اواسط آذرماه سال 97 بود که آتش به جان دانش آموزان یک مدرسه در زاهدان افتاد و داغش را بر دل پدر و مادر چهار دانش آموز دختر آن مدرسه که نامش اسوه حسنه بود گذاشت. حال با گذشت حدود 10 ماه از ماجرا، خانواده‌های آنها از روند بررسی پرونده این حادثه گله مندند.

از درخواست خانواده دانش‌آموزان برای دیدار با رئیسی تا پاکسازی آثار آتش‌سوزی/ فروش وسایل بجا مانده یک روز پس از حادثه

سلامت نیوز: اواسط آذرماه سال 97 بود که آتش به جان دانش آموزان یک مدرسه در زاهدان افتاد و داغش را بر دل پدر و مادر چهار دانش آموز دختر آن مدرسه که نامش اسوه حسنه بود گذاشت. حال با گذشت حدود 10 ماه از ماجرا، خانواده‌های آنها از روند بررسی پرونده این حادثه گله مندند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ،ماجرا صبح روز سه شنبه 27 آذر ماه سال 97 در زاهدان اتفاق افتاد. بنا به گزارش مسئول اداره آتش‌نشانی وقت بر اثر این آتش‌سوزی یک واحد آموزشی پیش‌دبستانی و دبستان دخترانه در خیابان«مصطفی خمینی» زاهدان ۴ کودک دچار سوختگی شدند. هر 4 کودک به بیمارستان «علی بن ابیطالب (ع)» زاهدان منتقل شدند، اما به دلیل شدت سوختگی همه آنها یکی پس از دیگری جان خود را از دست دادند.

 پس از این اتفاق بسیاری از مسئولان شهری و استان سیستان و بلوچستان ، در اظهار نظرهای مختلف بر رسیدگی این پرونده تا رسیدن به نتیجه مطلوب تاکید کردند این در حالی است که بنا به گفته خانواده این دختران هیچکدام از مسئولان به قول و قرارهای خود پایبند نبودند و خون فرزندان‌شان هیچ و پوچ پایمال شده است.

«یکتا میرشکار» نام یکی از این دختران بود که ماه‌ها است پدر و مادرش صدایش را نشنیده‌‌اند.پدر یکتا می گوید: « 9 ماه پیش دخترم به دلیل ندانم کاری مسئولان مدرسه اسوه حسنه و اداره آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در آتش سوخت. مسئولان قول‌های زیادی دادند که به آن عمل نکردند. به‌رغم خواسته خانواده‌ها برای پلمپ مدرسه تا زمان بازبینی ، در کمتر از یک روز تمام آثار آتش سوزی جمع‌ و  کلاس گچ‌کاری شد. وسایل مدرسه نیز به ضایعاتی فروخته شد، آیا ما حق نداشتیم   کیف و کتاب دخترمان را به یادگار نگه داریم اما همین را هم از ما دریغ کردند.


چهره‌اش شکسته‌تر شده و  درد‌دل‌هایش بیشتر ؛ درد دلی که به گفته آقای میرشکار  بین خانواده هر چهار دانش آموز مشترک است: همه ما داغان شدیم. اما از همه بدتر گزارش کارشناسان مختلف آتش‌نشانی است که با  اولین روز  حادثه با هم فرق دارد. قرار شد گزارش یکی از کارشناسانی که از اصفهان به زاهدان آمده بود در پرونده ثبت شود که متاسفانه هیچ مدرکی از گزارش ایشان هم در پرونده وجود ندارد.

 یکتا اضافه می‌کند: من به عنوان نماینده یکی از این چهار خانواده داغدیده از رئیس قوه قضائیه تقاضای فقط 15 دقیقه وقت حضوری دارم تا  موضوع با ایشان در میان گذاشته شود شاید به درد دلمان رسیدگی شود. چگونه می شود  مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 که  استعفا داده بود و در این حادثه  مقصر هم شناخته شد  یک‌مرتیه ارتقاء پیدا می‌کند و مدیر مدرسه هم با وثیقه 50 میلیون تومانی آزاد می شود ؟ معلم مربوطه هم فعلا آزاد است .

وی در ادامه از فرار مقصران حادثه  ازمجازات قانون اظهار نگرانی می‌کند و می‌گوید: تقاضا داریم یک کارآگاه ویژه برای رسیدگی دقیق به این پرونده مشخص شود.

ارجاع پرونده آتش سوزی به دادسرای تهران

حسن کریمی وکیل خانواده چهار دانش‌آموز نیز در این باره به ایلنا می گوید : بهتر است بگویم در روند رسیدگی به این پرونده  هیچ اتفاق خاصی  نیفتاد و تنها ابعاد حادثه کارشناسی شد و سازمان تجهیز مدارس و نوسازی کشور به میزانی مقصر شناخته شد . قصور این سازمان هم  از نظر کارشناسان محرز شده اما دادگاه قرار عدم صلاحیت صادر کرده و پرونده را به دادسرای تهران فرستاد.

وی افزود: مدرسه هم به میزانی مقصر است که باید بیشتر در این زمینه بررسی صورت گیرد. از طرف دیگر قرار بود 50 درصد دیه دخترمان را بیمه و 50 درصد را آموزش و پرورش پرداخت کند اما در مجموع حدود 120 میلیون تومان به خانواده‌های این دختران   دادند. اگرچه دیه دختر نصف می شود اما باز هم به  قرارداد بیمه دانش آموزان بستگی دارد.

دانش آموزان بیمه نبودند

مدیر کل اداره آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان هم می گوید : در جریان آتش‌سوزی مدرسه اسوه حسنه صد در صد در کنار خانواده ها بودیم و تمامی مخارج مراسم را هم پرداخت کردیم  تا خانواده‌ها دغدغه‌ای نداشته باشند‌.

رخشانی می گوید: اما دانش آموزان مدرسه اسوه حسنه بیمه مسئولیت مدنی نبودند و  آموزش و پرورش از محل بیمه معلم و برای همراهی و ابراز همدردی با خانواده ها به هر خانواده 115 میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کرد زیرا  طبق قانون به زنان 50 درصد دیه کامل تعلق می گیرد و از طرف دیگر به رغم بیمه نبودن این دانش آموزان ما همه بیمه را کامل  پرداخت کردیم.

وی می گوید: در مورد بیمه حوادث تحصیلی هم به هر خانواده بین 6 تا 7 میلیون تومان پرداخت شده است. خانواده ها گمان می کنند ما 50 درصد دیه را پرداخت کردیم در صورتی‌که کامل پرداخت شده است و این یک سوءتفاهم است.هر چند  مدیر مدرسه مقصر است و باید تمام دانش آموزان را بیمه مدنی می‌کرد اما مدیر این مدرسه آنها را بیمه نکرد  که شاید به دلیل غیر دولتی بودن این مدرسه بوده است.

صدور رای برای متخلفان

رخشانی در ادامه می گوید: مسببان ‌و عوامل حادثه در هیئت تخلفات وزارت خانه شناسایی شده‌اند و برای تعدادی از عوامل رای صادر و به آنان ابلاغ شده و برای عده‌ای رای در حال صدور است .ضمنا پرونده هم همچنان مفتوح و در حال بررسی است.

استعفای مدیر ناحیه دوم اخلاقی بوده است

مدیر کل اداره آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان می گوید: مدیر آموزش و پرورش ناحیه دوم هم بر اساس یک اقدام اخلاقی پس از رخداد این حادثه استعفا می‌دهد که این اقدام به جهت همدردی با خانواده های داغدیده بوده اما نه عزل شده، نه انفصال و نه برای او رای صادر شده ، از آنجایی‌ هم که وی نیروی شاغل در آموزش و پرورش بوده پس از مدتی در پست دیگری از آموزش و پرورش مشغول به کار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha