دانشمندان اعلام کردند بیماری کشنده مالاریا را که سالانه نیم میلیون قربانی می‌گیرد، می‌توان با کمک ابزار مناسب، سرمایه و اراده سیاسی تا سال ۲۰۵۰ ریشه‌کن کرد.

سلامت نیوز: دانشمندان اعلام کردند بیماری کشنده مالاریا را که سالانه نیم میلیون قربانی می‌گیرد، می‌توان با کمک ابزار مناسب، سرمایه و اراده سیاسی تا سال ۲۰۵۰ ریشه‌کن کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از ایندیپندنت، مالاریا یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های جهان است که سالانه نیم میلیون قربانی می‌گیرد. کودکان بیش‌ترین آسیب‌پذیری را نسبت به این بیماری دارند و اطفال زیر ۵ سال، ۶۱ درصد از قربانیان آن را تشکیل می‌دهند. اما حال محققان در گزارشی از امکان ریشه‌کن شدن این بیماری می‌گویند.

به نقل از مولفان این گزارش، از سال ۲۰۰۰ موارد ابتلا به مالاریا در جهان ۳۶ درصد و در سه سال گذشته میزان تلفات این بیماری ۶۰ درصد کاهش داشته اما پیشرفت‌ها در همین‌جا متوقف شده‌اند.

اگرچه امروزه در بیش از نیمی از کشورهای جهان مالاریا ریشه‌کن شده است، اما نتایج این مطالعه جدید از بالا رفتن موارد ابتلا به این بیماری در ۵۵ کشور واقع در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین حکایت دارد. بیشتر موارد جدید گزارش شده از ابتلا به این بیماری در ۲۹ کشور ثبت شده‌اند که اغلب آفریقایی هستند؛ نیجریه و کنگو ۳۶ درصد از موارد ابتلا در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

نویسندگان این گزارش -۴۱ مالاریالوژیست، دانشمند زیست پزشکی، اقتصاددان و کارشناس سلامت از اعضای کمیسیون ریشه کن سازی مالاریای لنست هستند که در سال ۲۰۱۷ تشکیل شد - خواستار سیاست‌گذاری و تخصیص سرمایه‌ لازم برای ریشه‌کن سازی این بیماری شده‌اند.

این گروه برنامه‌ای برای ریشه‌کن کردن مالاریا در دهه‌های آتی ارائه داده که اجرایی کردن آن منوط به توسعه و ساخت ابزارها، واکسن‌ها و داروهای جدید و افزایش ۲ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه است.

ریچارد فیچم رئیس کمیسیون ریشه‌کن سازی مالاریای لنست می‌گوید: «برای مدتی طولانی ریشه‌کن کردن مالاریا رویایی دست نیافتنی بود اما حال ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد مالاریا باید و می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ ریشه‌کن شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha