از هر فرد دیگری، نقش مهمی در ارتقاء اعتماد به نفس فرزندان داشته و کمک می کنند تا احساس بهتری نسبت به خود نشان دهند.»

ـ اعتماد به نفس چیست؟
وی در تعریف اعتماد به نفس گفت:« اعتماد به نفس اصطلاحی روانشناسی است و منعکس کننده ارزیابی کلی شخص از ارزش خودش می باشد. اعتماد به نفس شامل اعتقادات و احساساتی است که کودکان در مورد صلاحیت و ارزش خود دارند، از جمله توانایی آنها برای ایجاد تغییر در محیط خود ، مقابله با چالش ها و آموختن از موفقیت و شکست ها.»
وی تاکید کرد:«کودکانی که اعتماد به نفس سالم دارند بیشتر یاد می گیرند، به موفقیت بیشتری می رسند و به طور کلی شادتر از کودکانی هستند که اعتماد کم دارند. »

ـ نشانه های اعتماد به نفس سالم
وی درباره نشانه های اعتماد به نفس سالم در کودکان گفت:« كودكان دارای اعتماد به نفس بالا، احساس امنیت داشته و مسئولیت پذیرند، مستقل عمل می كنند، به موفقیت هایشان افتخار می كنند، در شکست هایشان بردبار هستند، اشتباهات را می پذیرند، انضباط و خود كنترلی دارند، در وظایف و چالش های جدید تلاش خود را می نمایند و به دیگران کمک می کنند.»

ـ راههای افزایش اعتماد به نفس در کودکان
این روانشناس کودک و نوجوان درباره راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان گفت:« اعتماد به نفس به چندین رویکرد نیاز دارد که بر نحوه تفکر ، نحوه احساس و کارهایی که می توانند انجام دهند تأثیر می گذارد. ده استراتژی عملی وجود دارد که می توان برای ایجاد اعتماد به نفس واقعی در بچه ها در هر سنی استفاده کرد.»

1 . با اعتماد به نفس فکر کنید
وی درباره اولین روش برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان گفت:« بچه ها زبان، تفکر و رفتار کسانی را که در اطرافشان هستند را می آموزند. والدین و معلمان نقش مهمی را در الگوبرداری از تفکر و رفتار با اعتماد به نفس به ویژه در مورد مقابله با فعالیتهای جدید ایفا می کنند. بگذارید بچه ها وقتی شما با چیز جدیدی روبرو می شوید، صحبت های مثبتی بشنوند. جملاتی نظیر؛"این کار را انجام خواهم داد. اگر در انجام این کار شکست بخورم، فردا دوباره امتحان خواهم کرد." باورهای نادرست فرزندان خود را شناسایی و تغییر دهید. به آنها بیاموزید که چگونه مثبت فکر کنند و افکار منفی خود را به مثبت تغییر دهند.»

2. بر تلاش و پیشرفت متمرکز شوید
وی با بیان اینکه افرادی که معتقدند با تلاش و چالش می توان هوش خود را افزایش داد، در واقع باهوش تر می شوند و به مرور زمان در مدرسه، کار و زندگی بهتر عمل می کنند، درباره دومین راه افزایش اعتماد به نفس در کودک گفت:« یکی از راه های ایجاد ذهنیت پیشرفت آن است که بر تلاش تمرکز کنید نه بر نتایج آن. با اتصال موفقیت با تلاش، به کودکان می آموزید موفقیتی که به دست می آورند، غیر از توانایی ، استعداد یا با هوشی آنهاست. به جای تمرکز بر برنده شدن یا گرفتن امتیازهای بالا در بازی، بر تلاش و پیشرفت کودکان تمرکز کنید. به بچه ها کمک کنید اهداف را مطابق با قابلیت ها و علایقشان تنظیم کنند.»

3. فعالیت کودکان را تشویق کنید
دکتر حاجی علیان با  تاکید براینکه  تلاش برای موفقیت مهم است، اما همه چیز نیست، گفت:« جمله های توصیفی دارای ارزش بالایی هستند. فرزندان خود را ستایش کنید و به یاد داشته باشید که بخاطر تلاشها خوبی که انجام داده اند از آنها تقدیر کنید.  اظهارنظرهایی نظیر "این یک ایده هوشمندانه برای انجام این کار دشوار است!" می تواند در بالا بردن اعتماد به نفس کودکان موثر باشد.»

4. مهارت خودباوری را از سنین پایین رشد دهید
وی با بیان اینکه اعتماد به نفس كودك در نتیجه موفقیتهای پی در پی وی حاصل می شود،درباره چهارمین راه افزایش اعتماد به نفس کودک گفت:« مبنای مهم ایجاد اعتماد به نفس، مهارت خودباوری است. مهارت خودباوری، مهارتهای سازمانی و بسیاری از مهارتهای اجتماعی را می سازد. با فراهم نمودن شرایط موفقیت های مکرر به کودک اجازه دهید تا خودباوری خود را رشد دهد.»

5 . به آنها مسئولیت بدهید
وی سپردن مسئولیت به کودک را یکی دیگر از راه های افزایش اعتماد به نفس کودک عنوان کرد و گفت:« از سنین کودکی، برخی مسئولیت های زندگی کودک را به آنان واگذار کنید. با مسئولیت دادن به بچه ها، پیامی قدرتمند به آنان ارسال می کنیم؛ " به توانمندیهای تو اعتماد داریم." همچنین در انجام مسئولیت ها، مهارت های لازم برای مراقبت از خود را فرا می گیرند.»

6 . پذیرش بی قید و شرط را تمرین کنید
این روانشناس کودک و نوجوان خاطرنشان کرد:« پذیرش تلاش های کودکان در هر زمینه و سطحی، صرف نظر از نتیجه تلاش، در ایجاد اعتماد به نفس کودک به عنوان ششمین روش افزایش اعتماد به نفس در کودک بسیار موثر است. اگر کودک در انجام مسئولیت محوله تلاش خود را نماید اما به استاندارد های شما نرسید، از معیارهای خود کوتاه بیایید، در عوض، نحوه انجام کار را به آنها یاد دهید. »

7. افق آنها را گسترش دهید
وی در ادامه گفت:« برخی از بچه ها در خانه، اعتماد به نفس و توانمند هستند اما وقتی در موقعیت های جدید اجتماعی و محیط های ناآشنا قرار می گیرند، ترس داشته و عصبی هستند. امروزه کودکان فرصت کمی برای بررسی موقعیتهای غیرقابل پیش بینی را دارند. بنابراین به دنبال فرصتهایی برای گسترش افق کودکان برای ورود به مکانهای ناآشنا  از جمله سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی باشید.»

8 . در آموزش، کودکتان را حمایت کنید
وی با تاکید بر لزوم حمایت از کودکان در زمان آموزش گفت:«  نصب چرخ های کمکی بر روی دوچرخه راهی مناسب برای آموزش دوچرخه سواری به کودک است. از این روش می توان برای حمایت از یادگیری بچه ها استفاده کنیم تا در بسیاری از زمینه های زندگی مستقل شوند. به عنوان مثال، می توانیم بچه های مضطرب را در جشن تولد همراهی کنیم و مدت کوتاهی بمانیم تا استرس او برطرف شود سپس مکان را ترک نماییم.»

9. روزتان را با یادگیری و آموزش بسازید
وی با تاکید براینکه باید آموزش و یادگیری بخشی از برنامه روزانه والدین باشد، گفت:« این بدان معناست که ما باید برای بسیاری از تعامل های خود، کمی وقت بگذاریم تا به کودکان برای یادگیری بسیاری از مهارت های اساسی زندگی کمک کنیم. خواه کودک خردسالی باشد که بتواند کفش های خود را بپوشد یا نوجوانی که پر کردن فرم ثبت نام را یاد می گیرد.»

10. از کودکان کمک بخواهید
وی درباره آخرین روش افزایش اعتماد به نفس در کودک گفت:«انجام کارها در کنار هم یک راه عالی برای ایجاد صلاحیت و ایجاد اعتماد به نفس است. یک روش ساده برای شروع فعالیت های مشترک این است که از کودک یا جوان خود بخواهید که چیزی را به شما یاد دهد. معلم بودن و نه یادگیرنده، اعتماد به نفس زیادی را به کودکان می دهد. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha