طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، قصور پزشکی علت اصلی مرگ در سراسر جهان است.

سالانه ۱۳۸ میلیون مرگ به دلیل قصور پزشکی رخ می دهد

سلامت نیوز: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، قصور پزشکی علت اصلی مرگ در سراسر جهان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سازمان بهداشت جهانی در گزارشی اعلام کرد سالانه بیش از ۱۳۸ میلیون نفر در جهان به دلیل اشتباهات پزشکان آسیب می بینند.

قصور و اشتباه پزشکی شامل اشتباه در تشخیص، اشتباه در تجویز دارو و درمان، و مصرف نادرست داروها هستند و این سه فاکتور از دلایل اصلی آسیب دیدن بیماران محسوب می شوند.

به گفته این سازمان، این اشتباهات به این دلیل روی می دهند که سیستم های خدمات و درمان به خوبی برای برخورد با این خطاها و درس گرفتن از آنها طرح ریزی نشده اند.

آمار و ارقام ارائه شده توسط این سازمان تنها مربوط به کشورهای کم درآمد و فقیر است (که ۸۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند) از اینرو به نظر می رسد عدد واقعی در این زمینه به مراتب بزرگ تر است چراکه حتی در کشورهای پیشرفته هم، یک بیمار از هر ۱۰ بیمار قربانی اشتباهات پزشکی می شود.

از جمله نمونه های خطای پزشکی می توان به استفاده از داروها به شیوه ای نادرست، اشتباه در انتقال خون و اشعه های X، و در موارد فاجعه بارتر، قطع اشتباه یک عضو بدن یا جراحی اشتباه یک طرف مغز به جای طرف دیگر اشاره کرد.

طبق اعلام این سازمان، تنها اشتباهات مرتبط با تجویز نادرست دارو هزینه ای حدود ۴۲ میلیارد دلار به سیستم خدمات و درمان جهان تحمیل می نماید.

به همین خاطر سازمان بهداشت جهانی از امسال روز ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) را «روز جهانی ایمنی بیمار» نامیده است و برای سال اول، برخی از بناها و تاسیسات پزشکی در سراسر جهان با رنگ نارنجی نورانی می شوند.

اهرام ثلاثه مصر، برج کوالالامپور، و مرکز همایش اوخنیو اسپخو اکوادور از جمله مکان های هستند که با رنگ نارنجی روشن خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha