یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸

معاون اول رئیس جمهوری گفت: با «نه گفتن» به مطالبات کودکان و نوجوانان مشکلات آنها حل نمی‌شود، باید راه‌ها و روش‌هایی را پیدا کنیم که اصول حاکم بر جمهوری اسلامی رعایت شود اما به مطالبات و درخواست‌های آنها نیز پاسخ داده شود.

مطالبات جوانان با نه گفتن حل نمی‌شود

سلامت نیوز: معاون اول رئیس جمهوری گفت: با «نه گفتن» به مطالبات کودکان و نوجوانان مشکلات آنها حل نمی‌شود، باید راه‌ها و روش‌هایی را پیدا کنیم که اصول حاکم بر جمهوری اسلامی رعایت شود اما به مطالبات و درخواست‌های آنها نیز پاسخ داده شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،این بخشی از صحبت‌های دیروز اسحاق جهانگیری در آیین تکریم و معارفه وزیر آموزش و پرورش بود. مراسمی که با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و سید محمد بطحایی وزیرسابق این وزارتخانه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

معاون اول رئیس جمهوری در این مراسم با اشاره به اینکه در مدارس ما باید مهارت‌های زندگی آموزش داده شود تأکید کرد: آموزش و پرورش باید کانون آموزش و گفت‌و‌گو باشد.آموزش و پرورش باید کانون استدلال، منطق و دستیابی منطقی به ارزش‌ها و معیارهای دینی و اخلاقی باشد، از نهاد مدرسه باید انسان پرسشگر، متفکر و نقاد و مشارکت جو در جامعه بیرون بیاید.

 وی مشارکت‌جویی را یکی از مباحث اصلی توسعه جوامع دانست و خاطرنشان کرد: مسئولان آموزش و پرورش در مقابله با تنگناها باید به فرهنگ و ساختار داخلی این وزارتخانه توجه کرده و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که محصول مدارس انسان‌هایی خلاق، مبتکر و نوآور باشد.


جهانگیری گفت: به‌خاطر جایگاه آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی و وجود اسناد بالادستی در این عرصه می‌توان گفت تقریباً سند مهم دیگری نیست که در آموزش و پرورش نیازی بوده و برای آن اقدامی نشده باشد و همه آنها تأکید زیادی بر اجرای سندهای بالادستی خصوصاً سند تحول بنیادین دارند، هم معلمان و هم دولت، رئیس جمهوری و هم وزرایی که انتخاب شدند، تکلیف ویژه‌ای در اجرای آن دارند.


معاون اول رئیس جمهوری تأکید کرد: معمولاً برنامه‌های وزرایی که انتخاب می‌شوند، برنامه‌های جامعی برای عبور از تنگناهاست و چشم‌انداز بسیار روشنی برای نظام تعیین کرده است؛ برنامه اصلی آموزش و پرورش این است که این سند را به‌صورت دقیق اجرا کند. بعد از انتخابات سال ۹۲ به‌دنبال این بودیم که اولویت‌های مهمی را که پیش روی کشور است شناسایی کنیم و براساس آن اولویت‌ها مسائل کشور را حل و فصل کنیم.یکی از مهم‌ترین‌ موضوعات، بحث‌های بین‌المللی بود که اقدامات زیادی انجام گرفت، توافق‌هایی شد و با کشورهای مهمی در دنیا گفت‌و‌گو انجام گرفت تا اینکه در امریکا رئیس جمهوری جدید انتخاب و در اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد.

جهانگیری یادآورشد: اینکه امریکایی‌ها با صراحت، قاطعیت و هیچ پرده پوشی ای می‌گویند «ما راهبرد فشار حداکثری را بر ایران به‌عنوان دستور کار اصلی قرار دادیم»؛ هدف‌شان در اوایل فروپاشی جمهوری اسلامی و حتی فروپاشی ایران بود و اهداف حداقلی‌شان که هم‌اکنون نیز مطرح می‌کنند، فروپاشی اقتصاد ایران است.

حال یک جنگ اقتصادی نابرابر ظالمانه‌ای، اینگونه علیه اقتصاد کشور شروع شده است و اردیبهشت ۹۷رسماً آن را اعلام کردند، اینکه در آن زمان چه شرایطی به جهت اقتصادی درکشور حاکم بود و چه تصمیماتی گرفته شد و چرا گرفته شد؛ اینها در جای خود قابل بحث است و درباره‌اش بحث خواهیم کرد.


وی تصریح کرد: عده‌ای کار را خیلی ساده می‌گرفتند و بلافاصله می‌گفتند مثلاً این تصمیمات، تصمیمات درستی نبوده است. ولی وقتی یک جنگ نابرابر اقتصادی اینگونه شروع می‌شود، حتماً جنبه امنیتی اصلی‌ترین مسأله آن است، شما هم مدام فکر می‌کنید در این جنگ آنها کجا را هدف قرار داده اند؛ خصوصاً اینکه اگر اطلاعات دقیقی از طریق دستگاه‌های اطلاعاتی به ما برسد که کدام کشور منطقه با چه میزان پول و در کجا می‌خواهد فشار وارد کند و توانمندی ما برای مقابله چگونه است؛ همه اینها کمک می‌کند که سیاستگذار بتواند تصمیم بموقع بگیرد و بتواند سیاست طرف مقابل را به شکست بکشاند. کسی هم نمی‌آید بگوید این تصمیم من صرفاً یک تصمیم اقتصادی است که براساس سیاست‌های اقتصادی و علم اقتصاد اتخاذ شده است.


کودکی و نوجوانی را به رسمیت بشناسیم
جهانگیری در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش درباره کودکان، نوجوانان و دانش‌آموزان گفت: رویکردهای نظام و البته آموزش و پرورش کشور نسبت به پدیده‌های جهان را باید با حساسیت دنبال کنیم که یکی از آنها به رسمیت شناختن کودکی و نوجوانی است، البته شاید این موضوع دربرنامه ها نیامده باشد، اما باید در رویکردها دیده شود.


معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه «کودک حق دارد بازی کند و نباید تصور شود کار عجیبی است» افزود: کودکان حق دارند ورزش کنند و از نشاط و شادی برخوردار باشند و حق دارند که با مهر و محبت با آنها رفتار شود و این باید در رویکردهای همه مسئولان، حاکم باشد.

وقتی حقوق کودکان و نوجوانان را به رسمیت نمی‌شناسیم مجبوریم در مقابل حوادثی قرار بگیریم که برای حل آن حوادث از حیثیت تمام نظام مایه بگذاریم که چگونه آن مسأله را حل کنیم. جهانگیری اضافه کرد:

باید کاری کنیم که حس تعلق دینی و میهنی در کودکان و نوجوانان کشور تقویت شود و حس تعلق به خانواده و به مدرسه افزایش یابد اگر این موارد در برنامه اجرایی دیده نشده بود، باید به‌عنوان رویکرد قرار گیرد زیرا در جهت‌گیری فرد فرد ما مسئولان مؤثر است. همه ما به‌عنوان مسئول اجرایی به‌عنوان دولت در قبال تمام بیش از هشتاد میلیون مردم ایران با رویکردها، تنوع و تکثرهای مختلف مسئول هستیم.


از هر رنجی که هر دختر و پسر ایرانی می‌برد، باید آزار ببینیم
معاون اول رئیس جمهوری تأکید کرد: از هر رنجی که هر دختر و پسر ایرانی می‌برد باید آزار ببینیم و نباید احساس آرامش کنیم و باید تلاش کنیم زمینه رنج کودکان و نوجوانان خود را از بین ببریم. با فقط یک «نه گفتن» در مقابل مطالبات کودکان و نوجوانان مشکلات آنها حل نمی‌شود.

باید راه‌ها و روش‌هایی پیدا کنیم که اصول حاکم بر جمهوری اسلامی رعایت شود اما به مطالبات و درخواست‌های آنها نیز پاسخ داده شود. جهانگیری افزود: برای بحث‌هایی که این روزها راجع به شفافیت در اقتصاد مطرح می‌شود، در یک فرصت نه چندان دور حتماً صحبت خواهم کرد که شفافیت چیست و چه باید کرد؟ دولت و دیگران چه کارهایی باید انجام دهند، مبارزه با فساد و مفسد چگونه است؟ خیلی از صداهایی که بلند می‌شود بیشتر برای راه گم کردن است و باید دقت کنیم.


حاجی میرزایی،مدیری راهبردی است
جهانگیری بابیان اینکه قطعاً اولین متضرر وزیر شدن آقای حاجی میرزایی بنده خواهم بود، گفت: او ۶ سال در کنار بنده برای اداره دولت خیلی کمک کرد و اگر امروز در مصوبات دولت و بحث‌هایی که از دولت بیرون می‌آید نظم، استحکام و انسجامی دیده می‌شود، بخش عمده آن مرهون زحمات محسن حاجی میرزایی است؛ البته استفاده از صاحبنظران و کارهایی را که در دوره دبیری وی در هیأت دولت انجام گرفت، در جلسه معارفه دبیر جدید هیأت دولت اشاره خواهم کرد.


معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: در دوره دبیری حاجی میرزایی از سال۹۲ تاکنون، کارهای بسیارخوبی صورت گرفت تا همه بتوانند در همه مراحلی که مصوبه‌ای در دولت مطرح می‌شود، در جریان باشند، نظر دهند و استفاده کنند. به هرحال حاجی میرزایی در زمینه تدوین لوایح بخصوص لایحه شفافیت نقش بسیار مهمی داشت؛ وی از نظر من مدیری موفق، راهبردی، صاحب‌فکر و برنامه است.

او قدرت هماهنگی و استفاده از توانمندی‌های مختلف را برای هدفی که تفسیر می‌شود دارد. جهانگیری با بیان اینکه حاجی میرزایی مورد اعتماد رئیس جمهوری و اکثریت قاطع نمایندگان مجلس قرار گرفت، گفت: کل دوره معرفی او به‌عنوان وزیر پیشنهادی همزمان با تحقیقات مجلس و دستگاه‌های دیگر بود؛ لذا وقتی حاجی میرزایی در مجلس معرفی شد، تازه همه فهمیدند که او برای این سمت معرفی شده است.

او با قدردانی از مجلس شورای اسلامی برای رأی اعتماد به محسن حاجی میرزایی گفت: شاید افراد دیگری مدنظر بودند، اما نهایتاً رئیس جمهوری به انتخاب و معرفی حاجی میرزایی رسیدند و مجلس شورای اسلامی بعد از بررسی به وی رأی دادند که ۲۰۰رأی پشتوانه مهمی  برای او خواهد بود.

امیدوارم با حمایتی که از طرف همه اجزای دولت در مورد وزیر جدید آموزش و پرورش خواهد شد؛ از آقای رئیس جمهوری در رأس و بنده (معاون اول رئیس جمهوری) و همه اعضای دولت؛ آقای حاجی میرزایی بتوانند همه برنامه‌های خود را با قدرت و به نحو مطلوب پیش ببرند.


 آمادگی ملی برای آغاز سال تحصیلی
جهانگیری ابراز امیدواری کرد: با تلاش مدیران آموزش و پرورش شاهد شکوفایی بیشتر کشور باشیم و از تنگناهای موجود عبور کنیم و روزهای بسیار خوب و روشنی پیش رو است. وی تأکید کرد: بازگشایی مدارس نیازمند یک آمادگی ملی است و همه از خانواده‌ها و دولت گرفته تا سایر نهادها باید به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها برای برگزاری جشن تعلیم و تربیت کمک کنند تا سال تحصیلی را با شکوه شروع کنیم.


سهم بودجه آموزش و پرورش نسبت به همه دستگاه‌ها بالاتر است
جهانگیری بابیان اینکه در ۴ سال و نیم از زمان ریاست جمهوری آقای روحانی ما تحریم بودیم، گفت: تا قبل از اجرای برجام هم که نفت ١٠٠ دلاری فروش می‌رفت ما حداکثر آن سقفی که تعیین شده بود یعنی یک میلیون بشکه نفت را صادر می‌کردیم، بشکه‌ای اضافه صادر نمی‌شد.

معاون اول رئیس جمهوری بیان کرد: از سال گذشته هم که با تحریم قاطع نفت مواجه شدیم و امریکایی‌ها هدف‌گذاری کردند تا فروش نفت ما را به صفر برسانند که البته موفق نشدند ولی فشار بسیار سنگین است و با همه این محدودیت‌ها فکر می‌کنم که دولت در تخصیص سهم بودجه به آموزش و پرورش تلاش زیادی کرد که این سهم نسبت به همه دستگاه‌ها بالاتر باشد.


ذهن معلم باید از مشکلات فارغ باشد
جهانگیری با اشاره به موانع پیش روی در اداره کشور، تصریح کرد: شرایط سخت زندگی معلم به‌عنوان موتور اصلی توسعه سرمایه اجتماعی کشور برای همه ما روشن است. ذهن معلم باید ازهمه مسائل و مشکلات فارغ باشد و فقط باید به مسائل آموزش و پرورش بپردازد. وی با بیان اینکه آموزگاران نیازمند یک زندگی شرافتمندانه هستند، گفت: امیدوارم با همه محدودیت‌هایی که داریم و با پیگیری‌هایی که آقای حاجی میرزایی (وزیر) خواهند کرد، بتوانیم باز هم در دولت سهم بیشتری رابه آموزش و پرورش اختصاص دهیم.


او افزود: خوشبختانه امروزه در همه نظرسنجی‌ها، معلم جزو مهم‌ترین و بالاترین گروه مرجع‌ جامعه است. مردم به معلمان به دیده حرمت و تأثیرگذاری می‌نگرند. در نظام ودولت هم باید به همین شیوه پیش برود. جهانگیری با تأکید بر اینکه مدارس به‌عنوان مراکزی که این اتفاقات در آن می‌افتند از جهات مختلف، مهم هستند، اظهار داشت:

ما شاید دیگر مدارس کپری به آن معنا نداشته باشیم یا خیلی کم داشته باشیم، اما فاصله مدرسه کپری با مدرسه هوشمند خیلی زیاد است؛ حتماً در تهران و دیگر شهرهای بزرگ مدارسی داریم که مجهز به مدرن‌ترین ابزار آموزشی هستند و حتماً مدارسی داریم که در شرایط بدی هستند و این فاصله را باید بسرعت کم کنیم و به نقطه قابل توجه برسانیم.

او در ادامه گفت: باید ارتباط جدی دولت، جامعه، نهادهای مدنی و مدرسه را خوب تعریف کنیم؛ ظرفیت‌های بسیار بزرگی میان مردم ما وجود دارد که علاقه‌مند هستند این ظرفیت‌ها در خدمت آموزش و پرورش قرارگیرد که خیرین مدرسه ساز یکی ازاین ظرفیت‌ها هستند.

امکاناتی که در آموزش و پرورش موجود است مانند صندوق ذخیره فرهنگیان و سهامداران آن یک ظرفیت مهم است. اخیراً با مدیران این صندوق ملاقاتی داشتیم و طرح‌های بزرگ اقتصادی را پیش‌بینی کرده‌اند.


روند اقتصاد ایران رو به بهبود است
معاون اول رئیس جمهوری گفت: امریکایی‌ها با تمام رادارهای خود نفتکش‌های ایرانی را رصد می‌کنند که به کجا می‌روند؛ آنها با‌وجود اینکه در انزوا قرار گرفته‌اند برخی کشورها را به نقطه‌ای می‌رسانند تا نفتکش ایرانی را در آب‌های بین‌المللی متوقف کنند. امریکایی‌ها به برخی از کشورهای بزرگ و قدرتمند که دوست ما هستند، فشار آوردند و از خرید نفت ما حداقل همراهی قابل قبولی نکردند، این اتفاق برای ما قابل باور نبود. آنها به منابع درآمدی ما فشار آورند و با توجه به اینکه یک سوم درآمد بودجه کشور در سال ۹۸ به فروش نفت بستگی دارد با مشکلاتی و کمبود مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه دولت راهبرد مقاومت فعال را با تمام توان دنبال و اجرا کرد، اظهار کرد: در ماه‌های اول فشار حداکثری امریکا، ‌تلاطمی در اقتصاد ایران ایجاد شد، اما امروز پس از یک سال روند شاخص‌های کشور روبه بهبود است و خود امریکایی‌ها اذعان کرده‌اند، اما اینکه به چه میزان این بهبود قابل درک است و تا چه میزان در زندگی مردم خود را نشان می‌دهد موضوع دیگری است.

جهانگیری با اشاره به اینکه آنها بارها می‌گفتند «اقتصاد ایران اقتصاد ونزوئلایی شده و تورم چندصد درصدی در ایران حاکم می‌شود» گفت: برخی افراد نیز که از آنها انتظار نداشتیم اعداد نجومی در نرخ ارز اعلام می‌کردند، اما اکنون با مدیریت کشور و تحمل مردم در کشور ثبات به وجود آمده است.


مردم بار دیگر «یکپارچه بودن» را به نمایش گذاشتند
معاون اول رئیس جمهوری بیان کرد: مردم ایران یک بار دیگر ملت بودن و یکپارچه بودن را به نمایش گذاشتند و موفق شدیم شرایط کشور را به ثبات و آرامش برسانیم. در این شرایط اقتصادی و در مقطع فعلی اولویت کشور توسعه علمی و منابع انسانی و سرمایه اجتماعی است؛ در سال‌های قبل از ۱۳۰۰ پس از عبور از دوران قحطی در کشور اولین تصمیم مسئولان آن زمان کشور تأسیس «دارالمعلمین» بود. یعنی در دوره اینکه محدودیت منابع است، توجه به توسعه علمی و منابع انسانی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

حاجی میرزایی: تأخیر در پرداخت حقوق معلمان اقتدار ما را زیر سؤال می‌برد

وزیر آموزش و پرورش در مراسم معارفه خود با بیان اینکه غنی‌ترین شغل هستی، معلمی است اظهار کرد: باید معلمان را ارج بگذاریم؛ آنها باید از برترین منزلت‌های اجتماعی برخوردار باشند. تلاش می‌کنیم لایحه ویژه‌ای برای معلمان تنظیم کنیم و قانون ویژه برای آنها داشته باشیم. محسن حاجی میرزایی گفت: قریب به ۵۰ هزار مدرسه ما زیر ۵۰ دانش‌آموز دارد.

پوشش تحصیلی پیش از دبستان از ۱۲ درصد در پیش از انقلاب به ۷۰ درصد و نرخ پوشش دوره دبستان به ۹۸ درصد، دوره متوسطه اول به ۹۵  درصد و متوسطه دوم به ۸۵ درصد رسیده و نسبت دختران به پسران ۴۸ درصد است که نشان دهنده توزیع فرصت‌های آموزشی برابر است. وی با اشاره به یکی از خطراتی که همه سازمان‌ها را تهدید می‌کند گفت: فاصله گرفتن از مأموریت‌های اصلی؛ این خطر بزرگ است.

هر دستگاهی باید پاسخ دهد برای تحقق چه هدفی شکل گرفته و آیا آن هدف تحقق یافته است یا خیر؟مهم‌ترین مأموریت آماده کردن افراد برای ورود به جامعه، به زیستن و ایستادن روی پای خود در شرایط دشوار است.  

حاجی میرزایی افزود: داشتن یک برنامه خوب شرط لازم است اما کافی نیست. اجرای یک برنامه چندبرابر پیچیده‌تر از تدوین آن است. برای تحقق اهداف سندتحول چندپیش نیاز لازم است، نخست گفتمان‌سازی است و باید مورد اشتراک و اتفاق همگان قرار بگیرد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم بودجه ۹۹ کاستی‌های کم‌تری داشته باشد و با انباشت مطالبات و انتقال آن به سال‌های بعد مواجه نشویم. وقتی معلمی با تأخیر حقوقش را می‌گیرد معتقدم بیش از معیشت معلمان، نظام حکمرانی اقتدار و صلابت ما آسیب می‌بیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha