رییس مرکز تحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نتایج طرحی تحقیقاتی‌ که با مدیریت سازمان بهداشت جهانی و با مشارکت ۱۳ کشور و با حضور مرکز تحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است، نشان می‌دهد بیماران مبتلا به نقص ایمنی می‌توانند یک مخزن بالقوه برای انتقال ویروس فلج اطفال(پولیو) در جامعه باشند.

زنگ خطر بازگشت بیماری فلج اطفال

سلامت نیوز:رییس مرکز تحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نتایج طرحی تحقیقاتی‌ که با مدیریت سازمان بهداشت جهانی و با مشارکت ۱۳ کشور و با حضور مرکز تحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است، نشان می‌دهد بیماران مبتلا به نقص ایمنی می‌توانند یک مخزن بالقوه برای انتقال ویروس فلج اطفال(پولیو) در جامعه باشند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر اصغر آقامحمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره هدف این طرح تحقیقاتی گفت: افراد عادی بعد از دریافت واکسن  خوراکی فلج اطفال (پولیو)، ویروس پولیو را به مدت  هفت الی ۱۰ روز از طریق مدفوع دفع می‌کنند در حالی که مطالعات پراکنده نشان داده است که کودکان مبتلا به نقص ایمنی بعد از دریافت واکسن خوراکی پولیو برای مدت طولانی بین چند ماه تا چند سال  این ویروس را از طریق مدفوع خود دفع می‌کنند.

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع ، مطالعه بزرگی در دنیا  در این زمینه انجام نشده بود . در این طرح  تحقیقاتی که توسط سازمان بهداشت جهانی و با مشارکت ۱۳ کشور  مصرف کننده  واکسن خوراکی پولیو، انجام گرفته است ، بیماران نقص ایمنی از نوع نقص ایمنی توام و همچنین نقص ایمنی با کمبود آنتی بادی در این ۱۳ کشور، از نظر دفع ویروس پولیو و مدت دفع ویروس، مورد مطالعه قرار گرفتند.

آقامحمدی با بیان این که در این مطالعه ۶۳۵ بیمار شامل ۵۲۴ بیمار با کمبود اولیه آنتی‌بادی و ۶۵ بیمار نقص ایمنی توام مورد بررسی قرار گرفتند، گفت: در این تحقیق دو نمونه مدفوع که در یک بازه چهار روزه جمع‌آوری شده بودند از نظر عفونت‌های انتروویروسی بررسی شدند و سپس نمونه‌های مثبت ویروس پولیو، از نظر توالی ژنتیکی ویروس مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد بیماران مبتلا به نقص ایمنی می‌توانند یک مخزن بالقوه برای انتقال ویروس فلج اطفال(پولیو) در جامعه باشند. چنانچه این ویروس که از طریق مدفوع بیماران دفع می شود دچار جهش شود ، این تغییرات و موتاسیون می‌تواند موجب بیماری زایی در ویروس شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:  نتایج این مطالعه نشان داد بیماران مبتلا به نقص ایمنی می‌توانند یک مخزن بالقوه برای انتقال ویروس فلج اطفال(پولیو) در جامعه باشند. ضرورت دارد گروهی از بیماران نقص ایمنی تشخیص داده شده از نظر دفع ویروس پولیو مطالعه شوند و در صورت مشاهده دفع ویروس پولیو توسط بیمار، نظارت بر دفع ویروس پولیو تا زمان توقف دفع ویروس انجام شود. با توجه به نقش ایران در این تحقیق، جایگاه اول و دوم نویسندگان مقاله از میان ۶۵ محقق از ۱۳ کشور دنیا به  محققین مرکز تحقیقات نقص ایمنی اختصاص داده شد.

آقامحمدی در پاسخ به پرسشی درباره میزان همکاری مرکز تحقیقات نقص ایمنی با مراکز تحقیقاتی دیگر بیماری‌ها گفت: با پیشرفت و گسترش  علم ایمن‌شناسی و  نقش دستگاه ایمنی در ایجاد بسیاری از بیماری ها ، مبانی بیمار زایی و تشخیصی بسیاری از بیماری‌ها با علم ایمونولوژی قابل تفسیر است، بنابراین چگونگی ایجاد بیماری‌های عفونی، روماتولوژی، سرطان‌ها و برخی از بیماری‌های اعصاب بر اساس نقش  دستگاه ایمنی قابل تفسیر است. با توجه به این ارتباط تنگاتنگ بین ایمونولوژی و سایر بیماری ها ، طرح های مشترکی بین مرکز تحقیقات نقص ایمنی و سایر مراکز تحقیقاتی طراحی شده و در حال اجرا هستند.

این فوق تخصصی آسم، آلرژی و ایمونولوژی درباره پژوهش‌های مرکز تحقیقات نقص ایمنی درباره طول عمر و کیفیت زندگی مبتلایان به نقص ایمنی گفت: در بین انواع بیماری های  نقص ایمنی ، نوعی نقص ایمنی وجود دارد که تحت عنوان  نقص ایمنی توام شدید نامیده می شوند. نشانه‌های این بیماری می تواند در ماه‌های اول یا موقع تولد بروز کند.  چنانچه کودکان مبتلا به این بیماری به موقع تشخیص داده نشده و تحت درمان اساسی و مناسب قرار نگیرند متاسفانه  قبل از یک سالگی فوت می‌کنند. برخی از بیماری‌ها نیز هستند که بعد از پنج شش ماهگی  یا سنین بالاتر خود را نشان می‌دهند.

وی افزود: بعضی دیگر از بیماری‌های نقص ایمنی وجود دارند که اگر به موقع تشخیص داده شوند و درمان شوند، مبتلایان به  آن بیماری  می‌توانند طول عمر طبیعی و با کیفیت خوبی داشته باشند؛ مثلا یکی از بیماران مرکز تحقیقات الان دانشجوی سال ششم دندانپزشکی است و زندگی عادی خود را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha