دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: افزایش ۲ برابری گرایش زنان و دختران ایرانی که مادران آینده جامعه به شمار می روند به مصرف قلیان، بسیار نگران کننده است.

افزایش ۲ برابری مصرف قلیان در زنان ایرانی نگران کننده است

سلامت نیوز: دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: افزایش ۲ برابری گرایش زنان و دختران ایرانی که مادران آینده جامعه به شمار می روند به مصرف قلیان، بسیار نگران کننده است.

به گزارش سلامت نیوز، محمدرضا مسجدی در گفت و گو با ایرنا افزود: متاسفانه این روزها قلیان از ابزار سرگرم کننده خانواده ها به ویژه جوانان شده و گرایش زنان نیز به این ماده دخانی بسیار افزایش یافته است که پسندیده نیست.

وی اظهار داشت: سن مصرف قلیان در کشور به حدود ۱۳ سال رسیده که در میان دختران به شدت افزایش یافته است. این مسئله، بحرانی و مهم است چراکه منجر به آسیب های بسیاری در آینده می شود.

مسجدی خاطرنشان کرد: قلیان با طعم های مختلف و میوه ای که حاوی ترکیبات روان گردان است، به صورت خانوادگی مصرف می شود و به راحتی دختران در کنار پدران و همسران این ماده خطرناک و سمی را دود می کنند. در حالی که این سنت شکنی است و فرهنگ غنی ایرانی را پایمال می کند.

این فوق تخصص بیماری های ریه اظهار داشت: دود ناشی از قلیان باعث می شود که نیکوتین پلاسما، مونوکسید کربن و ضربان قلب سریعا بالا رود و آسیب جدی به سلامتی انسان وارد کند.

مسجدی ادامه داد: سرطان های ریه، دهان و مثانه از جمله بیماری های ناشی از کشیدن قلیان است و اسانس هایی که به تنباکوهای جدید می زنند، موجب حساسیت و سرفه های مزمن همراه با خلط می شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: بسیاری از افراد می گویند دود قلیان وارد ریه های ما نمی شود بلکه آن را از دهان خود خارج می کنیم، اما نمی دانند که دود از طریق مخاط دهان و حنجره به بدن برمی گردد، اگر فویل مورد استفاده بهداشتی و با کیفیت نباشد، در اثر واکنش با زغال قلیان منجر به سرطان خواهد شد.

به گفته مسجدی، افرادی که قلیان می‌کشند باید از این واقعیت مطلع باشند که دود قلیان چون از آب رد می‌شود و مرطوب است، مدت زمان بیشتری در ریه‌ها می‌ماند. همچنین برخی میکروب‌ها که عمدتاً باکتری‌هایی هستند که موجب سل می‌شوند، در لوله قلیان وجود دارند.

 دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات اظهار داشت: استفاده از قلیان سبب اختلال در جذب کلسیم، کاهش وزن و تخریب هورمون های جنسی خواهد شد و در نتیجه پوکی استخوان پدید می آید.

وی با بیان اینکه قلیان بیش از ۷۲۰۰ ماده زیان بخش دارد، اظهار داشت: در حالی که در سیگار تنها چهار هزار ماده مضر شناسایی شده و باید توجه داشت که ضرر قلیان بسیار بیشتر از مصرف سیگار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha