سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با اشاره به شرایط ویژه‌ بازار تهران گفت: بسیاری از مغازه‌ها مخفی هستند و طوری قرار گرفته‌اند که حتی نمی‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. بیشتر بازار مسقف بوده و با راهروهای کوچک به هم وصل می‌شوند و این شرایط در مواقع اضطرار خطرآفرین است.

تکرار حادثه پلاسکو در کمین بازار تهران/ کوچک‌ترین جرقه شروع یک آتش‌سوزی عظیم خواهد بود

سلامت نیوز: سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با اشاره به شرایط ویژه‌ بازار تهران گفت: بسیاری از مغازه‌ها مخفی هستند و طوری قرار گرفته‌اند که حتی نمی‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. بیشتر بازار مسقف بوده و با راهروهای کوچک به هم وصل می‌شوند و این شرایط در مواقع اضطرار خطرآفرین است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، ملیحه محمودخواه، بازار تهران با داشتن ۴ هزار و ۲۰۰ واحد صنفی در داخل خود به‌عنوان قطب اقتصاد کشور شناخته می‌شود؛ ساختمان‌های درهم تنیده، راهروهای کوچک و پاساژهای تودرتو، گاهی در یک مغازه از داخل مغازه دیگر باز شده و پله‌های داخل آن سه مغازه دیگر را در طبقات بالا به هم وصل می‌کند. این شرایط بازار تهران را بسیار پرریسک کرده است و مانند نارنجک آماده‌ای است که هر لحظه امکان انفجار آن هست.

۵۰ درصد از بناهای بازار تهران در بافت فرسوده قرار دارند که می‌تواند به‌راحتی در معرض آتش‌سوزی قرار گیرد.

این محدوده از نظر آتش‌نشانی بسیار ناایمن است و بر اساس اظهار نظر کارشناسان آتش نشانی تنها یک درصد از بازار تهران ایمن است.

آتش نشانی گوشزد‌ می‌کند اما گوش شنوایی نیست

در چند سال گذشته سه آتش‌سوزی بزرگ در بازار تهران رخ داد که در هر آتش‌سوزی حداقل ۲۰ مغازه از بین رفته است و باوجود خسارت‌های مالی، خسارت‌های جانی نداشته است اما سوختگی‌های سطحی پای اورژانس را هم به بازار بازکرده است.

بازار تهران در مساحتی بیش از ۱۱۲ هکتار بنا شده است و سال‌هاست بحث ایمنی آن توسط ارگانی مانند آتش‌نشانی گوشزد شده است اما این‌که چرا تاکنون شرایط آن تغییر نکرده است، جای تأمل دارد.

این سؤال را علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ پاسخ داد و معتقد است، تنها شهرداری متولی این بخش نیست و بیش از ۵۰ درصد از سراها و پاساژهای این محدوده اوقافی است، به همین دلیل باید برای بهسازی آن تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها ورود پیدا کنند.

ساختمان‌های تهران باید ایمن‌سازی شود

در این میان مجلسی‌ها نیز به این قطب بزرگ اقتصادی بی‌توجه نیستند و اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در گفتگویی که با خبرگزاری آنا داشت، با اشاره به این‌که بازار تهران از مناطق پرخطر شهر تهران است، اظهار کرده است:‌ ایمن‌سازی بازار باید در دستور کار قرار گیرد زیرا وقوع کوچک‌ترین مورد در این محدوده می‌تواند خسارت‌های جانی و مالی زیادی به بار بیاورد چون بسیاری از ساختمان‌های بازار تهران فرسوده بوده و ایمنی لازم را ندارد.

وی با تأکید بر ضرورت همکاری تمامی دستگاه‌ها برای حل مشکلات ایمنی بازار عنوان کرد: از آن‌جا که امکان انتقال بازار وجود ندارد و افراد زیادی از بازار ارتزاق می‌کنند ساختمان‌ها باید به‌صورت کوتاه‌مدت و میان‌مدت بازسازی و ایمن‌سازی شوند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: باید حساسیت لازم برای رعایت نکات ایمنی در مردم ایجاد شود و بحث ایمن‌سازی باید به فرهنگ تبدیل شود.

سلیمی با اشاره به این‌که حتی یک زلزله کوچک در تهران می‌تواند بازار تهران را ویران کند، اضافه کرد: سازمان‌های متولی مانند شهرداری، شورای شهر، مسکن و شهرسازی و میراث فرهنگی باید در این زمینه ورود پیدا کنند.

وی اضافه کرد: پلاسکو زنگ خطر ایمنی در تهران را به صدا درآورد و پیش از آن‌که حادثه پلاسکوی دیگری رخ دهد باید اقدامات لازم برای آن صورت گیرد.

۳ هزار ساختمان اخطار ایمنی دریافت کردند

معصومه آباد عضو پیشین شورای شهر تهران نیز در این خصوص و در گفتگو با خبرگزاری آنا عنوان کرده بود، ۳ هزار ساختمان در شهر تهران اخطار ایمنی دریافت کردند.

وی در توضیح بیشتر این اتفاق اظهار کرد: هنگامی‌که ساختمان ناایمن شناسایی می‌شود رونوشت نامه اخطاریه به هفت نهاد ارسال می‌شود تا نسبت به رفع خطر و افزایش ایمنی اقدام کنند.

عضو پیشین شورای شهر تهران تصریح کرد: بسیاری از ساختمان‌های از سال ۴۵ تاکنون پایان کار دریافت نکرده‌اند و ایمنی لازم را ندارند.

اما با این وجود آتش نشانی تهران بارها و بارها بحث ریسک بالا در بازار تهران را گوشزد کرده و برنامه‌های آموزشی را نیز در این خصوص اجرایی کرده است.

در همین خصوص جلال ملکی در گفتگو با خبرنگار حوزه حوادث گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: در کارگاه آموزشی دوروزه‌ای که به‌طور مشترک توسط سازمان میراث فرهنگی، سازمان آتش‌نشانی و دانشگاه تهران برگزار شد، به بحث آشنایی و بازدید از اماکن تاریخی تهران پرداختیم.

وی افزود: در این کلاس‌ها که به‌منظور آشنایی با خطرات و مشکلات اماکن تاریخی برگزار گردید، نکات ایمنی آموزش داده شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی اضافه کرد: متأسفانه در بازار شرایط ویژه‌ای حکم‌فرماست. بسیاری از مغازه‌ها مخفی هستند و طوری قرار گرفته‌اند که حتی نمی‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. بیشتر بازارها مسقف بوده و راهروهای کوچک، بازارها را به هم وصل می‌کند و این شرایط در مواقع خطر ایجاد مشکلات بسیاری خواهد کرد.

ملکی با اشاره به این‌که شرایط در حال حاضر بهتر از گذشته شده است، اضافه کرد: به دلیل آنکه شرایط سیم‌کشی‌ها در بازار تهران بسیار نامنظم و ناایمن است و کوچک‌ترین اتصالی می‌تواند عامل بروز جرقه و شروع یک آتش‌سوزی عظیم شود، به همین دلیل اداره برق و دستگاه قضایی به این بحث ورود پیداکرده‌اند. وضعیت بهتر شده است اما با شرایط ایده آل هنوز فاصله زیادی داریم.

وی با اشاره به این‌که بازار قطب اقتصاد کشور است، اضافه کرد: توقع نداریم که مغازه‌ها بسته شوند اما این انتظار می‌رود که مغازه‌داران برای حفظ ایمنی سرمایه و جان خود، تدابیر بهتری بیندیشند.

موضوع بازار فراسازمانی است

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با اشاره به این‌که حل معضل بازار تنها به یک سازمان مربوط نمی‌شود، ادامه داد: برای آن‌که بتوانیم شرایط بازار را به حالت ایده‌آل دربیاوریم باید برنامه‌ریزی چندساله و با حضور همه سازمان‌ها و ارگان‌ها صورت گیرد.

به نظر می‌رسد، کاسب‌ها و بازاری‌ها نباید منتظر باشند تا سازمان یا ارگانی، وضعیت و شرایط ایمنی آن‌ها را تغییر دهد بلکه خودشان باید وارد کارشده و شرایط ایمن را برای بازار فراهم کنند.

درهرحال باید فکری به حال این نارنجک آماده کرد زیرا ۸۰ درصد آتش‌سوزی‌های تهران در بافت فرسوده و ناایمن گزارش‌شده است و ۵۰ درصد از بازار تهران در بافت کامل فرسوده قرار دارد مسئولان شهری باید به دنبال حلقه مفقوده نوسازی و بهسازی بافت قدیمی این مرکز تجاری باشند تا شاهد حوادث تلخ مانند پلاسکو نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha