یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳

بیش از 14میلیون دانش‌آموز و دانشجو این روزها مشغول خرید نوشت‌افزار موردنیاز خود برای شروع سال تحصیلی جدید هستند. بازار خوش رنگ و لعاب لوازم‌التحریر این روزها حال خوشی ندارد.

بار گران قلم بر دوش خانواده‌ها

سلامت نیوز: بیش از 14میلیون دانش‌آموز و دانشجو این روزها مشغول خرید نوشت‌افزار موردنیاز خود برای شروع سال تحصیلی جدید هستند. بازار خوش رنگ و لعاب لوازم‌التحریر این روزها حال خوشی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نه‌تنها ذوق مشتریان را برای خرید کور کرده؛ بلکه صدای فروشندگان را هم درآورده است. با وجود اینکه این بازار از نظر کمّی و کیفی تأمین است، قیمت گزاف آن‌ها قدرت خرید را از خانوارها گرفته است.

بازار لوازم‌التحریر یکی از بازارهای رنگارنگ و پرشور است که هرساله با استقبال چشمگیر مشتریان مواجه می‌شود. هرساله از اوایل شهریور تا نیمه مهر، اوج فروش این کالاهاست. با‌این‌حال، امسال افزایش عجیب‌و‌غریب قیمت‌ها خانواده‌ها را شوکه کرده است.

14میلیون دانش‌آموز و بیش از 5میلیون نفر دانشجو هرساله با آغاز سال تحصیلی لوازم‌التحریر موردنیاز خود را تهیه و نونوار می‌کنند. این روزها هم میلیون‌ها دانش‌آموز به‌همراه خانواده‌هایشان مشغول خرید لوازم‌التحریر هستند. با‌این‌حال، نه خانواده‌ها راضی هستند و نه فروشنده‌ها. ظاهرا قضیه نشان می‌دهد بازار نوشت‌افزار هم ازنظر کمّی و هم از نظر کیفی و تنوع شرایط خوبی دارد؛ اما افزایش بی‌رویه قیمت‌ها صدای مشتریان را درآورده است.


ماجرا از دو سال پیش آغاز شد که به‌دلیل نوسانات ارزی، قیمت این اقلام به‌طرز عجیب و افسارگسیخته‌ای بالا رفت؛ به‌طوری‌که قیمت این کالا نسبت به سال تحصیلی گذشته در همین زمان دوبرابر شده است.

بنابر اعلام اتحادیه نوشت‌افزار، محصولات کاغذی درمقایسه‌با سال گذشته دوبرابر یا شاید بیشتر افزایش قیمت داشته‌اند؛ اما محصولات دیگر بین 60 تا 80درصد گران شده و به‌سختی به دوبرابر می‌رسند و دلیل این افزایش قیمت را افزایش هشت‌برابری قیمت کاغذ در یک سال گذشته عنوان کرده‌اند. ظاهرا بالارفتن قیمت کاغذ تولیدکنندگان نوشت‌افزار را با مشکل تهیه کاغذ مواجه کرده و تأثیر مستقیمی روی قیمت تمام‌شده لوازم‌التحریر هم گذاشته است.


علاوه‌براین، افزایش نرخ ارز روی مواد اولیه نوشت‌افزار و لوازم وارداتی هم تأثیر زیادی گذاشته است؛ به‌گونه‌ای که دانش‌آموزان اقلام موردنیاز خود را در مهر۱۳۹۷ با بیش از 80درصد افزایش قیمت نسبت به مهر۱۳۹۶ خرید‌ه‌اند. با‌این‌حال، امسال نیز قیمت‌ها دست‌خوش تغییرات فراوانی شده‌اند. با نگاهی به فروشگاه‌های لوازم‌التحریر، نمایشگاه‌ها و سایت‌های فروش، رشد نجومی قیمت‌ها را شاهد هستیم؛ به‌طوری‌که قیمت کیف‌های مدرسه از 400هزار تومان شروع می‌شود و تا 700هزار تومان نیز بالا می‌رود.


فروشنده و خریدار هر دو گلایه مندند!
یکی از فروشنده‌های لوازم‌التحریر در خیابان کریمخان تهران می‌گوید: «سال گذشته کف قیمت دفتر 80 برگ حدود دوهزار و  800تومان بود؛ ولی امسال این کالا از حدود هشت‌هزار و 700 تومان شروع می‌شود.

سال قبل هر بسته برگه A4 بین هشت تا 10هزار تومان بود؛ در‌حالی‌که اکنون بیش از 40هزار تومان قیمت دارد. البته در ماه‌های اخیر، کاغذ در بازار به‌شدت گران شد و قیمت هر بند کاغذ از 80هزار تومان به بیش از 500هزار تومان رسیده است». این فروشنده لوازم‌التحریر ادامه می‌دهد: «با وجود اینکه امسال بیش از دوبرابر افزایش قیمت در اجناس داشتیم، تاکنون نصف سال گذشته هم سود و درآمد کسب نکرده‌ایم».


این فروشنده با شکایت از نبود نظارت درست بر قیمت‌ها می‌افزاید: «واردات این کالاها محدود شده و نوشت‌افزار داخلی به‌وفور تولید می‌شود؛ با‌این‌حال، تولیدکنندگان داخلی هرطور که بخواهند قیمت‌گذاری می‌کنند».

در‌همین‌حال، یکی از مشتریان حاضر در این فروشگاه نوشت‌افزار می‌گوید: «امسال هم مانند سال گذشته، قیمت‌ها چندبرابر شده و توان مالی ما هم به‌دلایل متعددی مانند افزایش اجاره‌خانه و افزایش قیمت مایحتاج خانه پایین آمده است.

با‌این‌حال، حتی اگر بچه‌ها هم اوضاع ما را درک کنند و از خرید این لوازم صرف‌نظر کنند، چون لوازم‌التحریر کالایی ضروری است، ناچار به خرید آن هستیم و کالایی مصرفی است که در درازمدت تمام می‌شود و باید دوباره خرید». اگر تا سال گذشته هر دانش‌آموز می‌توانست تنها با حدود 300 تا 400هزار تومان لوازم‌التحریر موردنیاز یک سال تحصیلی خود را بخرد؛ حالا باید حدود سه،
‌چهار برابر این مبلغ هزینه کند.

نوشت‌افزارهای میلیونی
 دراین‌بین، سروکله لوازم‌التحریر لاکچری نیز در سایت‌های فروش کالا پیدا شده است. در این سایت‌ها، برخی از برندهای لوازم‌التحریر تبلیغ می‌شود؛ برندهایی که این روزها برندهای لاکچری لوازم‌التحریر محسوب می‌شوند و هر خانواده‌ای قدرت خرید آن‌ها را ندارد؛ از دفتر کلاسورهایی که هرکدام 10میلیون تومان قیمت دارند تا جعبه مدادرنگی که 27میلیون تومان برچسب خورده است.

این روزها لوازم‌التحریر فانتزی و گران‌قیمت در فروشگاه‌ها به‌وفور دیده می‌شود؛ نوشت‌افزاری که با وجود گران‌بودنشان، بعضا قلابی از آن درمی‌آیند و ضمانتی برای آن‌ها وجود ندارد.
 
برخورد با گران‌فروشی قاچاق و تقلبی
آقای محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، اخیر در گفت‌وگویی با رسانه ملی اعلام کرد بازار لوازم‌التحریر تحت‌نظارت است و درصورت مشاهده تخلف، با فروشنده برخورد می‌کنیم.

اسفنانی گفته است محور نظارت‌های ما روی گرانی کالاها، تقلبی‌بودن آن‌ها و کالاهای قاچاق خواهد بود. با‌این‌حال، به‌نظر می‌رسد در سالی که عنوان رونق تولید ملی را روی خود دارد، باید بیش از هر زمان دیگری به تولید لوازم‌التحریر ایرانی-اسلامی توجه کرد. این توجه و حمایت را می‌توان با تبلیغ این اقلام از سوی نهادهای مختلف و خرید آن‌ها به‌وسیله دانش‌آموزان و دانشجویان انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha