سلامت نیوز : پزشكان پروتئینی را شناسایی كرده‌اند كه درد را در یك عضو حتی پس از ترمیم شدن بعد از یك جراحت، دوباره به یاد انسان می‌آورد.

به گزارش ایسنا، پزشكان آریزونا در آمریكا در آزمایشات خود نشان داده‌اند كه یك آنزیم باعث می‌شود بدن انسان یك درد قدیمی را كه جای زخم آن بهبود یافته است، دوباره احساس كرده و به یاد بیاورد.

به گزارش سایت اینترنتی فیسورگ، در سال 2006 مطالعات پروفسور تود سی. ساكتور در دانشگاه نیویورك نشان داد كه پروتئینی موسوم به كیناز ام زتا (PKMzeta) در سنیاپس‌ها (فواصل بین نورونها) یا به عبارت دیگر در فضاهای سیناپسی دیده می‌شود و باید به طور مداوم در این فضاها دوباره تولید شود. اگر این آنزیم پروتئینی در سیناپس‌ها ناپدید شود به همین ترتیب هم خاطرات مربوط به درد ناپدید می‌شوند.

در این آزمایشات ساكتور و تیم وی توانستند با استفاده از یك ماده شیمیایی، فعالیت این آنزیم را در موشهای آزمایشگاهی متوقف كنند كه نتیجه این اقدام پاك شدن خاطرات مربوط به درد در ذهن این موشها بود.

این ماده شیمیایی پپتید بازدارنده زتا یا ZIP نام دارد. در آزمایشات بعدی نیز معلوم شد كه افزایش مقدار آنزیم PKMZeta با تاثیرگذاری روی مغز در واقع خاطرات بسیار قدیمی را در ذهن موشها زنده می‌كند.

به گزارش ایسنا، اكنون در یك مطالعه جدید متخصصان دانشگاه آریزونا دریافته‌اند كه همین آنزیم در واقع عامل به خاطر آوردن درد حتی در مواردی است كه آسیب ‌دیدگی و جراحت شفا پیدا كرده است. یعنی در بافت ترمیم شده خاطر آن درد دوباره زنده می‌شود اما در این وضعیت بافت مزبور واقعا آسیبی ندیده است.

بنا براین گزارش، متخصصان كره‌ای نیز در مطالعات خود به یافته‌های مشابهی درباره دردهای مزمن دست یافته‌اند. پزشكان معتقدند این یافته به آنها كمك خواهد كرد كه در آینده به راهكارهای موثرتری برای كنترل و تسكین درد دست پیدا كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha