دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 279270

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ضعف نظارت از سوی نهادهای نظارتی موجب افزایش فعالیت بازار سیاه دارو در ناصرخسرو شده است، گفت هوشمند کردن نظام سلامت و به کارگیری افراد سالم برای کنترل سامانه‌های الکترونیک یکی از راه‌های برچیدن مراکزی همچون ناصرخسرو است.

چگونه بازار سیاه ناصرخسرو برچیده شود

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ضعف نظارت از سوی نهادهای نظارتی موجب افزایش فعالیت بازار سیاه دارو در ناصرخسرو شده است، گفت هوشمند کردن نظام سلامت و به کارگیری افراد سالم برای کنترل سامانه‌های الکترونیک یکی از راه‌های برچیدن مراکزی همچون ناصرخسرو است.

به گزارش سلامت نیوز، بشیر خالقی در گفت‌وگو با پانا درباره نظارت بر عرضه دارو در بازار سیاه ناصرخسرو اظهار کرد: موضوع نظارت بر دارو از وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و همچنین در سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی معاونت‌های غذا و دارو وجود دارد که نظارت بر دارو بر عهده آنهاست اما متاسفانه شاهد هستیم که به دلیل ضعف نظارت، داروهای کمیاب در بازار ناصرخسرو نشت کرده است.

وی افزود: نباید فراموش کرد که اگر تصور کنیم با استقرار در بازار ناصرخسرو و برخورد، همه مشکلات حل خواهد شد. هرچند این اقدام لازم است اما همه ماجرا نیست. چون بازار ناصر خسرو یک بازار شبه دارویی است و تا زمانی که تقاضا از بیرون باشد این بازار فعالیت می‌کند. وقتی دارویی در لیست رسمی دارویی کشور وجود ندارد و از سوی پزشکان تجویز می‌شود این تقاضا را در بازار آزاد دارو ایجاد می‌کند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: داروهایی که در بازار ناصرخسرو عرضه می‌شوند عمدتا قاچاق و تقلبی هستند. البته برخی داروهایی که توزیع کنترل‌ شده دارند یا کمیاب هستند هم ممکن است به صورت نشت از زنجیره توزیع دارو وارد بازار سیاه شوند. ممکن است داروهای کمیابی که از آن صحبت می‌‌شود در زنجیره توزیع یا از طریق افراد و کارکنان متخلف در شرکت‌های پخش، شرکت‌های واردکننده، کارکنان داروخانه یا حتی شرکت‌ها و داروخانه‌های متخلف به بیرون از داروخانه نشت پیدا کند و در بازار سیاه با قیمت‌های گزاف به فروش برسد که دلیل آن فقط کمبود نظارت از سوی نهادهای نظارتی است.

وی با بیان اینکه سلامت جامعه اولویت مجلس و دولت است، گفت: در این راستا اعتبارات خوبی به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در سال جاری اختصاص یافته است و 3 و نیم میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته شده است اما مشکلی که وجود دارد تفاوت قیمت بازار آزاد با نرخ 4200 تومانی است که باعث شده تا سوءاستفاده کنندگان زیاد شوند.

به گفته وی، هوشمند کردن نظام سلامت و به کارگیری افراد سالم برای کنترل سامانه‌های الکترونیک یکی از راه‌های برچیدن مراکزی همچون ناصرخسرو است.

خالقی با تأکید بر ورود دستگاه قضا به موضوع برخورد با فساد در حوزه دارو گفت: سیستم قضایی باید به گونه‌ای برخورد کند که وضع اینگونه نباشد. در برخورد با مفسدان حوزه دارو نباید فقط به جریمه اکتفا شود چون سلامت مردم در خطر است. برخوردهای قانونی باید آنگونه باشد که جلوی سوءاستفاده گرفته شود.

اخیرا کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفته است که وزارت بهداشت خارج از «داروخانه» هیچ اختیار و ابزاری برای نظارت و برخورد با تخلفات دارویی ندارد و قانون هم اجازه این مداخله را به وزارت بهداشت نداده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha