دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 279310

متخصص زنان با اشاره به بیماری آندو متریوز در زنان، گفت :این بیماری ممکن است باعث نازایی شود؛ البته بیماری خطرناکی نیست اما دردهای قاعدگی و درد در ناحیه لگن را به دنبال دارد.

بیماری «آندومتریوز» در زنان چیست؟

سلامت نیوز: متخصص زنان با اشاره به بیماری آندو متریوز در زنان، گفت :این بیماری ممکن است باعث نازایی شود؛ البته بیماری خطرناکی نیست اما دردهای قاعدگی و درد در ناحیه لگن را به دنبال دارد.

به گزارش سلامت نیوز، مریم کاشانیان، متخصص زنان در گفت‌وگو با فارس، درباره بیماری «آندومتریوز در زنان»، اظهار داشت:کاشته شدن بافت آندومتر که سطح داخلی رحم است در هنگامی که خارج از رحم قرار گیرد را بیماری آندومتریوز گویند.

وی ادامه داد: برای ایجاد آن تئوری‌های زیادی در نظر گرفته شده است اما واقعیت این است که هنوز هیچ اثباتی قطعی ندارد که چرا این بیماری اتفاق می‌افتد.

این متخصص زنان در تشریح علل ایجاد این بیماری، یادآور شد: به دلیل اینکه در هر ماه مقداری از خون قاعدگی ممکن است از طریق لوله‌ها داخل حفره شکم بریزد اما هیچ وقت سلولی در حالت عادی رشد نمی‌کند؛ در نتیجه آندومتریوزی نیز به وجود نمی‌آید اما در یکسری افراد سلول‌های آندومتری که از این طریق بیرون ریخته می‌شوند، شروع به رشد در بیرون از رحم می ‌کنند و آندو متریوز را می‌سازنند.

کاشانیان افزود: بیشترین جایی که این اتفاق می‌افتد در تخمدانهاست، بعد در لوله‌ها، سطح پشت رحم و رباط‌های رحم  است و کاشته شدن و رشد صورت می‌گیرد؛ چراکه بافت آندومتریوز به هورمونها جواب می‌دهد؛ بنابراین به هورمون استروژن جواب می‌دهد، رشد می‌کند و با افت هورمونها قاعدگی کوچکی اتفاق می‌افتد و وضعیت پیش رونده دارد.

وی بیان داشت: اینکه فکر کنیم دارویی به بیمار بدهیم و قطعا این حالت از بین رود گاهی اوقات ممکن است این اتفاق بیفتد و بیمار شانس آورد و این اصلا رشد نکند اما گاهی اوقات پیش برود و بیمار را همچنان گرفتار نگه دارد.

این متخصص زنان خاطرنشان کرد: خیلی اوقات ممکن است این بیماری در زنان علامتی نداشته باشد؛ مثلا سونوگرافی انجام شود و فرد متوجه این موضوع شود.ممکن است کیسه ناشی از آندومتریوز در تخمدان باشد که اصطلاحا به آن کیسه شکلاتی نیز گفته می شود.

کاشانیان تصریح کرد: در حقیقت وقتی این کیسه را باز کنیم مایع قهوه‌ای رنگ و شکلاتی شکل وجود دارد که به خاطر خون ریزی‌های عمده است و به دلیل تکرار شدن، حالت قهوه‌ای رنگ گرفته است.

وی درباره «عوارض بیماری آندومتریوز بر سلامت زنان»، ابراز داشت: این بیماری درصدی ممکن است باعث نازایی شود؛ البته بیماری خطرناکی نیست که بخواهد فرد از آن بترسد اما دردهای قاعدگی،درد هنگام مقاربت  و درد در ناحیه لگن را به دنبال دارد و گاهی ممکن است این دردها فوق العاده شدید و اذیت کننده باشد اما درمان قطعی ندارد.

این متخصص زنان متذکر شد: درمانهایی که وجود دارد درمان علامت‌های این بیماری است و سعی می‌کنیم علامت‌های آن را درمان کنیم و باعث می‌شود بافت داخلی رحم که بیرون کاشته شده دیگر رشد نکرده،  متوقف شده یا از بین برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha